حاشیه‌های امتحانات نهایی همچنان ادامه دارد

اقتصاد ایران: در حالی که امتحانات نهایی امسال با مشکلات مختلفی همچون توزیع کارت ورود به جلسه آزمون همراه بود، این بار تأخیر در اعلام نتایج امتحانات دانش‌آموزان را سرگردان کرده است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، امسال برای نخستین بار امتحانات نهایی در سه ساله دوره متوسطه دوم برگزار شد.

در حالی که کارشناسان آموزشی پیش از این نسبت به تبعات و حجم بالای کار آموزش و پرورش در برگزاری سه ساله امتحانات نهایی و از سوی دیگر افزایش استرس دانش‌آموزان از سنین پایین‌تر هشدار داده بودند اما این موضوع از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش مورد توجه قرار نگرفت.

هشدار معاون دادستان که جدی گرفته نشد!

غلامعباس ترکی؛ معاون قضایی دادستان‌کل کشور در پیگیری حقوق عامه‌ و پیشگیری از وقوع جرم در تاریخ 16 اردیبهشت 1403 در نامه‌ای خطاب به رضامراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش درباره مشکلات احتمالی برگزاری امتحانات نهایی هشدار داده بود.

او متذکر شد: اگرچه اقدامات قابل‌توجهی از جمله برگزاری آزمون‌های شبه‌نهایی و دیگر اقدامات مرتبط از سوی آن وزارتخانه به‌منظور فراهم کردن شرایط برای فرایند جدید ارزشیابی دانش‌آموزان انجام گرفته است، لیکن بر اساس برخی گزارش‌های دریافتی موضوعاتی از قبیل امنیت آزمون از حیث انتشار پرسش‌ها، کمبود مدارس دولتی متوسطه دوم جهت انتخاب به‌عنوان حوزه امتحانات نهایی، فقدان بسترهای فنی و تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای برگزاری آزمون، عدم‌کفایت برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی مورد نیاز برای کادر آموزشی، عدم آگاهی مناسب دانش‌آموزان و اولیا نسبت به روند جدید کنونی و همچنین احتمال عدم همراهی مناسب کادر اداری و آموزشی برای برگزاری آزمون‌های نهایی در مقاطع مذکور به‌دلیل مطالبات مالی و صنفی از جمله چالش‌ها و مشکلاتی است که محتمل است موجب اخلال در روند برگزاری آزمون‌های نهایی مذکور شود؛ که تحقق این شرایط بدون تردید، علاوه بر بی‌اعتمادی و آسیب به نظام آموزشی کشور و آینده تحصیلی و علمی دانش‌آموزان ، تبعات اجتماعی و امنیتی قابل‌توجهی را نیز برای نظام در پی خواهد داشت.

فاز اول مشکلات؛ دریافت دشوار کارت و تعویق امتحانات

چند روز بعد از این هشدار و در همان ابتدای مسیر برگزاری امتحانات نهایی در سه پایه دوره متوسطه دوم، مشکلات خود را نشان داد و دانش‌آموزان در دریافت کارت ورود به جلسه با مشکل مواجه شدند و سایت اعلام شده برای دریافت کارت با اخلال همراه شد؛ در نهایت برای نخستین بار در کشور، برگزاری امتحانات نهایی به تعویق افتاد.

پس از آن در فرآیند برگزاری امتحانات، دانش‌آموزان به برخی مشکلات معترض شدند به عنوان مثال دانش‌آموزان نابینا نسبت به عدم ارائه سوالات به خط بریل و مشکل برای پاسخگویی به سوالات دروس دشوارتر همچون ریاضی اعتراض داشتند.

فاز دوم؛ مشکلات در حوزه‌های آزمون

بخشی از دانش‌آموزان نیز به سیستم صوتی ضعیف حوزه‌های آزمون برای پخش سؤالات شنیداری امتحانات زبان انگلیسی اعتراض داشتند که باعث شد دانش‌آموزان به دلیل نامفهوم بودن صدا، بخشی از نمرات را از دست بدهند.

فاز سوم؛ مشکلات تصحیح

تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی هم با مشکلات خاص خود از جمله اجبار دبیران دوره متوسطه برای تصحیح اوراق و استفاده از نیروهای غیرمتخصص برای تصحیح دروس تخصصی همراه بود، شائبه‌هایی که هیچگاه از سوی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش پاسخ روشنی به آنها داده نشد.

فاز چهارم؛ نتایجی که اعلام نمی‌شود

هم اکنون نیز بلاتکلیفی در تاریخ اعلام نتایج امتحانات نهایی پایه دهم و یازدهم، دانش‌آموزان را سرگردان کرده است.

تعدادی از دانش‌آموزان در تماس با خبرگزاری تسنیم ، خواستار پیگیری درباره زمان اعلام نتایج امتحانات نهایی پایه دهم و یازدهم هستند.

هر چند روز گذشته (جمعه 5 مرداد) نتایج امتحانات نهایی پایه دهم چند ساعت بر روی سایت my.medu.ir قرار گرفت اما پس از مدتی از دسترس خارج شد.

تا این لحظه نیز زمان اعلام نتایج امتحانات نهایی پایه دهم و یازدهم از سوی مسئولان مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش اطلاع رسانی نشده است.

امتحانات جبرانی از 15 مرداد

در حالی که طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، آزمون‌های جبرانی تابستان از 15 مرداد آغاز خواهد شد، دانش‌آموزان هنوز از نمرات امتحانات نهایی پایه دهم و یازدهم اطلاعی ندارند و طبیعتاً در این شرایط برنامه‌ریزی برای مطالعه دروس با مشکل مواجه می‌شود.

پرسش اصلی که مسئولان وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به آن پاسخ روشنی دهند این است؛ در شرایطی که زیرساخت‌ها فراهم نبود چرا برای برگزاری امتحانات نهایی در سه سال دوره متوسطه دوم اصرار شد؛ چه کسی پاسخگوی این حجم از استرس تحمیل شده به والدین و دانش‌آموزان است؟

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ