فلسفه چندوجهی عفاف و حجاب

اقتصاد ایران: ساری- به تاکید کارشناسان دینی و صاحبنظران سلامت جامعه با عفاف و حجاب گره خورده و فلسفه حجاب چندوجهی هم از نظر فردی و هم اجتماعی است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - بهناز مقدس: مسئله حجاب یک دستور دینی و از مسائل مهم کشور ما است و امروزه مبارزه با حجاب زنان مسلمان یکی از ساده‌ترین و در عین حال از قوی‌ترین ابزار جنگی دشمن محسوب می‌شود.

تمام آورده‌های یک جامعه حتی از نظر اقتصادی، به سلامت روانی مردم آن جامعه گره خورده است و در این امر واجب، هم کارگزاران نظام و هم مردم شریف کشورمان مسئولیت‌هایی دارند.

اسلام حجاب را ساماندهی کرد تا به احدی ظلم نشود و هم مردان و هم زنان باید در حراست از وجود خود خط قرمزهایی داشته باشند و همچنین اسلام چادر را ارثیه دخت گرامی نبی خدا صلی الله علیه و آله و سلم دانست چراکه مانند خیمه‌ای است که دژ مستحکم دارد.

متأسفانه طی سال‌های اخیر دشمن درصدد ایجاد جنگ روانی و رواج بی‌حجابی در کشور ما بوده که با استفاده از ابزارهای فضای مجازی قصد دارد به این مهم بیشتر دامن زند، در این خصوص به گفت‌وگو با کارشناسان پرداختیم تا به چند وجهی بودن این مساله و راهکارهای آن بپردازیم.

مبارزه با حجاب زنان مسلمان؛ ابزار جنگ روانی دشمن

سید طاهر مسلمی کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت حجاب و عفاف و ترویج فرهنگ حجاب، اظهار کرد: نخستین خطاب قرآن در سوره مبارکه نور آیه ۳۱، مردان هستند تا با کنترل نگاه خود، راه تشویق و رغبتِ بانوان برای عرضه‌ی خود به اجتماع را مسدود سازند.

وی تصریح کرد: حجاب نوع‌های مختلفی دارد مانند حجاب چشم، گوش، زبان، قلب و حجاب تن که از جمله پوشش‌هایی است که به مراتب خویشتنداری (در روانشناسی) و تقوی در اسلام برمی‌گردد و ساده‌ترین معنای تقوی، یعنی وجود یک نیروی بازدارنده در وجود انسان که او را از لغزش‌ها و گزندهای مرتبط به انواع بی‌حجابی مصون بدارد.

فلسفه چندوجهی عفاف و حجاب

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه بانوان نمی‌توانند بگویند که حجاب مختص زنان است و مردان آزاد هستند، افزود: امروزه مبارزه با حجاب زنان مسلمان یکی از ساده‌ترین و در عین حال از قوی‌ترین ابزار جنگی دشمن محسوب می‌شود و اگر تاریخ همان کشورهای معاند با دین را بدانیم، هرگز به راهِ رفته آنان ورود نمی‌کنیم و تن به خواسته‌های دشمنان ارزش‌ها و کرامت‌های انسانی نمی‌دهیم.

مسلمی خاطرنشان کرد: حدود ۶۵ سال قبل که در کشور آمریکا ستاره‌سازی مرسوم شد، تدریجاً از اعتماد به نفس دختران و زنان نیز کاست و همگان سعی داشتند شبیه یکی از بازیگرهای سینمای هالیوود شوند.

وی ادامه داد: این روند حتی در ازدواج آنان بی تأثیر نبود چنانکه هر دختری سعی داشت تا با تغییر در چهره و سبک پوشش آزاد، نظر یک پسر را جلب کند تا بشود وصلتی صورت پذیرد؛ در همین فرایند آنقدر پیش رفتند تا اینکه انقلاب جنسی رخ داد و وقتی قوای شهوانی از دایره‌ی انسانی‌اش خارج شد، دیگر همان ستاره‌ها هم رفع تشنگی نمی‌کردند.

زنان در حراست از وجودِ خود خط قرمزهایی داشته باشند

این کارشناس مذهبی بیان کرد: این اتفاقات باعث شد تا روی به همجنس گرایی و ازدواج با حیوانات آوردند، همان کشورهایی که خود را در تمدن پیشرو می‌دانستند اما واقعیت این است که تمدنی اگر بخواهد شکل بگیرد ابتدا با حفظ ارزش‌های انسانی، قیمتی می‌شود و بدون اخلاق اجتماعی، هر تمدنی به حیوان گرایی سوق داده خواهد شد.

مسلمی یادآور شد: کشور آمریکا نیز از آن انقلاب جنسی نادم است و سعی دارد با استفاده از اساتید جامعه شناس، جامعه‌اش را از بی بندوباری نجات بدهد و جوامع مسلمان هنوز در پی همان تمدن شکست خورده هستند در این میان اسلام اما مخترع حجاب نبود چراکه در بین ملل جهان یا پوشش‌های سخت وجود داشت و یا در برخی جوامع رعایت حدود نمی‌شد.

برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی با موضوع حجاب

وی تصریح کرد: اما مردم شریف باید بدانند که سیره معصومین علیهم السلام آگاه‌سازی و هدایت و برشمردن مزایا و تبعات بد حجابی است در جامعه؛ برای اینکه این مهم در جامعه جاری شود، والدین باید در کلاس‌های سبک زندگی حاضر شوند و پرورش فرزندان را به گونه‌هایی که دین گفته است، اهتمام ورزند.

فلسفه چندوجهی عفاف و حجاب

این کارشناس مذهبی در خصوص راهکارهای آگاه‌سازی جامعه در مورد حجاب افزود: فراخوان و برگزاری مسابقات مقاله نویسی و کرسی‌های آزاد اندیشی و جلسات پاسخ به شبهه و سوال نیز از راهکارهای ترویج این واجب قطعی است.

مسلمی ادامه داد: یکی دیگر از اثرگذارترین راه‌های ترویج فرهنگ حجاب، شناساندن شهدای گرانقدر و سبک زندگی‌شان به آحاد جامعه است؛ زندگی اگر به سبک زندگی شهدا شود، هزاران درد درمان خواهد شد.

چادر ارثیه دخت گرامی نبی خدا (ص)

محمود رکنی کارشناس جامعه شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه چادر ارثیه حضرت زهرا سلام الله علیها است، می‌گوید: چادر و حجاب برتر ریشه‌های تربیتی و پرورشی دارد حتی برای بانوانی که مسلمان نیستند؛ در علم روانشناسی بارها به خود مراقبتی که از اهم اعمال یک فرد در زندگی است، اشاره شد چراکه وقتی فرد در جامعه پا می‌گذارد باید خود صیانتش را تضمین کند، مراقب خود باشد تا از سوی ولگردان مورد هجوم و تعرض قرار نگیرد.

وی افزود: در دین مبین اسلام، چادر را ارثیه دخت گرامی نبی خدا صلی الله علیه و آله و سلم دانستند چراکه مانند یک خیمه‌ای است که دژ مستحکم دارد و هر کس خود را در این خیمه نگهدارد، آن خیمه نگاهبان او خواهد بود.

این کارشناس جامعه شناسی با تاکید بر اینکه ابعاد تربیتی چادر را می‌توان حتی به نوع تکلم یک زن در جامعه تصری داد، گفت: در نوع نگاه نیز چادر می‌تواند حریم و حرم نگاه را حرمت بخشد و این چادر بوده که دارای ارزش است بنابراین اگر بانویی خواست به ارزش‌های وجودی خود اضافه کند، چادر مناسب‌ترین ابزار حمایت او خواهد بود.

با چادر جهاد کنید

رکنی خاطرنشان کرد: چادر در عین حال می‌تواند به عنوان یک نیروی بازدارنده نیز عمل کند، دختران و بانوان قطعاً در جوامع مدنی نیاز به یک سلاح آشکار دارند که چادر از بروز ترین و پیشرفته‌ترین نوع آن است، یک بانو برای اینکه در مخاطره گرفتار نشود، لازم خواهد بود تا خود را به صورتی پوشش دهد تا از دید بوالهوسان مصون بماند و هیچ پوششی به قدر چادر ارزشمند نیست.

وی ادامه داد: در چادر حیا موج می‌زند و حیا زمینه‌های پاکدامنی را ایجاد می‌کند بنابراین یک چادر، قوای شرم و حیا را ارتقا خواهد داد، حاصل این حیا، عفت بوده که یک دنیا در پی آن است.

این کارشناس جامعه شناسی تاکید کرد: با چادر هم می‌توان جهاد و هم خانه را از آلودگی‌های روحی پاکیزه کرد، چادر در کنار آموزه‌های تربیتی، نکات بهداشتی هم دارد از جمله بهداشت روح و روان و سلامت عقل و جسم و جان از محصولات چادر هستند.

رکنی با بیان اینکه هیچ جامعه‌ای بدون سلامت روان نمی‌تواند پیشرفت کند، افزود: اگر موقت یک حالت مطلوبی داشت، این حالت تداوم نخواهد داشت مانند برخی کشورهای اروپا و آمریکا، هر گونه آسایشی را داشتند اما امروز به دنبال ذره‌ای آرامش هستند.

وی یادآور شد: انسان عاقل هرگز کاری که به ارزش‌های وجودی خودش آسیب بزند را نمی‌پذیرد و چادر می‌تواند تمام گمشده‌های یک زن را به وی مسترد دارد بنابراین به نیت حضرت مادر و برای خدا، مراقب ارثیه‌ای باشیم که فقط نفع آن برای خود ما در دنیا است.

ارائه راهکارها و بررسی مسئله حجاب در کشور توسط کارشناسان که متأسفانه طی سال‌های اخیر در فضای مجازی مورد هجمه دشمن و در نهایت جنگ روانی را شاهد هستیم، می‌تواند قدمی برای مبارزه با کشف حجاب و کلماتی این چنینی باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ