چه خودروهایی تعویض پلاک نمی‌شوند؟

اقتصاد ایران: پس از خرید و فروش هر خودرو، طرفین معامله باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده و پلاک مالک جدید روی خودرو نصب شود. در این میان، خودروهایی هستند که طبق اعلام پلیس راهور، تعویض پلاک نخواهند شد.

پلیس در این مورد بارها به شهروندان هشدار داده که قبل از خرید خودرو، از شرایط آن اطمینان حاصل کنند و به‌هیچ‌عنوان خودرویی را که تعویض پلاک نمی‌شود، خریداری نکنند.

مراقب خودروهای دوتکه باشید

براساس گفته‌های رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس، به خودروهایی که دارای اصالت نباشند یعنی یکی از قسمت‌های اصلی خودرو مانند اتاق یا شاسی خودرو به صورت غیرقانونی تعویض‌شده باشد، مجوز تعویض پلاک داده نمی‌شود.

درحال‌حاضر خرید و فروش خودروهای دوتکه بسیار رایج شده، بنابراین بیشترین شکایت‌ها هم در خصوص نقل‌وانتقال خودروهای دوتکه است.

بسیاری از خریداران، از این موضوع بی‌خبرند و تنها زمانی که برای تعویض پلاک مراجعه می‌کنند، با این حقیقت تلخ مواجه می‌شوند.

اگر شدت تصادف یک خودرو به اندازه‌ای باشد که دیگر نتوان قسمت‌های آسیب‌دیده را تعمیر کرد، برخی افراد سودجو قسمتی از خودرو را که سالم مانده بُرش می‌دهند و با بخشی از خودرو سالم دیگری که اغلب سرقتی هستند؛ جوش می‌دهند. این کار بسیار خطرناک و مرگبار است.

انتقال خودروهای دو تکه از سال ۹۲ طبق یک مصوبه‌ ممنوع اعلام شده است. همچنین خودروهایی که اتاق آن ها تعویض شده باشد، تعویض پلاک نمی‌شوند، مگر اینکه مجوز قانونی برای تعویض اتاق، گرفته شده باشد.

اگر شدت تصادف بسیار بالا باشد، مالک خودرو می‌تواند با کسب مجوز از پلیس راهور، اتاق جدیدی تهیه و اقدام به تعویض اتاق خودرویش کند.

یکی دیگر از مواردی که باعث عدم تعویض پلاک خودرو می‌شود، آسیب‌دیدگی خودرو به میزان زیاد است. به عبارت دیگر، خودروهایی که هنگام تصادف، میزان خسارت آنها بیش‌از ۶۰ درصد باشد، تعویض پلاک نمی‌شوند زیرا این خودروها دارای ایمنی کافی نیستند.

دردسرهای خودرو سند در رهن

نقل ‌و انتقال رسمی خودروهای سند در رهن نیز غیرقانونی است بنابراین خرید خودروهای سند در رهن، فقط به‌صورت قولنامه‌ای انجام می‌شود؛ یعنی تا زمان فک‌رهن یا صدور مجوز از سمت مرجعی که سند خودرو در رهن آن است، شما مالک رسمی چنین خودرویی نخواهید بود و امکان تعویض پلاک آن وجود ندارد.

همچنین اگر خودرویی را که سند آن در رهن است؛ به‌صورت قولنامه‌ای بفروشید، تمامی تخلفات خریدار به پای شما نوشته می‌شود.

فروشنده خودرویی که سند آن در رهن است، باید حتما از مرهون (رهن‌گیرنده) وکالت فروش داشته باشد، در غیر این صورت مرهون می‌تواند حکم توقیف خودرو را بگیرد.

بیشتر عواقب قانونی فروش این خودروها متوجه فروشنده است و در صورت اقدام به فروش خودرو بدون اجازه مرتهن و جعل سند خودرو، با عواقب مربوط به جعل و کلاهبرداری روبه‌رو می‌شود.

بهترین مرجع استعلام در رهن بودن سند خودرو، سایت سازمان ثبت‌اسناد (سامانه ثبت من) به آدرس my.ssaa.ir است. پس از ورود به این سایت باید وارد بخش اسناد رسمی و سپس تصدیق اصالت سند شوید.

در مرحله بعد باید شناسه سند و رمز تصدیق را وارد کنید که هر دو، در بالای سند رسمی خودرو درج شده اند.

تشخیص در رهن بودن سند خودرو با بررسی برگ سبز خودرو هم امکان‌پذیر است. اگر سند خودرو در رهن باشد، در بالای برگ سبز مهر در رهن بانک یا شرکت سازنده درج می‌شود.

تعویض غیرقانونی موتور خودرو ممنوع است!

همان طور که گفته شد، در صورت تعویض یکی از ارکان خودرو به طور غیرقانونی، خودروی موردنظر تعویض پلاک نمی‌شود. موتور خودرو نیز از ارکان اصلی وسیله نقلیه محسوب می‌شود.

گاهی مالکان خودرو به سبب کهنگی و مستهلک شدن موتور و یا به دلیل اینکه موتور دیگر قابل‌تعمیر نیست، اقدام به تعویض موتور خودرویشان می‌کنند. این تعویض باید به صورت قانونی انجام شود تا تعویض پلاک بدون مانع صورت گیرد، یعنی تعویض موتور باید با اجازه پلیس راهور باشد و در برگه سند نیز درج شده باشد. در غیر این صورت تعویض موتور غیرقانونی است و خودرو توقیف‌شده و تعویض پلاک نمی‌شود.

همچنین باید به این نکته مهم توجه کنید که دو رکن اصلی خودرو، ولو اینکه به صورت قانونی هم اقدام شود، با هم قابل‌تعویض نیستند. به عبارت دیگر، امکان اینکه خودرویی هم تعویض اتاق و هم تعویض موتور داشته باشد، وجود ندارد؛ حتی اگر تعویض این دو رکن اساسی، هم زمان هم نباشد. اگر دو رکن اصلی یک خودرو نیاز به تعویض داشته باشد، خودروی مورد نظر باید اسقاط شود.

کاور بدنه هم می‌تواند مانع تعویض پلاک شود

برای تغییر رنگ خودرو، لازم است اجازه لازم را از پلیس راهور دریافت کرده و در ادامه، برگ سبز جدیدی را برای خودرو درخواست کنید. اگر رنگ بدنه خودرو بدون مجوز تغییر کرده باشد، خودرو موردنظر تعویض پلاک نخواهد شد.

رنگ بدنه خودرو باید با رنگ درج‌شده در برگ سبز منطبق باشد. همچنین درصورتی‌که از کاورهای رنگی برای بدنه خودرو استفاده شده باشد، باید این کاورها هم‌رنگ بدنه باشند. اگر کاور بدنه با رنگ بدنه متفاوت باشد، باید کاور قبل از تعویض پلاک جدا شود.

تقویت و تیونینگ خودروهای آفرودی نیز یکی از اقدامات رایج علاقه‌مندان به ماجراجویی است. بااین‌حال تغییر ارتفاع خودرو و دستکاری اتاق سبب می‌شود پلاک خودروی شما غیرقابل‌تعویض باشد.

همچنین اگر شماره موتور یا شماره شاسی خودرو مخدوش یا به‌صورت دست‌کوب احیا شده باشد یا خودرویی دارای سانروف غیرکارخانه‌ای و شیشه دودی با درصد بالاتر از حد مجاز باشد، این خودروها نیز قابلیت تعویض پلاک نخواهند داشت.

در پایان خودروهای توقیفی و افراد ممنوع‌المعامله نیز از خدمات شماره‌گذاری و تعویض پلاک محروم هستند؛ بنابراین پیش از خرید خودرو، لازم است اعتبار خریدار را از طریق دفاتر پلیس +10 جویا شوید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ