بستنی شکلاتی یا وانیلی؛ کدام کم‌ ضررتر است؟

اقتصاد ایران: بستنی‌هایی که بافت نرم (soft serve) دارند انتخاب بهتری‌اند، زیرا داخل این بستنی‌ها هوای بیشتری وجود دارد و ممکن است برای افزایش حجم، به آن موادی افزوده باشند که باعث می‌شود در هر واحد حجم، کالری کمتری داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، با شروع تابستان، بستنی‌فروشی‌ها در سراسر جهان این خوراکی خوشمزه و لذیذ را در طعم‌های مختلف به مشتریان در هر سن‌وسالی، عرضه می‌کنند. اما آیا بستنی می‌تواند بخشی از رژیم غذایی سالم باشد و آیا طعم خاص یک بستنی بر ارزش غذایی آن تاثیر می‌گذارد؟

نیویورک‌پست، گزارشی در این زمینه منتشر کرده است.

دکتر کریس مور، مشاور تناسب اندام و تغذیه در کنتاکی، می‌گوید: «بستنی قطعا می‌تواند بخشی از رژیم غذایی سالم به شمار برود. این ماده غذایی چیزی فراتر از کالری، شکر و چربی است اما کلید مصرف آن رعایت اعتدال است. برخی اوقات خوردن مقدار کمی بستنی در کنترل میل و هوس به شیرینی چاره‌ساز است و باعث می‌شود رعایت رژیم غذایی سالم راحت‌تر پیش برود.»

کری گلسمن، متخصص تغذیه ساکن نیویورک، می‌گوید خوردن بستنی باید یک «لذت آگاهانه» باشد. چربی موجود در بستنی باعث می‌شود مصرف این ماده غذایی احساس رضایت بیشتری بدهد و به‌طور کلی بسیار لذت‌بخش باشد اما یک بستنی قیفی کوچک کافی است و باید از مصرف زیاد آن خودداری کرد.

او می‌گوید که بستنی حاوی سی۱۵: ۰ (C15:0)، نوعی اسید چرب ضروری، است که بر کاهش سن بیولوژیکی سلول‌ها تاثیر می‌گذارد. این اسید چرب بر مسیرهای بیولوژیکی و مولکولی که با افزایش طول عمر و حفظ سلامتی در ارتباطند، اثر می‌گذارد؛ زیرا به سلول‌ها کمک می‌کند در برابر آسیب‌ها و تغییراتی که با افزایش سن رخ می‌دهند، مقاوم‌تر شوند و می‌تواند به حفظ عملکرد صحیح قلب و سیستم متابولیک (مانند تنظیم قند خون) و کبد نیز کمک کند.

آیا طعم بستنی مهم است؟

حالا با در نظر گرفتن همه این موارد، طعم پایه بستنی چقدر اهمیت دارد؟ مور و گلسمن می‌گویند که چندان اهمیتی ندارد.

مور می‌گوید: «بستنی وانیلی و شکلاتی از لحاظ تغذیه‌ای تقریبا مشابه‌اند. عوامل مهم‌تری که باید حواستان به آن‌ها باشد، کیفیت و سایر مواد موجود بستنی مانند آب‌نبات، کارامل یا چیزهای دیگر است که اغلب کالری بیشتر، شکر افزوده یا چربی اشباع‌شده دارند.»

گلسمن هم تایید می‌کند که به جای مقایسه طعم‌هایی مانند شکلات در مقابل وانیل، باید به «نوع و کیفیت بستنی» توجه کرد.

او می‌گوید: «برچسب‌ روی آن‌ها را به‌دقت بررسی کنید. به دنبال محصولاتی باشید که عمدتا از مواد واقعی مانند خامه، شیر، کاکائو و دانه‌های وانیل تولید شده‌ باشند. در حالی که بسیاری از بستنی‌ها انواع مواد افزودنی ناسالم مانند رنگ و صمغ دارند.»

گلسمن تاکید می‌کند که یکی از راه‌های سالم‌تر کردن بستنی این است که دنبال «مواد با کیفیت بالا» در آن باشید. علاوه بر این می‌توان مواد مغذی مانند کمی شکلات تلخ، مغزهای خردشده یا میوه تازه به آن اضافه کرد.

اگر به دنبال کالری کمترید، بستنی نرم (Soft Serve) انتخاب بهتری است، زیرا داخل بستنی‌ نرم هوای بیشتری وجود دارد و ممکن است برای افزایش حجم، به آن موادی افزوده باشند که باعث می‌شود در هر واحد حجم، کالری کمتری داشته باشد.

در هر حال هر دو متخصص تغذیه معتقدند که بستنی وانیلی برتری خاصی بر بستنی شکلاتی ندارد و همه‌چیز ریشه در ذائقه دارد، اما در کل باید آن‌ها را در حد تعادل مصرف کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ