چگونه آکنه را با روش های خانگی درمان کنیم؟

اقتصاد ایران: آکنه یک بیماری شایع پوستی است که زمانی اتفاق می‌افتد که فولیکول‌های مو با چربی و سلول‌های مرده پوست مسدود می‌شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث شاتز، آکنه یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد جوش های سرسفید و یا سر سیاه می شود. شما می توانید به کمک روش های طبیعی آکنه را کنترل کنید.

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که باعث ایجاد جوش های سرسخت، سرسفید و سر سیاه می شود. تغییرات هورمونی، استرس، رژیم غذایی و برخی داروها می توانند باعث آکنه شوند که می تواند دردناک و ناراحت کننده باشد. محصولات مراقبت از پوست وجود دارد که می توانید برای درمان آکنه از آنها استفاده کنید.


آکنه چیست؟

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که زمانی اتفاق می‌افتد که فولیکول‌های مو با چربی و سلول‌های مرده پوست مسدود می‌شوند. اغلب باعث ایجاد جوش های سرسفید و یا سرسیاه می شود و می تواند روی صورت، پیشانی، سینه، قسمت بالایی پشت و شانه ها ظاهر شود.

غدد چربی پوست سبوم تولید می کنند که یک ماده روغنی است؛ تولید بیش از حد آن می تواند فولیکول های مو را مسدود کند و منجر به آکنه شود. سلول های مرده پوست که به درستی ریزش نمی کنند می توانند با سبوم تجمع یافته و با سبوم مخلوط شوند و در فولیکول مو پلاگین ایجاد کنند. این انسداد می تواند منجر به جوش های سر سفید یا سر سیاه شود. همچنین باکتری Propionibacterium acnes (P. acnes) به طور طبیعی روی پوست وجود دارد و هنگامی که فولیکول های مو مسدود می شوند، این باکتری ها به سرعت تکثیر می شوند و منجر به التهاب و ضایعات آکنه می شوند.

دلایل دیگری که باعث بروز آکنه می شود:

  • آندروژن ها هورمون هایی هستند که در دوران بلوغ هم در پسران و هم در دختران افزایش می یابند و باعث بزرگ شدن غدد چربی و تولید سبوم بیشتر می شوند. تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز می تواند بر تولید سبوم تأثیر بگذارد.
  • برخی از عوامل رژیمی، از جمله محصولات لبنی و غذاهای غنی از کربوهیدرات (مانند نان و چیپس)، می توانند آکنه را تحریک کنند.
  • در حالی که استرس مستقیماً باعث آکنه نمی شود، اما می تواند آن را بدتر کند. استرس می تواند تولید هورمون هایی مانند کورتیزول را افزایش دهد که ممکن است تولید سبوم را افزایش داده و منجر به آکنه شدیدتر شود.
  • برخی از داروها، از جمله کورتیکواستروئیدها، آندروژن ها و لیتیوم، می توانند باعث ایجاد یا بدتر شدن آکنه شوند.
  • سابقه خانوادگی در بروز آکنه نقش دارد. اگر والدین شما آکنه داشتند، احتمال ابتلای شما نیز به آن بیشتر است.
  • برخی از محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی در صورتی که غیر کومدوژنیک نباشند (طراحی شده برای مسدود کردن منافذ) می توانند به مسدود شدن منافذ و آکنه کمک کنند.
  • قرار گرفتن در معرض برخی عوامل محیطی مانند آلودگی و رطوبت می تواند آکنه را تشدید کند.

چگونه با درمان های خانگی آکنه را کاهش دهیم؟

در اینجا مواد طبیعی وجود دارد که می تواند به کاهش آکنه کمک کند:

1. روغن درخت چای

طبق بررسی منتشر شده در مجله آنتی اکسیدان در سال 2023، روغن درخت چای دارای خواص ضدباکتریایی، ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است، و آن را به یک ماده طبیعی ممکن برای درمان آکنه تبدیل می کند. آن را با روغن حامل (مانند نارگیل یا جوجوبا) رقیق کنید و با یک سواب پنبه روی مناطق آسیب دیده بمالید. متخصصان پیشنهاد می کند که می توانید یک بار در روز از آن استفاده کنید.

2. آلوئه ورا

آلوئه ورا که دارای خواص ضد باکتریایی است می تواند به کنترل و کاهش باکتری های مولد آکنه کمک کند. این گیاه برای پوست بسیار عالی است، زیرا می تواند التهاب را تسکین دهد و باعث بهبودی شود. می توانید مستقیماً ژل آلوئه ورا خالص را دو بار در روز روی پوست خود بمالید.

3. عسل

عسل نه تنها برای افرادی که پوست خشک دارند مفید است، بلکه از آنجایی که دارای خواص ضد باکتری طبیعی است، می تواند به مشکل آکنه کمک کند. یک لایه نازک از عسل خام را روی ناحیه آسیب دیده بمالید، بگذارید 10 تا 15 دقیقه روی آن بماند، سپس آن را بشویید. 2 تا 3 بار در هفته از آن استفاده کنید.

4. سرکه سیب

حاوی اسید استیک و خواص ضد باکتریایی است که می تواند به از بین بردن باکتری های ایجاد کننده آکنه کمک کند. یک قسمت سرکه سیب را با سه قسمت آب مخلوط کنید، آن را با پنبه بمالید و بعد از 20 ثانیه آن را بشویید. از سرکه سیب برای آکنه یک بار در روز یا یک روز در میان استفاده کنید.

5. چای سبز

طبق تحقیقات منتشر شده در مجله آنتی اکسیدان ها در سال 2017، لوسیون چای سبز ممکن است در درمان آکنه مفید باشد، زیرا می تواند تعداد ضایعات آکنه را کاهش دهد. اگر لوسیون در دسترس شما نیست، می توانید چای سبز دم کنید. پس از خنک شدن، آن را با پنبه بمالید یا می توانید از چای کیسه ای خنک شده به عنوان کمپرس استفاده کنید. این روش را یک بار در روز انجام دهید.


6. فندق جادوگر

فندق جادوگر یک قابض طبیعی است که التهاب را کاهش می دهد و برای درمان آکنه مفید است. در حالی که پوست را تسکین می دهد، می تواند چربی و همچنین سبوم را از سطح پاک کند. عصاره فندق جادوگر را روزانه یک بار با پنبه روی پوست بمالید.


7. آبلیمو

آبلیمو یک قابض طبیعی است و دارای خواص ضد عفونی کننده است که ممکن است باکتری های ایجاد کننده آکنه را از بین ببرد. آب لیموی تازه را با یک سواب پنبه ای روی نواحی آسیب دیده بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس بشویید. آب میوه را ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید.


8. زردچوبه

طبق بررسی منتشر شده در Phytotherapy Research در سال 2016، زردچوبه ممکن است به دلیل وجود ترکیبی به نام کورکومین به درمان بیماری‌های پوستی مانند آکنه کمک کند. با پودر زردچوبه و آب خمیر درست کنید، آن را روی نواحی آسیب‌دیده بمالید. صبر کنید به مدت 10 تا 15 دقیقه روی آن بماند سپس آن را بشویید. از این خمیر طبیعی ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید.


9. خیار

خیار دارای محتوای آب بالایی است و بنابراین می تواند التهاب را کاهش دهد و پوست شما را تسکین دهد. برش های خیار را روی پوست خود بمالید یا خیار را مخلوط کنید و از آب آن به عنوان ماسک استفاده کنید. شما می توانید از خیار به عنوان یک محصول طبیعی مراقبت از پوست به شکل روزانه استفاده کنید.

10. پاپایا

حاوی آنزیم هایی است که می تواند به لایه برداری و باز کردن منافذ کمک کند. پاپایای تازه را له کرده و به عنوان ماسک صورت استفاده کنید، بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند سپس آن را بشویید. از این ماسک صورت خانگی 2 تا 3 بار در هفته استفاده کنید.

11. بلغور جو دوسر

از بلغور جو دوسر برای پوست مخصوصاً پوست های مستعد آکنه استفاده کنید که می تواند پوست را تسکین دهد و همچنین آن را لایه برداری کند. بلغور جو دوسر ساده را بپزید، بگذارید خنک شود و از آن به عنوان ماسک صورت استفاده کنید. اجازه دهید حدود 15 دقیقه روی صورتتان بماند سپس آن را بشویید. استفاده از آن 2 تا 3 بار در هفته به اندازه کافی می تواند برای پوست شما مفید باشد.

12. سیر

سیر، حاوی ترکیبات گوگردی با خواص ضد باکتریایی است. طی یک مطالعه در سال 2017 که در مجله آسیایی تحقیقات دارویی و بالینی منتشر شد، مشخص شد که آب سیر دارای فعالیت ضد آکنه است.

سیر را له کنید و با آب مخلوط کنید و با پنبه روی پوست بمالید. بعد از 5 تا 10 دقیقه آن را بشویید. از این درمان خانگی برای آکنه ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ