۴۰ تن یخ با پویش «سقا» برای زائران اربعین فراهم می‌شود

اقتصاد ایران: پویش «سقا» در ایام اربعین برای زائران حدود ۴۰ تن یخ تامین می‌کند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، احسان برزویی دبیرپویش سقا گفت: امسال ایام اربعین حسینی مصادف با دهه اول شهریورماه شده است و در روزهای گرمی از سال زائران باید با پای پیاده رهسپار مسیر عاشقی نجف تا کربلا شوند. دمای هوا در نقاط مرزی کشورمان و شهر کربلا براساس پیش‌بینی‌ها در این ایام به بیش از 50 درجه خواهد رسید. پیش‌بینی‌ می‌شود ازدحام جمعیت در مرزهای خسروی و مهران با گرمازدگی بیش‌تر زائران همراه شود.

وی افزود: در سال گذشته طبق بیانیه رسمی عتبه عباسی(ع)، بیش از 22 میلیون زائر در اربعین حسینی، این پیاده روی عظیم شرکت کردند که بیش از 4 میلیون زائر آن، ایرانی بودند.

 

برزویی ادامه داد: هر سال در اربعین شاهد افزایش زوار و همچنین افزایش دما نسبت به سال گذشته هستیم و این یعنی افزایش تعداد افرادی که در اثر شدت گرما دچار گرما زدگی می‌شوند. طبق آمار سال گذشته حدود 10 هزار نفر دچار مشکلات گرمازدگی شدند.

دبیر پویش سقا تصریح کرد: این روزها بسیاری از مردم در شهرهای مختلف کوله‌بار سفر بستند و بسیاری هم جاماندگان این سفر هستند، یکی از راه‌های سهیم شدن در ثواب این زیارت کمک‌رسانی به زوار اربعین است. امسال باتوحه به گرمای بیش از توان هوا، احتیاج به یخ در موکب‌ها بسیار ضروری است. موکب ها از کولرهای آبی استفاده می‌کنند و با توجه به شدت گرما به یخ برای خنک کردن نیاز خواهند داشت و همچنین برای خنک نگه داشتن آب و تهیه شربت زوار تشنه به یخ نیاز می‌شود.

وی با اشاره به اهداف پویش مردمی «نذر یخ» برای زوار اربعین با نام «سقا» گفت: این پویش مردمی در جهت فراهم کردن کاهش تلفات گرمازدگی زائران است. هرسال با توجه به افزایش زائران اربعین، شاهد کمبود و مشکل در تأمین یخ بوده‌ایم، به همین دلیل امسال، بنا داریم با فراهم آوردن تجهیزات و تولید یخ در داخل کشور و ارسال به مواکب، تا حدودی این مسئله را رفع کنیم.

برزویی با اشاره به اینکه کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا، زنده بودن و زنده نگه داشتن همیشگی عاشورا از وظایف ما مسلمین است ادامه داد: زوار در همان راهی پا می‌گذارند که حسین(ع) و اهل بیتش پا نهادند و همان گرمایی را تحمل می‌کنند که بر اهل‌بیت(ع) پیامبر گذشت.فراهم و هموار کردن طی مسیر اربعین از واجبات زنده نگه داشتن این حرکت عظیم جهانی است. این بستر با آغاز پویش سقا فراهم شده و علاقمندان می‌تواند با پرداخت مبلغ دلخواه در خنکای دل زائران حسین(ع) سهیم و شریک باشند.

وی هزینه تهیه و ارسال هر قالب یخ به کربلا را 72 هزار تومان عنوان کرد و اظهار داشت: یخ در استان و شهرستان‌های مرزی تولید و تهیه، با ماشین‌های مخصوص حمل یخ به کشور عراق برای مصرف زائران فرستاده می‌شود. پیش بینی می‌شود با استقبال مردم، بتوانیم 40 تریلی حاوی 40 تن یخ به مواکب اربعین برسانیم.

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ