ال‌جی می‌خواهد با کمک هوش مصنوعی، بهره‌وری کارخانه‌هایش را وارد سطح جدیدی کند

اقتصاد ایران: ال‌جی به‌کمک فناوری‌های جدید از جمله هوش مصنوعی و تکیه‌بر سابقه‌ی طولانی‌مدت خود در تولید، بهره‌وری کارخانه‌هایش را افزایش می‌دهد.

ال‌جی می‌خواهد با ادغام هوش مصنوعی و تحول دیجیتال، با سابقه‌ی ۶۶ ساله‌ی خود در زمینه‌ی تولید، راهکارهای تجاری کارخانه‌ی هوشمند خود را پیش ببرد.

اوایل سال جاری میلادی، ال‌جی رسما وارد بازار راهکارهای کارخانه‌ی هوشمند شد. موسسه‌ی تحقیقات مهندسی تولید (PRI) در حال حاضر، مشغول گسترش تخصص خود برای ارائه‌ی سرویس به مشتریان خارجی است. خدمات ارائه شده شامل مشاوره‌ی تولید، توسعه‌ی تجهیزات و سیستم‌های عملیاتی و آموزش پرسنل می‌شود.

کسب‌وکار کارخانه‌ی هوشمند ال‌جی در نخستین سال فعالیت خود قرار دارد و PRI پیش‌بینی می‌کند که سفارش‌هایی به ارزش تقریبی ۲۰۰ میلیارد وون (حدود ۱۴۴ میلیون دلار) را از مشتریان خارجی دریافت کند.

ال‌جی در یک دهه‌ی گذشته، ۷۷۰ ترابایت داده‌ی تولیدی جمع‌آوری کرده است

مشتریان عمده عبارتند از تولیدکنندگان باتری، قطعات خودرو و شرکت‌های لجستیک. ال‌جی می‌خواهد فعالیت‌های خود را در صنایعی مانند نیمه‌هادی‌ها، داروسازی، بیوتکنولوژی و مواد غذایی، گسترش دهد. ال‌جی می‌گوید که هدفش این است که تا سال ۲۰۳۰ کسب‌وکار راهکارهای کارخانه‌ی هوشمند را بدون احتساب درآمد حاصل از سایر کسب‌وکارهایش، به یک شرکت چند تریلیون وونی توسعه دهد.

ال‌جی در دهه‌ی گذشته، ۷۷۰ ترابایت داده تولید و جمع‌آوری کرده که معادل ذخیره‌سازی تقریبا ۱۹۷ هزار فیلمِ چهار گیگابایتی با کیفیت بالا است.

ال‌جی با ثبت بیش از ۱۰۰۰ الگوی مرتبط، قصد دارد راهکار‌های کارخانه‌ای هوشمند خود را با ادغام داده‌های تولیدی و هوش مصنوعی، متمایز و از فناوری‌های تولید در سطح جهانی استفاده کند که شامل طراحی سیستم تولید، نظارت و بهره‌برداری از طریق فناوری Digital Twin، کلان‌داده و مدیریت مولد مبتنی‌بر هوش مصنوعی، ایمنی صنعتی و تجهیزات و تهیه‌ی انواع ربات‌های صنعتی می‌شود.

راهکارهای کارخانه‌ی هوشمند، روی به حداقل رساندن تاخیرها یا خطاهای دقیقه‌ای بین فرآیندها تمرکز دارد. از آنجایی که کارایی در تولید، به طور مستقیم با سودآوری کلی کسب‌و‌کار مرتبط است، افزایش آن نیز اهمیت بالایی دارد. مثلا، در خط تولید یخچال ال جی در چانگ‌ون، هر ۱۳ ثانیه یک یخچال تولید می‌شود. تاخیر ۱۰ دقیقه‌ای در خط تولید منجر به کسری تولید ۵۰ یخچال می‌شود. با فرض اینکه قیمت یک یخچال دو میلیون وون (حدود ۱۴۰۰ دلار) باشد، ۱۰ دقیقه تاخیر به ضرری با ارزشِ ۱۰۰ میلیون وون (حدود ۷۲ هزار دلار) منجر خواهد شد.

هوش مصنوعی فرآیند تولید در کارخانه‌های ال‌جی را متحول می‌کند

با استفاده از فناوری Digital Twin، قبل از اینکه کارخانه‌ی جدیدی ساخته شود، یک ماکت مجازی مشابه با کارخانه‌ی واقعی ایجاد می‌شود که به مشتریان اجازه می‌دهد تا پیش‌نمایش جریان تولید و تدارکات را مشاهده کنند. این امر کارایی مطلوب را در طراحی کارخانه ممکن می‌کند.

ربات AMR در کارخانه‌ی ال‌جی
LG

در طول فاز عملیاتی، تجزیه و تحلیل بی‌درنگِ داده‌ها، به شناسایی تنگناها و نواقص در خط تولید کمک می‌کند و باعث بهبود بهره‌وری می‌شود.

ربات متحرک خودکار (AMR) مجهز به دوربین، رادار و حسگرهای LiDAR برای تشخیص محیط اطراف و تامین قطعات و مواد به‌کار گرفته می‌شوند. این ربات‌ها، در طول حرکتشان در کارخانه از برخورد به کارگران و موانع اجتناب می‌کنند.

تجهیزات رباتیک در کارخانه‌ی هوشمند ال‌جی
LG

Mobile Manipulator (MM)، یک بازوی رباتیک چند مفصلی را با AMR ترکیب می‌کند و می‌تواند طیف وسیعی از وظایف را به‌طور یکپارچه انجام دهد. این ربات قادر به انجام اقدامات متنوعی مانند مونتاژ، بازرسی عیوب و حمل قطعات و مواد است و می‌تواند باتری‌های AMR مجاور را تعویض کند.

حسگرهای نصب شده در سرتاسر کارخانه، سیگنال‌های غیرعادی مانند ارتعاشات و نویز ناشی از قدیمی شدن تجهیزات یا عدم روانکاری را تشخیص می‌دهند. سپس از داده‌های بزرگ برای تعیین علت‌ها و توصیه‌ی اقدامات اصلاحی استفاده می‌شود.

هوش مصنوعی برپایه‌ی مدل‌های زبانی بزرگ، امکان استفاده آسان از طریق دستورات صوتی را فراهم می‌کند. مثلا، گفتن «ارتعاش غیرعادی در تجهیزات A در ساعت ۲ بعد از ظهر» سیگنال غیرعادی را روی سرور ثبت می‌کند. دستوری مانند «نمایش ارتعاشات غیرعادی اخیر و اقدامات اصلاحی» فهرستی از انواع نقص و اقدامات اصلاحی قبلی را به ترتیب احتمال ارائه می‌دهد.

مقاله‌ی مرتبط
  • گزارش مالی ال‌جی؛ سود و درآمد فراتر از انتظار در فصل دوم ۲۰۲۴

ال‌جی سیستم تشخیص بی‌درنگ را با استفاده از هوش مصنوعی Vision به‌کار گرفته است. این سیستم، شرایط عملیاتی عادی کارخانه را می‌آموزد و ناهنجاری‌هایی مانند نوسانات دما و عیوب را تشخیص می‌دهد و ایمنی کارخانه را با شناسایی کارگرانی که به درستی از کلاه ایمنی یا جلیقه‌ی کار استفاده نمی‌کنند، افزایش می‌دهد.

کارخانه‌های هوشمند ال‌جی در چانگ‌ون (کره‌ی جنوبی) و تنسی (ایالات متحده)، توسط مجمع جهانی اقتصاد به عنوان کارخانه‌های Lighthouse شناخته شده‌اند. به‌ادعای ال‌جی به‌دلیل اجرای راهکارهای کارخانه‌ی هوشمند، بهره‌وری در کارخانه‌ی چانگوون ۱۷ درصد افزایش یافت، مصرف انرژی ۳۰ درصد بهبود پیدا کرد و هزینه‌های کیفیت نیز به دلیل برطرف شدن نواقص، ۷۰ درصد کمتر شد. تأسیسات تولیدی ال‌جی در بیش از ۶۰ مکان در ۴۰ منطقه در سراسر جهان، از راهکار‌های PRI استفاده می‌کند.

انتظار می‌رود رویکرد جدید ال جی به‌طور قابل‌توجهی به رشد سریع بخش B2B شرکت، یکی از سه محرک رشد کلیدی در چشم‌انداز آینده‌ی ال‌جی تا سال ۲۰۳۰، کمک کند. جونگ دائه‌هوا، مدیر بخش PRI ال‌جی می‌گوید: «ما راهکارهای کارخانه‌ای هوشمند را در هر مرحله ارائه خواهیم داد. از برنامه‌ریزی و طراحی گرفته تا ساخت و بهره‌برداری. تبدیل شدن به شریک ایدئالی که از مشتریان خود در کل مسیر تولید پشتیبانی می‌کند، هدف ما است.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ