افزایش اعتماد به نفس با 7 نکته کلیدی

اقتصاد ایران: اعتماد به نفس پایین ذاتی نیست. اعتماد به نفس را می توان آموخت، تمرین کرد و بر آن تسلط یافت درست مانند هر مهارت دیگری. هنگامی که بر اعتماد به نفس خود مسلط شوید، شرایط زندگی به سمت بهتر شدن تغییر خواهد کرد.

"من به اندازه کافی خوب نیستم." اکثر ما با این جمله آشنا هستیم. این یکی از باورهای اصلی اعتماد به نفس پایین است که ما را از راه اندازی کسب و کار خود، درخواست از یک فرد یا شروع فعالیتی جدید باز می دارد. ما می ترسیم شکست بخوریم و انتظارات را برآورده نکنیم.

اگر می خواهید رویاهای خود را زندگی کنید، از تفکر سنتی رها شوید و واقعاً خودتان باشید، باید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. اگر خود را باور نداشته باشید، نمی‌توانید از دیگران توقع داشته باشید.

برای افزایش اعتماد به نفس، باید هر روز آن را تمرین کنید. به همین دلیل است که در این مطلب ما هفت نکته را برای زندگی روزمره در مورد چگونگی افزایش اعتماد به نفس جمع آوری کرده ایم. اما قبل از شروع پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه مطالب مربوط به روانشناسی و توسعه فردی به سایت کلینیک روانشناسی آوان مراجعه کنید تا از مطالب روزانه آن بهره‌مند شوید.

نکته اول: خود را بپذیرید

بسیاری از مردم فکر می کنند که خودسازی و خودپذیری در تقابل با یکدیگر هستند. اگر خودم را آنگونه که هستم بپذیرم چرا باید خودم را بهبود ببخشم؟ اما حقیقت این است که شما تنها زمانی می توانید روی توسعه خودتان کار کنید که ابتدا خود منحصر به فردتان را بپذیرید. شما موفق نخواهید شد که رفتار منفی را به دلیل احساس نفرت از خود و عدم تایید تغییر دهید. پذیرش خود، اولین قدم برای داشتن اعتماد به نفس بیشتر است. اگر با شرایطم خوب باشم، به رفتارم نیز اطمینان بیشتری دارم.

درک کنید که این مسیری است که فعلا در آن قرار دارید و وضعیت تا آخر عمر ثابت نخواهد ماند. شما فرصت بسیار زیادی برای تغییر زندگی خود دارید. این یکی از مهم ترین موهبت های ما به عنوان انسان است که ثابت نیستیم. ما امکاناتی برای تکامل داریم.

شما مجبور نیستید عیب یا نقص خود را دوست داشته باشید. اشکالی ندارد که بگوییم: «من خودم را آنطور که هستم دوست ندارم. اما می دانم که می توانم تغییر کنم».

نکته دوم: مقایسه را متوقف کنید

یکی از بزرگترین مشکلات اعتماد به نفس پایین مقایسه است. ما دوست داریم خودمان را با دیگران مقایسه کنیم، به خصوص با افرادی که به ما نزدیک هستند. افرادی که با آنها به مدرسه می رفتیم، همکاران و اعضای خانواده مان. اما در بازی مقایسه برنده‌ای وجود ندارد، زیرا همیشه کسی وجود خواهد داشت که بهتر از شما باشد. در عوض، باید بخش هایی را که می توانید در مورد خود تغییر دهید بهبود دهید و مواردی را که نمی توانید بپذیرید (به نکته اول مراجعه کنید).

اما ما دوست داریم خودمان را با هم مقایسه کنیم تا عیب‌هایمان یا نحوه شکل‌گیری زندگی‌مان را توجیه کنیم. ما استدلال می کنیم که شخص دیگری مسئول درد و رنج ما است، مانند شریک زندگی، والدین یا خواهر و برادرهای ما. فقط زمانی می توانید یاد بگیرید اعتماد به نفس داشته باشید که مسئولیت زندگی خود را به عهده بگیرید. قرار دادن خود به عنوان قربانی هرگز باعث نمی شود که احساس کنید یک فرد بالغ با آرزوها، خواسته ها و رویاهای خود هستید.

مقایسه مداوم خود با دیگران می‌تواند به افزایش استرس و اضطراب منجر شود. تلاش برای رسیدن به سطحی از موفقیت که دیگران به آن دست یافته‌اند، می‌تواند فشار زیادی بر ما وارد کند و باعث شود که دائماً در حالت تنش و نگرانی باشیم. این استرس و اضطراب می‌تواند به مشکلات جسمی و روانی مانند اختلالات خواب، افسردگی و حتی مشکلات قلبی منجر شود.

همچنین مقایسه مداوم خود با دیگران تاثیر مستقیمی بر تشدید افسردگی و اضطراب دارد. فشار مضاعف برای رسیدن به سطحی از موفقیت با هدف رقابت و عقب نماندن از دیگران می‌تواند ما را در حالتی از تنش و نگرانی مداوم قرار دهد که در نهایت با مشکلات جسمی و روانی همچون اختلال خواب، افسردگی، وسواس فکری و بیماری های قلبی روبرو خواهیم شد. (پیشنهاد می‌شود مطلب مربوط به وسواس فکری را مطالعه کنید.)

واقعی باشید

نکته سوم: واقعی باشید

بخشی از پرورش اعتماد به نفس این است که بدانید چه کسی هستید و چه می خواهید. اگر می‌خواهید بر تصور منفی از خود غلبه کنید، باید بدانید که چرا چنین احساسی دارید. به افکار خود گوش دهید و آنها را بر روی کاغذ بیاورید. موارد و ویژگی های خوب را در ذهن خود تجسم کنید: در حال حاضر چه کاری را به خوبی انجام می دهید؟ به چه چیزی افتخار می کنید؟ چه چیزی به دست آورده اید؟

به محدودیت‌های خود فکر کنید و از خود بپرسید که آیا این محدودیت‌ها واقعی هستند یا فقط آنها را در ذهن خود ساخته‌اید، بنابراین مجبور نیستید تغییر کنید. این می تواند روندی بسیار ناراحت کننده باشد زیرا شما باید کاملاً با خودتان صادق باشید. ما تمایل داریم در زندگی روزمره خود این کار را انجام ندهیم. اما شما با اعتماد به نفس بیشتری از این روند خارج خواهید شد.

نکته چهارم: منتقد درونی خود را بکشید

شما سال‌هاست که از خود انتقاد می‌کنید، اما این کار مؤثر نبوده است. سعی کنید خودتان را تأیید کنید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد.

بزرگترین منتقدی که داریم اغلب خودمان هستیم. همه شما «صدای منتقد درونی» را می شناسید که به شما می گوید در حال انجام چه کارهای اشتباهی هستید و در مورد کمبودهای شما ناله می کند. درمان شناختی رفتاری (CBT) منتقد درونی را یکی از مهم ترین مشکلات ما در راه دستیابی به اعتماد به نفس یافته است. اگر به طور مداوم به خودمان فحش بدهیم که فکر می کنیم به اندازه کافی خوب نیستیم، به اندازه کافی زیبا نیستیم، تناسب اندام خوبی نداریم یا به اندازه کافی باهوش نیستیم، این افکار به صورت پیشگویی های خودشکوفایی ظاهر می شوند.

در رویکر درمانی شناختی رفتاری، شما از استراتژی هایی برای زیر سوال بردن منتقد درونی خود و جستجوی شواهدی برای حمایت یا انکار مواردی که منتقد درونی به شما می گوید استفاده می کنید. اگر معتقدید که به اندازه کافی خوب نیستید، از خود بپرسید: "چه مدرکی وجود دارد که من به اندازه کافی خوب نیستم؟" و "چه مدرکی وجود دارد که من واقعاً به اندازه کافی خوب هستم؟" (پیشنهاد می‌شود مطلب مربوط به روانکاوی را مطالعه کنید.)

با حدس دوم این اظهارات، به زودی متوجه خواهید شد که انتقاد هایی که از خود دارید اغلب اغراق آمیز هستند. سعی کنید یک فکر منفی را با یک فکر دقیق تر جایگزین کنید. به جای اینکه فکر کنید "من به اندازه کافی خوب نیستم"، می توانید بگویید: "من سعی می‌کنم کار درست را انجام دهم و تمام تلاشم را می کنم.»

نکته پنجم: شکست را به عنوان بخشی از سفر بپذیرید

اگر می خواهید منتقد درونی را بکشید، باید شکست را به عنوان بخشی از سفر زندگی خود بپذیرید. اغلب، ما انتظارات کاملاً مضحکی در مورد اینکه چگونه «باید» عمل کنیم داریم. به جای اینکه وقتی مشکلی پیش می آید احساس شکست کنید، شکست را یک هنجار قابل قبول ببینید.

هیچ کس نابغه، کارآفرین یا هنرمند به دنیا نمی آید. انسان بودن یعنی توانایی همیشه در حال تکامل و یادگیری، و یادگیری یعنی شکست. اغلب بهترین درس های ما از مهم ترین شکست های ما می آید.

بنابراین به جای اینکه انتظار داشته باشید همیشه یک سواری آرام را تجربه کنید، منتظر چالش ها و شکست ها باشید. این باعث می شود آن لحظاتی که همه چیز سر جای خود قرار می گیرد و تلاش سخت شما نتیجه می دهد، احساس ارزشمندی زیادی کنید.

مراقب خود باشید

نکته ششم: مراقب خود باشید

اگر از هیکل خود متنفر باشید یا کم انرژی باشید، احساس خوب نسبت به خودتان سخت است. روال سالمی ایجاد کنید، به گروه ورزشی یا طبیعت گردی بپیوندید، برای غذا خوردن وقت بگذارید و عادات خواب خوب را ایجاد کنید. اما مهم تر: اگر احساس استرس می کنید، استراحت کنید. یک چای داغ بنوشید، حمام کنید، سریال زیبا ببینید یا کتابی عالی بخوانید. استراحت کردن اشکالی ندارد و باید بخشی از برنامه روزانه شما باشد.

نکته هفتم: خود را قدرتمند کنید

یک راه آسان برای افزایش اعتماد به نفس، توانمندسازی خود است. در خصوص مواردی که برای شغل یا روابط خود احساس نگرانی می‌کنید، کنکاش کنید. کارها و تجربیات جدید را امتحان کنید و متوجه شوید که محدودیت های زیادی در ذهن شما وجود دارد. برای مثال، ورزش جدیدی پیدا کنید که فکر می کردید برای شما مناسب نیست، شاید شما فقط باید آن را امتحان کنید.

همه این پیروزی های کوچک اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و باعث می شود احساس قدرت بیشتری کنید. در پایان پیشنهاد می‌شود برای مطالعه مطالب مربوط به روانشناسی، توسعه فردی و روابط عاطفی به سایت کلینیک روانشناسی آوان مراجعه کنید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ