۳۱۴۰ میلیون راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی ایمن می‌شوند

اقتصاد ایران: کرمانشاه- معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: تا اوایل مهر ماه سال جاری سه میلیون راس دام سبک و بیش از ۱۴۰ هزار راس دام سنگین در این استان در مقابل تب برفکی ایمن می‌شوند.

شاهرخ یارویسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بیماری تب برفکی یکی از مهمترین بیماری‌هایی است که اگر در حوزه دام و دامپروری رخ دهد باعث خسارت و زیان‌های فراوانی به این صنعت خواهد شد.

وی در خصوص علائم این بیماری، افزود: تب برفکی علائم مختلفی از جمله سقط جنین در دام‌های آبستن، ایجاد ضایعات و زخم در ناحیه دهان، تلفات شدید در دام‌های نابالغ مخصوصاً گوساله‌ها، بره و بزغاله‌ها و ریزش بزاق کف آلود از ناحیه دهان به همراه دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: این اداره کل سالانه ۲ بار به صورت رایگان واکسیناسیون را علیه تب برفکی در این استان انجام می‌دهد.

یارویسی گفت: فاز اول واکسیناسیون در سال جاری انجام شده و تا اوایل مهر ماه پایان می‌یابد که پیش بینی می‌شود طی آن سه میلیون دام سبک و بیش از ۱۴۰ هزار دام سنگین در مقابل تب برفکی ایمن سازی شوند.

وی خاطرنشان کرد: این عملیات با حمایت دولت و مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود و کاملاً رایگان است.

یارویسی گفت: هر زمان که دامداران از علائم ذکر شده در گله خود مشاهده کردند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مراکز درمانی بخش خصوصی و ادارات دامپزشکی را مطلع کنند، چرا که این بیماری انتشار وسیعی دارد.

وی بیان کرد: دامداران دام‌هایی که خریداری می‌کنند قبل از اینکه وارد گله اصلی کنند، به مدت سه هفته آنها را قرنطینه کنند و پس از اطمینان از سالم بودن آنها را به گله وارد کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه به واحدهای صنعتی توصیه کرد که بر تردد افراد و خودروها شرایط قرنطینه‌ای و امنیت زیستی را اجرا کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ