خطای راهبردی سامانه گنبد آهنین در حادثه مجدل شمس

اقتصاد ایران: اسرائیل در حالی مدعی برخورد موشک حزب الله با زمین بازی در مجدل شمس شده که تردیدهای جدی در این رابطه با این ادعای دروغین وجود دارد و حتی برخی رسانه‌های منطقه ای نیز خلاف آن را تایید کرده‌اند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، حادثه مشکوک اصابت موشک به یک میدان بازی کودکان در منطقه مجدل شمس در جولان اشغالی تا کنون به کشته شدن 12 کودک و نوجوان و زخمی شدن 30 نفر دیگر منجر شده است. رسانه های اسرائیلی می گویند دست کم وضعیت 3 نفر دیگر نیز وخیم است و احتمال افزایش شمار تلفات وجود دارد.

مقامات رژیم صهیونیستی از لحظات اولیه این عملیات مشکوک، حزب الله لبنان را عامل این حمله معرفی کرد و وعده برخورد جدی با مقاومت اسلامی لبنان را مطرح کردند. حزب الله اما از همان لحظات نخست، مشارکت خود در این حمله را تکذیب و آن را ناشی از خطای سامانه دفاعی گنبد آهنین در رهگیری موشک ها دانست.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل امروز ادعا کرد این راکت حامل بیش از 50 کیلو مواد منفجره بوده و از روستای «شبعا» واقع در جنوب شرقی لبنان پرتاب شده است. همچنین اسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل نیز دیروز در اظهاراتی تهدیدآمیز گفت حزب الله از خط قرمز عبور کرده و دو طرف در آستانه جنگ تمام عیار قرار دارند.

با این وجود برخی رسانه‌ها با ارائه شواهدی با ادعای صهیونیست ها مخالفت کرده اند. از جمله خبرگزاری الجزیره در یک گزارش اعلام کرده حتی در صورت ادعای کذب صهیونیست ها در مورد اصابت موشک از خاک لبنان، به دلیل وجود 50 کیلو مواد منفجره در سر جنگی موشک های مزبور، انتظار می رود در برخورد با هر محل گودال عمیق تری ایجاد شود ولی در محل برخورد این موشک صرفا یک فرورفتگی سطحی به وجود آمده است.

موشک , جولان اشغالی , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , حزب‌ الله لبنان , لبنان ,

از سوی دیگر «فائز الدویری»، ژنرال بازنشسته اردنی نیز در این مورد گفت: «یکی از موشک‌های گنبد آهنین از مسیر خود منحرف شده و در مجدل شمس سقوط کرده است‌؛ موشک‌های گنبد آهنین بارها به این دلیل مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.»

وی افزود: «برآوردهای اولیه گویای اشتباه سامانه گنبد آهنین در ردیابی هدف است؛ البته ابهاماتی نیز وجود دارد چرا چنین حادثه‌ای زمانی رخ داده که واشنگتن به درخواست جنگ‌افروزی بیشتر نتانیاهو دست رد زده است؟»

همزمان خبرنگار شبکه العربی در ارتباطی مستقیم اعلام کرده که یکی از شاهدان عینی حاضر در محل حادثه گفته به چشم خود دیده که سامانه گنبد آهنین مستقر در نزدیکی این منطقه فعال شده و اقدام به رهیگری موشک شلیک شده کرده است. این موشک رهگیر پس از چرخش در آسمان به زمین فوتبال مجدل شمس برخورد کرده است.

سامانه گنبد آهنین پیش از این نیز دچار خطا شده بود. در ماه مه 2024 (دو ماه قبل) سامانه های پدافندی اسرائیل در اطراف نوار غزه پس از اینکه چندین موشک و راکت به سوی شهرک صهیونیستی سدیروت حرکت کردند، در تشخیص آنها دچار اشتباه شد و موشک رهگیر شلیک نکرد. در نتیجه موشک های مقاومت فلسطین بدون دردسر به شهرک سدیروت برخورد کردند و حتی در این حمله برخی صهیونیست ها زخمی شدند.

پیش از این نیز در هفته های نخست جنگ غزه چند باری ویدیوهایی از اشتباه سامانه گنبد آهنین توسط رسانه های اسرائیلی منتشر شد. یکی از این ویدیوها نشان می داد که موشک رهگیر این سامانه پس از ناتوانی در خنثی کردن موشک مهاجم، به مبدا خود بازگشت و به باطری خود در موقعیتی که شلیک شده بود اصابت کرد.

 

آمادگی مقاومت لبنان

با وجود لفاظی‌های اسرائیل درباره احتمال درگیری نظامی با لبنان، تل آویو به خوبی از قدرت حزب الله آگاه است. نگاهی به عملکرد اسرائیل در جنگ غزه نشان می دهد د رصورت هرگونه حماقت در آغاز جنگ در مرزهای شمالی با حزب الله، آنها با وضعیت به شدت دشوارتری در میدان رزم روبه رو خواهند بود.

به عنوان مثال برآوردهای اسرائیلی درباره تعداد نفرات حماس چیزی حدود 30 هزار نفر پیش از شروع جنگ بود. اکنون و پس از گذشت 9 ماه از جنگ، برآوردهای نهادهای تصمیم ساز اسرائیلی (تازه اگر درستی آنها را بپذیریم) مدعی از بین بردن حدود 11 هزار نیروی حماس است. این درحالیست گفته می شود حزب الله دست کم بیش از 100 هزار نیروی فعال و آموزش دیده دارد.

همچنین از نظر قدرت زرادخانه موشکی و پهپادی نیز حماس و حزب الله با یکدیگر قابل مقایسه نیستند و زرادخانه موشکی و راکتی حزب الله مجهز به پرتابه های بیشتر و قدرتمند تری است، از این منظر نیز می توان گفت اسرائیل قطعاً تأمل بیشتری برای انجام دادن یک حمله تمام عیار یا گسترده علیه لبنان به خرج خواهد داد.

این در شرایطی است که حزب الله به دشمن صهیونیستی اطلاع داده به هرگونه تجاوز این رژیم با جدیت پاسخ خواهد داد.

 

 

در مجموع به نظر می رسد ادعاهای رژیم صهیونیستی در مقصر دانستن حزب الله در حادثه مجدل الشمس با تردیدهای جدی روبه‌روست. برخی شاهدان عینی ادعا کرده اند که شلیک موشک رهگیر سامانه گنبد آهنین و برخورد آن با زمین فوتبال در مجدل الشمس را به چشم خود دیده اند، اما اسرائیل درصدد است هرطور می تواند مسئولیت کشته و زخمی شدن کودکان و نوجوانان دروزی را از خود رفع و به عهده مقاومت اسلامی لبنان بیندازد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ