افشای ابعاد شکست پروژه «آتلانتیس» صهیونیست‌ها در نوار غزه

اقتصاد ایران: با گذشت نزدیک به ده ماه از آغاز نبرد طوفان الاقصی رسانه های صهیونیستی از شکست یکی از پرهزینه ترین پروژه های فنی-مهندسی ارتش اسرائیل به منظور از بین بردن زیرساخت های مقاومت فلسطین در نوار غزه پرده برمی دارند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، با گذشت بیش 295 روز از نبرد طوفان الاقصی رسانه‌های صهیونیستی از شکست یکی از مهم ترین پروژه‌های محرمانه ارتش اسرائیل در غزه پرده برمی‌دارند. پروژه‌ای مبتنی بر توان واحدهای مهندسی ارتش رژیم صهیونیستی که قرار بود با اتکا به آن یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های حیاتی مقاومت فلسطین در نوار غزه را در خلال جنگ از بین ببرد، اما اکنون معادلات حاکم بر میدان رزم سبب شده تا این پروژه در عمل بدون تحقق اهداف از پیش تعیین شده با شکست همراه شود.

از روزهای نخست تجاوز هوایی و زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه، یکی از مهم‌ترین محورهای این نبرد تخریب و نابودی حداکثری تمامی ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حماس، جهاد اسلامی و سایر گروه‌های مقاومت فلسطینی تعیین شد.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل در آغاز جنگ طوفان الاقصی، نابودی حماس و سایر گروه‌های مقاومت فلسطینی و همچنین بازگرداندن اسرای اسرائیلی به خانه را به عنوان دو هدف و انگیزه اصلی خود برای به راه انداختن جنگ در غزه برشمرد.

به رغم حملات وحشیانه و تخریب‌های گسترده و ویرانگر هوایی، دریایی و زمینی صهیونیست‌ها در جای جای باریکه غزه، به نظر می‌رسد اجرای پروژه پرهزینه و جنجالی «دریای آتلانتیس»، که در زمره طرح‌های کلیدی ارتش اسرائیل برای آینده غزه به شمار می‌رفت، عملا بدون هیچ موفقیت و دستاورد ملموس  پایان یافته تلقی می‌شود.

 

پروژه «دریای آتلانتیس» چیست؟

پروژه پرهزینه و جنجالی «دریای آتلانتیس» که توسط واحدهای مهندسی ارتش اسرائیل در طول سالهای گذشته طراحی شده بود تلاش داشت تا تونل‌های حماس در نوار غزه را با بهره‌گیری از تزریق پرفشار آب دریا از کار بیندازد و همزمان رهبران حماس را که در داخل این تونل‌ها پناه گرفته بودند، به شهادت برساند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , فلسطین , نوار غزه , جنبش مقاومت اسلامی |حماس , مقاومت فلسطین , طوفان الاقصی ,

به رغم گذشت بیش از شش ماه از فاش شدن ابعاد این پروژه مخوف ارتش اسرائیل برای افکار عمومی در سرزمین‌های اشغالی و جنجال‌های رسانه‌ای بر سر کیفیت و نحوه عملکرد آن، به نظر می‌رسد این طرح در عمل به شکست انجامیده است.

اکنون روشن شده است که پروژه آتلانتیس کار خود را حتی قبل از اخذ نظریات کارشناسی درخواست شده توسط ارتش آغاز کرده که عامل این شتابزدگی، فشارهای تحمیلی وارده از سوی رده های عالی ارتش اسرائیل و به طور خاص از سوی ژنرال «یارون فینلکمن»، فرمانده مرکز فرماندهی جنوب ارتش اسرائیل بوده که حتی ممکن است جان صدها اسیر اسرائیلی دربند مقاومت فلسطین در غزه را به خطر انداخته باشد؛ امری که در صورت درز اطلاعات بیشتر در فضای رسانه ای سرزمین های اشغالی ممکن است با تشدید اعتراضات از سوی خانواده‌های اسرای صهیونیست در سراسر سرزمین‌های اشغالی همراه شود.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , فلسطین , نوار غزه , جنبش مقاومت اسلامی |حماس , مقاومت فلسطین , طوفان الاقصی ,

ژنرال فینلکمن از این حقیقت پرده برمی‌دارد که سامانه آتلانتیس تاکنون تنها در یکی از تونل‌های اصلی و مهم غزه که انتظار می‌رفت توسط رهبران وفرماندهان حماس مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده شده است.

با این حال هاآرتص در گزارشی به نقل از یک نظامی اسرائیلی می گوید: پس از ناکامی نیروی زمینی ارتش اسرائیل در مواجهه با رزمندگان فلسطینی که از درون تونل‌ها ضربات سهمگینی را بر پیکره پیاده نظام ارتش اسرائیل وارد می‌کردند، به توصیه یکی از فرماندهان نیروی زمینی ارتش اسرائیل تصمیم گرفتیم تا از سامانه دریای آتلانتیس که سالها قبل طراحی شده بود، برای مقابله با رزمندگان فلسطینی پنهان شده در تونل‌ها استفاده کنیم.

این گزارش می‌افزاید پس از تصویب این طرح توسط «هرتصی هالوی»، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، برای اجرای طرح مزبور به مدیران ارشد اداره آب اسرائیل مراجعه کردیم و از آنها درخواست کردیم تا دو گروه از کارشناسان غیرنظامی را با هدف ارزیابی و اجرای پروژه پمپاژ آب در چاه ها و ارزیابی موضوع نفوذ آب در داخل تونل‌ها تشکیل و معرفی نمایند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , فلسطین , نوار غزه , جنبش مقاومت اسلامی |حماس , مقاومت فلسطین , طوفان الاقصی ,

اما ارتش اسرائیل در این برهه به دلیل ضربات شدید وارده به بدنه نیروی انسانی خود متاثر از عملیات های رزمندگان مقاومت فلسطین در روزهای نخست جنگ طوفان الاقصی منتظر نتایج نظرات کارشناسی نماند و گردان 162 مسئولیت اجرای میدانی پروژه دریای آتلانتیس را برعهده گرفت و گردان 13 نیروی دریایی ارتش اسرائیل نیز ظرف چند هفته اقدام به نصب لوله های تزریق پمپاژ آب از ساحل غزه تا دهانه تونل‌های کشف شده در داخل باریکه غزه کرد.

با این حال پس از آنکه واحدهای مزبور ظرف 45 روز اقدام به نصب لوله های پمپاژ آب کردند، کارشناسان اداره آب با مراجعه به مسئولین ذیربط در ارتش اسرائیل، نتایج تحقیقات خود را در اختیار فرماندهان میدانی ارتش اسرائیل در نوار غزه قرار دادند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , فلسطین , نوار غزه , جنبش مقاومت اسلامی |حماس , مقاومت فلسطین , طوفان الاقصی ,

 

ابراز شگفتی کارشناسان صهیونیستی از توان مهندسی حماس

مقامات ارشد اداره آب اسرائیل مدعی شدند در بررسی‌های کارشناسی به عمل آمده که با اتکا به اطلاعات جمع آوری شده از جلسات بازجویی‌ یکی از افرادی که برای نزدیک به 10 سال در حفاری تونل های مزبور در نوار غزه نقش داشته حاصل شد، دریافتیم که حماس حتی از مقطع پیش از آغاز نبرد طوفان الاقصی برای جنگ مستقیم با ارتش اسرائیل در این باریکه آماده بوده و شبکه تونل ها، ساختاری کلیدی برای فرماندهان حماس در مواجهه مستقیم احتمالی با نظامیان ارتش اسرائیل به شمار می‌رفته است.

یافته های این کمیته کارشناسی از تغییرات اساسی در ساختار تونل های حماس در هفته‌های منتهی به آغاز نبرد طوفان الاقصی پرده برمی‌دارد. این اطلاعات نشان می‌دهد رزمندگان حماس چگونه تلاش کرده‌اند تا با ایجاد تغییرات شگرف در ساختار دهانه تونل‌های ساخته شده در غزه ورود نظامیان اسرائیلی با تجهیزات رزمی خود به داخل تونل‌ها را به امری دشوار و طاقت‌فرسا بدل کنند.

شگفتی‌ها از توان مهندسی حماس در طراحی تونل‌های مزبور حتی به داخل جلسات کارشناسی صهیونیست‌ها نیز کشیده شد. براساس اطلاعات منتشرشده در هاآرتص در جلسات کارشناسی یکی از فرماندهان این سوال را مطرح می‌کند که حماس در طول سالهای گذشته چگونه با معضل جاری شدن باران در این تونل‌ها مقابله می‌کرده است؟ کارشناسان دریافتند حماس با تعبیه مخازن، درهای نفوذناپذیر و تعیین نقاطی برای هدایت و جذب آب توانسته بود تا جریان آب را در زمان بارش نزولات جوی همچون برف و باران کنترل و به سمت نقاط مدنظر خود هدایت کند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , فلسطین , نوار غزه , جنبش مقاومت اسلامی |حماس , مقاومت فلسطین , طوفان الاقصی ,

با این حال فرماندهان ارتش اسرائیل و به طور خاص ژنرال یارون فینکلمن، بدون تامل و صبر برای اخذ نظرات کارشناسی مقامات اداره آب رژیم صهیونیستی اقدام به احداث 5 مرکز پمپاژ آب به منظور غرق کردن تونل‌های حماس در غزه می‌کند.

یک نظامی عالی رتبه صهیونیست در ادامه می‌گوید: در تمام مدتی که در حال پیشبرد اجرای پروژه دریای آتلانتیس بودیم به تنها چیزی که فکر نکرده بودیم سرنوشت اسرای اسرائیلی دربند حماس بود که ممکن بود در داخل همین تونل‌ها نگهداری شوند.

یک افسر عالی رتبه اسرائیل مدعی شده است که اکنون بر همگان مشخص شده است که پروژه دریای آتلانتیس در همان گام‌های نخست اجرایی شدن با شکست همراه شده است و دیرزمانی نخواهد پایید که شکست این پروژه به بیرون از ساختارهای نظامی و امنیتی اسرائیل درز پیدا کند.

 

با گذشت نزدیک به ده ماه از آغاز جنگ در نوار غزه حال مشخص می‌شود که یکی از مهم‌ترین پروژه های فنی و مهندسی ارتش اسرائیل به منظور تخریب و ضربه به زیرساخت‌های گروه‌های مقاومت فلسطینی به ویژه حماس و جهاد اسلامی در عمل حتی پیش از اجرا به شکست انجامیده است.

ارتش اسرائیل پس از تحمیل مخارجی گزاف بر بودجه عمومی این رژیم اکنون باید در انتظار تشکیل کمیته‌های حقیقت‌یاب و ویژه‌ای باشد که در آن فرماندهان عالی رتبه ارتش اسرائیل در مظان اتهام بی‌کفایتی و اهمال در انجام وظایف محوله و هدررفت میلیون‌ها دلار قرار گیرند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ