چرا افراد خودکشی می‌کنند؟

اقتصاد ایران: «در اوج تاریکی» نوشته روری اوکانر از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است،‌ این کتاب تلاش دارد به این سوال پاسخ دهد که چرا افراد خودکشی می‌کنند و برای پیشگیری از آن چه باید کرد؟

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ «در اوج تاریکی» نوشته روری اوکانر با ترجمه مصلح میرزایی، مینو میری و محسن رضائیان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

رضائیان و گروه همراه ترجمه این اثر را زمانی که وی رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران بود،‌ انجام داده است.

این کتاب، روایتی علمی و همسو با تجارب و پژوهش‌‏هایی است که روری اوکانر، روان‏شناس و خودکشی‏‌شناس مطرح ایرلندی و رئیس فعلی انجمن بین‏‌المللی پیشگیری از خودکشی، تدوین کرده است. او پس از سالها کار با افراد اقدام‏‌کننده به خودکشی و همچنین، با بررسی یادداشت‏‌های افراد فوت شده بر اثر خودکشی و دیدار و گفت‌و‌گو با خانواده‏‌های بازماندگان خودکشی، تصمیم گرفته است حاصل این مطالعات و مشاهدات خود را، در یک قالب منسجم به نام «مدل یکپارچه انگیزشی ـ ارادی رفتار خودکشی‏‌گرا» ارائه دهد.

مدلی که روری اوکانر به آن دست یافت‌، شامل سه مرحله است: مرحله پیش‏‌انگیزشی، مرحله‌‏ای است که در آن زمینه ظهور افکار خودکشی‏‌گرا، بعضاً از مدتها قبل، فراهم می‏‌شود. مرحله انگیزشی که در آن فرد بر اثر احساس شکست، تحقیر و ناتوانی در فرار کردن از این بن‌‏بست‏‌های ذهنی، احساس گیرافتادن می‏‌کند و اینجاست که افکار خودکشی‏‌گرایانه، مجال ظهور می‏‌یابند. احساس گیرافتادن، عامل اصلی فکر کردن به خودکشی است. در کنار شکست و تحقیر، این احساسات گیرافتادن همچون بنزینی است که افکار خودکشی با آن شعله‌‏ور می‏شود. در مرحله سوم که به آن مرحله ارادی می‏‌گویند، عوامل دیگری دست به دست هم می‌‏دهند تا احتمال مبدل شدن افکار خودکشی به رفتار خودکشی را بیشتر کند.

در کنار این فهم دقیق و کارشناسانه از پدیده خودکشی، اوکانر به زوایای پیدا و پنهان بسیاری درباره خودکشی می‌‏پردازد. او همواره تلاش دارد تا آگاهی فرد و جامعه را از این موضوع مبهم و ترسناک بالا ببرد و بدین ترتیب، در پایان هر بخش، ذهن خواننده کتاب روشن‏‌تر شده و با رنج‌‏های افراد درگیر در مساله خودکشی، همدلی بیشتری احساس می‌‏کند. اوکانر هر جا احساس کند که می‏‌تواند راه‏‌حلی قابل قبول و راهگشا ارائه بدهد، از پرداختن به آن دریغ نمی‌‏کند و هر جا احساس کند هنوز سوال و ابهام‏ های زیادی در میان است، با صداقت و شفافیت آن را مطرح و پژوهشگران را به کندوکاو بیشتر پیرامون آن ترغیب می‏‌کند.

در نهایت، اوکانر سعی می‌کند که در ذهن مخاطبان، مسئولیت و اشتیاقی باورمند را برانگیزاند تا نسبت به اطرفیان خود، با حساسیت‌‏های رفتاری و انسانی بیشتر برخورد کنند و بی‏‌گمان، این هدفی متعالی است که جامعه امروز ما، نیازمند دستیابی به آن است. 

انتشارات ققنوس این کتاب را در 336 صفحه به قیمت 270 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ