«تسلا» بار دیگر استخدام می‌کند

اقتصاد ایران: پس از سپری شدن هفته‌ها از اخراج گسترده و متوالی در تسلا، بار دیگر این کمپانی استخدام را شروع کرده است! به‌همین‌دلیل بیزینس اینسایدر به سراغ یکی از مدیران سابق تسلا رفته است. به باور این مدیر «این روند در تسلا کاملا عادی است و پس از کاهش تعداد کارمندان، بار دیگر آنها اقدام به استخدام می‌کنند.»

در ماه می، پس از اینکه ایلان ماسک به کارکنان گفت قصد دارد بیش‌از ۱۰درصد نیروی کار خود را کاهش دهد، تسلا بیش از ۳هزار آگهی شغلی را در سایت خود حذف کرد. اما طبق آمار بلومبرگ، این شرکت از آن زمان تاکنون نزدیک به ۸۰۰ شغل را در صفحه مشاغل خود در چند هفته گذشته باز کرده است.

شغل‌هایی که در یکی از شرکت‌های ماسک برای بسیاری از کارکنان بخش فناوری بزرگ یک موقعیت مطلوب است.

این خودروساز برقی اعلام کرد بیش ‌از ۵.۹ میلیون درخواست در سال ۲۰۲۳ دریافت کرده است و مهندسان تسلا می‌گویند ایفای نقش در شناخته‌شده‌ترین سرمایه‌گذاری ایلان ماسک کار کوچکی نبوده اما پذیرفته شدن از بین این درخواست‌ها هم کار ساده‌ای نیست.

فرآیند استخدام تسلا برای مهندسان می‌تواند به ۹ مصاحبه، یک سری آزمایش و در برخی موارد، نامه‌ای ازسوی خود ماسک نیاز داشته باشد. بیزینس اینسایدر با ۱۰ مهندس فعلی تسلا در مورد آنچه برای کار در این شرکت نیاز است، گفت‌وگو کرده؛ کارمندان به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند تا از شغل خود محافظت کنند، اما هویت و نقش آنها در تسلا توسط این رسانه تایید شده است.

چندین مهندس گفتند که تلاش‌های متعددی برای ایفای نقش در این شرکت انجام می‌شود و این فرآیند می‌تواند پرزحمت باشد. به طور معمول، متقاضیان هنگام درخواست استخدام جدید در خارج از مجموعه باید از ابتدای فرآیند شروع کنند. روندی که ممکن است شش‌ماه به طول بینجامد.

نخستین قدم‌ها

مثل تمام مجموعه‌ها دیدار با کارمند بخش منابع انسانی اولین مرحله به حساب می‌آید. مهندسان تسلا گفتند با ارسال رزومه به نرم‌افزار درنظر گرفته‌شده در صفحه مشاغل تسلا، گپ زدن با نماینده تسلا در یک رویداد آنلاین، یا ارسال رزومه از طریق سیستم توصیه داخلی شرکت مصاحبه اولیه را انجام داده‌اند.

یکی از مهندسان که به مدت شش سال در این شرکت کار کرده است، گفت: «گاهی اوقات واقعا کسانی را در تسلا می‌شناسید. رفتن به کالج کمک می‌کند تا یکی از همکلاسی‌های قبلی بتواند شما را برای استخدام معرفی کند.»

به گفته چهار مهندس دیگر که در فرآیند استخدام شرکت داشته‌اند، استخدام‌کنندگان اغلب هزاران درخواست را بررسی و با حداکثر ۲۰ متقاضی مصاحبه می‌کنند. آنها گفتند تنها حدود نیمی از این نامزدها به مرحله بعدی راه خواهند یافت.

پس از مصاحبه اولیه متناسب با فرهنگ سازمانی که شامل سوالات سنتی در مورد اینکه چرا می‌خواهند در تسلا کار کنند و چگونه با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند، پرسش‌هایی مطرح می‌شود.

نامزدهایی که وارد مرحله بعد می‌شوند معمولا به طور جداگانه با یک مدیر و حداقل یک مهندس از تیم آینده‌ خود صحبت می‌کنند. این مصاحبه‌ها بیشتر فنی هستند و گاهی اوقات شامل یک آزمون خانگی یا زنده است.

مصاحبه‌هایی که شش‌ماه طول می‌کشد

گام بعدی در فرآیند استخدام تسلا شامل مصاحبه‌های سریع است که می‌تواند بین چهار تا شش ساعت طول بکشد. معمولا به متقاضیان گفته می‌شود در پروژه قبلی به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پروژه‌های خود را ارائه دهند و سپس یک جلسه پرسش و پاسخ در مورد پروژه آنها برگزار می‌شود.

کارگران تسلا گفتند بهترین کار برای متقاضیانی که در مراحل اولیه شغلی هستند این است که در پروژه‌های گروهی دانشگاهی یا سرمایه‌گذاری‌های شخصی ارائه شوند.

چهار تا شش مهندس در جلسه حاضر می‌شوند اما بعدا برای مصاحبه حدود ۳۰ دقیقه جدا می‌شوند. برخی مهندسان تسلا گفتند در طول چند هفته بیش‌از ۴۰ ساعت برای ارائه خود صرف کردند.

پنل‌های مصاحبه از طریق نرم‌افزار زوم است که شامل یک استراحت کوتاه در وسط جلسه بوده تا به اعضای میزگرد فرصتی برای صرف غذا داده شود.

یکی از مهندسان با آگاهی از این روند گفت پس از پانل، کارمندان برای دادن «رأی کور» به نامزد تشکیل جلسه خواهند داد، یعنی شرکت‌کنندگان در پانل امتیازات خود را یکباره ارسال می‌کنند. کاندیداها در مقیاس یک تا چهار نمره‌گذاری می‌شوند.

این مهندس گفت اگر یکی از اعضای پانل به نامزد نمره یک بدهد و بتواند از نظر خود حمایت کند، معمولا درخواست فرد رد می‌شود، در حالی که نمره سه یا چهار به عنوان علامت تایید تلقی می‌شود.

انتظار طولانی

بسته به سطح شغلی ممکن است پس از انجام این سطح از مصاحبه‌ها روند استخدام آغاز شود، اما برای مدیران با سطح بالاتر لازم است معاونت هر بخش هم با متقاضی مصاحبه داشته باشد.

سه‌نفر از کارمندان گفتند برخی متقاضیان باید فرمی را پر کنند که برای یک معاون یا کارمند در سطح مدیر ارسال می‌شود و سه دلیل بیاورند که چرا برای تسلا مناسب هستند.

مهندسان گفتند برخی یادداشت‌ها حتی به ماسک منتقل می‌شود. سال گذشته، مدیرعامل تسلا در ایمیلی به کارکنان گفت باید همه استخدام‌های جدید را بررسی کند. این مهندسان گفتند ممکن است ابتدا تا انتهای فرآیند از یک تا شش ماه طول بکشد. هفت مهندس دیگر هم گفتند تسلا فشرده‌ترین فرآیند کاربردی را که در صنعت دیده‌اند، داشته است.

به عنوان آخرین نظر به سراغ یکی از تازه استخدام‌شده‌های تسلا می‌رویم. وی گفت: «این روند به این دلیل است تا افرادی را بیابند که هم مشتاق هستند و هم صبور؛ البته شاید حقوق بالاتری را هم در یک شرکت دیگر دریافت کنند، اما تصمیم گرفته‌اند در تسلا باشند. البته اینکه فرصتی برای دریافت سهام تسلا به جای پول نقد هم وجود دارد در این قضیه بی‌تاثیر نیست.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ