نصب سانروف در خودروها بدون‌ هماهنگی با پلیس تخلف است

اقتصاد ایران: مسئولان پلیس راهور می‌گویند نصب سانروف به صورت دستی و در مراکز خارج از شرکت‌های تولیدکننده خودرو غیرمجاز تلقی شده پس به اینگونه خودروها در مراکز شماره‌گذاری خدمات ارائه نمی‌شود.

یکی از آپشن‌های قابل‌توجه که برای خودروهای معمولی جذابیت بسیار ایجاد می‌کند، افزودن سانروف است. در حقیقت بسیاری از خانواده‌های ایرانی علاقه‌مند به نصب سانروف روی خودرویشان هستند؛ اما نصب سانروف به صورت غیرقانونی از نظر پلیس مردود است. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

تاریخچه و انواع سانروف

سانروف به‌منظور جذب بیشتر نور، تغییر بهتر هوای کابین و امکان تماشای آسمان از داخل کابین، در خودروهای مسقف تعبیه می‌شود. به این ترتیب سانروف را می‌توان پنلی شیشه‌ای، فلزی یا حتی پارچه‌ای دانست که روی سقف خودرو قرار دارد.

استفاده از سانروف به شکل امروزی از اواسط قرن بیستم میلادی شروع شد. در واقع پیش‌از دهه ۱۹۴۰، خودروها ظاهری مانند آنچه که امروز سدان نامیده می‌شود، نداشتند.

تا سال‌ها محصولات کمپانی‌های مختلف این صنعت با سقف‌های کاملا پارچه‌ای و جمع شونده، سقف‌های نیمه‌پارچه‌ای ثابت و جمع‌شونده یا سقف‌های فلزی ثابت و کامل تولید می‌شدند. پس از تولید خودروهای سدان به شکل امروزی، از دهه ۵۰ میلادی، نیاز به بخشی جمع‌شونده در سقف احساس شد.

در این زمان تولیداتی با یک بخش برزنتی جمع‌شونده در سقف وارد بازار شدند که به‌دلیل عدم محافظت کابین در برابر بارش باران و نفوذ هوای بیرون چندان مورد استقبال قرار نگرفتند. در دهه هفتاد میلادی، کمپانی فورد، گروهی از خودروهای سدان خود را با سقف شیشه‌ای و ثابت و بخشی فلزی و تحرک در زیر آن سقف شیشه‌ای تولید کرد.

انواع سانروف عبارتند از:

سانروف پاپ‌آپ (Pop Up): این سانروف‌ها از مدل‌های ابتدایی به شمار می‌روند که به صورت دستی باز و بسته می‌شوند.

سانروف توکار (In Built): این سانروف‌ها به‌صورت کشویی طراحی می‌شوند؛ به طوری که وقتی قصد باز کردن آن را داشته باشید، سقف شیشه‌ای به سمت قسمت تعبیه شده در سقف حرکت می‌کند.

سانروف اسپویلر (Spoiler): این سانروف‌ها در زمان باز شدن به صورت زاویه‌دار به سمت عقب باز می‌شوند و معمولا در خودروهای کوچک به صورت الکتریکی نصب می‌شود.

سانروف تاشونده (Folding): سانروف تاشونده در حال حاضر از جنس پارچه‌ای طراحی می‌شود. جنس پارچه این نوع سانروف‌ها نیز از برزنت است.

سانروف جداشونده (Removable): سقف برخی خودروهای لوکس درحال‌حاضر به صورت کامل از سانروف جداشونده طراحی می‌شود که امکان جدا کردن کامل آن‌ها نیز وجود دارد.

سانروف پانورامیک (Panoramic): در این مدل دو پنل شیشه‌ای نسبتا بزرگ در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. این امکان وجود دارد که هر یک از دو نیمه سانروف پانورامیک به صورت جداگانه باز شود.

نصب سانروف فقط توسط شرکت‌های خودروساز

مسئولان پلیس راهور می‌گویند نصب سانروف به صورت دستی و در مراکز خارج از شرکت‌های تولیدکننده خودرو غیرمجاز تلقی شده پس به اینگونه خودروها در مراکز شماره‌گذاری خدمات ارائه نمی‌شود.

آنها در پاسخ به این پرسش مبنی‌بر اینکه برخی خودروسازان با ایجاد مراکز آپشن اقدام به نصب مواردی مانند سانروف می کنند، آیا اینگونه موارد نیز از نظر پلیس تخلف محسوب می‌شود یا خیر، می‌گویند اگر نصب قطعات توسط کارخانه تولیدکننده و با هماهنگی با پلیس انجام شود مشکلی نخواهد داشت ولی در مواردی که به صورت دستی و در مراکز خارج از مجموعه انجام شود تخلف محسوب می‌شود.

البته طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، شما مجاز به نصب سانروف روی خودرویتان نیستید و تنها این امر در صورتی مجاز خواهد بود که شرکت‌های تولیدکننده خودرو چنین اقدامی را انجام دهند.

در واقع اگر شما به طور غیرمجاز نسبت به نصب سانروف در خودرو اقدام کنید، شماره‌گذاری یا تعویض پلاک برای خودرو شما انجام نخواهد شد.

برای دریافت این مجوز باید به یکی از نمایندگی‎‌های مجاز مراجعه کرده و درخواست نصب سانروف را مطرح کنید. در صورت موافقت و صدور مجوز، نصب آن در مراکز مجاز صورت خواهد گرفت.

اهمیت توجه به فرهنگ استفاده از سانروف

درباره فرهنگ استفاده از سانروف هم البته حرف‌های بسیاری وجود دارد. چندی پیش رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در این باره گفت: ایستادن در سانروف برای کودکان یک تفریح نیست.

والدین نباید به بچه‌ها اجازه دهند از سانروف استفاده کنند چراکه سطح اتکا آنها در این حالت ناپایدار است. سرهنگ‌دوم ولی خسروی، مدرس دانشگاه نیز در این باره گفته است درست نیست بگوییم استفاده از خودروهای دارای سانروف با فرهنگ رانندگی در کشور همخوانی ندارد.

سانروف یکی از امکانات خودرو است و انتظار می‌رود از آن به شکل صحیح استفاده شود و باید به این واقعیت اعتراف کرد که عدم استفاده صحیح از این قطعه می‌تواند ایمنی راننده و سرنشینان را به خطر بیندازد.

کودکان تمایل دارند هنگام حرکت خودرو از سانروف بیرون بیایند، اما ممکن است این عمل جان آنان را به خطر بیندازد.

در اثر ترمزهای ناگهانی و در تصادفات جلو به عقب یا عقب به جلو که یک طرف درگیر در تصادف، خودرویی باشد که کودک از سانروف آن بیرون آمده است، می‌تواند منجر به پرتاب‌شدن کودک به بیرون از خودرو شود. همچنین در صورت واژگونی خودرو، استفاده از سانروف به قیمت از دست‌دادن جان یا معلولیت مادام‌العمر کودکان تمام خواهد شد.

سرهنگ‌ خسروی با بیان این که به‌نظر می‌رسد آماری از قربانیان استفاده نادرست از سانروف خودروها وجود ندارد، تایید می‌کند: چون اطلاعات مربوط به آسیب‌دیدگان ناشی‌از این موضوع به‌عنوان علت آسیب ثبت و ضبط نمی‌شود و تمرکز روی علل تصادف‌هاست، بنابراین آماری هم در این خصوص وجود ندارد؛ اما به طور کلی بیرون‌آوردن تمام یا قسمتی از بدن کودکان از سانروف خودرو، جزو رفتارهای پرخطر است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ