حتی پردازنده‌های بدون پسوند K و ۶۵ واتی اینتل هم از مشکل حل‌نشدنی ناپایداری در امان نیستند

اقتصاد ایران: ظاهراً اینتل قصد دارد پردازنده‌هایی که با مشکل ناپایداری مواجه شده‌اند، جایگزین کند؛ اما هیچ برنامه‌ای برای فراخوانی آن‌ها ندارد.

اینتل سرانجام اعتراف کرد که مشکل افت ولتاژ و خرابی‌های اخیر در پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ سری Raptor Lake و Raptor Lake Refresh فراگیرتر از حد تصور است.

طبق اعلام رسمی اینتل، دامنه‌ی باگ پردازنده‌های این شرکت بسیار گسترده‌تر از تصورات اولیه است. پیش‌ازاین تصور می‌شد که فقط مدل‌های پرچم‌دار Core i9 و i7 تحت‌تأثیر مشکل پایداری عملکرد قرار گرفته‌اند؛ اما تیم آبی می‌گوید تمامی پردازنده‌های Raptor Lake و Raptor Lake Refresh با توان مصرف ۶۵ وات و بیشتر، درمعرض خطر قرار دارند. این موضوع شامل مدل‌های میان‌رده‌ی بدون پسوند K و مدل‌های K و KF و KS هم‌رده‌ی آن‌ها نیز می‌شود.

اوایل هفته مشخص شد که اینتل پس‌ از ماه‌ها بررسی، سرانجام دلیل اصلی مشکلات افت ولتاژ و خرابی‌های ناگهانی در پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ خود را کشف کرده است. راهکار این شرکت برای رفع مشکل، یعنی به‌روزرسانی میکروکد که انتظار می‌رود اواسط آگوست (اواخر مرداد ۱۴۰۳) منتشر شود، فقط می‌تواند از خرابی‌های بیشتر جلوگیری کند و خسارت‌های واردشده به پردازنده‌های آسیب‌دیده بازگشت‌ناپذیر است.

صفحه پشتی پردازنده CPU رپتور لیک اینتل نسل سیزدهم Intel Raptor Lake

اینتل برنامه‌ای برای فراخوان رسمی پردازنده‌های آسیب‌پذیر خود ندارد؛ اما پردازنده‌های معیوب را تعویض خواهد کرد.

مشکل افت ولتاژ برخی مدل‌های پردازنده اینتل از دسامبر ۲۰۲۲ (آذر و دی ۱۴۰۱) آغاز شد و از آن زمان گزارش‌های زیادی در این زمینه منتشر شده است. افرادی که از پردازنده‌های Raptor Lake و Raptor Lake Refresh استفاده می‌کنند، هنگام بازی و سایر فعالیت‌های سنگین با خرابی‌های ناگهانی سیستم و صفحه‌ی آبی مرگ مواجه شده‌اند.

طبق اعلام اینتل، دلیل اصلی مشکل پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ این شرکت، دستورالعمل‌های نادرست در میکروکد پردازنده است که باعث می‌شود سی‌پی‌یو ولتاژ بیش‌از‌حد نیازش را درخواست کند. این ولتاژ اضافی می‌تواند به‌مرورزمان به مدارهای پردازنده آسیب برساند.

مقالات مرتبط:
  • توسعه‌دهندگان اکنون داخل بازی‌ها درباره ناپایداری پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل هشدار می‌دهند
  • ظاهراً آسیب خبرساز پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل دائمی است؛ هیچ راه‌حلی وجود ندارد

به‌نوشته‌ی Tom's Hardware، اگرچه به‌روزرسانی میکروکد می‌تواند از خرابی‌های بیشتر روی پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل جلوگیری کند، تعمیر پردازنده‌های آسیب‌دیده غیرممکن است. راه‌حل موقت اینتل برای رفع مشکل مذکور تا زمان انتشار به‌روزرسانی میکروکد، استفاده از تنظیمات پیش‌فرض اینتل در بایوس مادربُرد است؛ اما تضمینی درباره‌ی عملکرد این روش وجود ندارد.

تأییدیه‌ی اینتل بدین‌معنی نیست که تمامی پردازنده‌های Raptor Lake با مشکل مواجه خواهند شد. به‌هرحال، اینتل به تمامی کاربرانی که با مشکل پایداری پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ مواجه شده‌اند، توصیه می‌کند که با بخش پشتیبانی مشتریان این شرکت تماس بگیرند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ