خطر فاسد شدن داروها بر اثر گرمای شدید

اقتصاد ایران: برخی از داروها تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کنند، اما به طور کلی باید آنها را در دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد در مکانی خشک و خنک و به دور از نور خورشید نگهداری کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، رویترز می‌نویسد که جهان به‌تازگی گرم‌ترین روز ثبت‌شده در تاریخ را پشت سر گذاشته است و موج گرمای طولانی‌مدت به واسطه تغییرات اقلیمی شایع‌تر شده است. این شرایط داروها و تاثیراتی را که بر بیماران می‌گذارند دستخوش تغییر می‌کند.

گرما چگونه تاثیر و کیفیت داروها را تغییر می‌دهد؟

داروهایی که در شرایط معمول تجویز می‌شوند، در دمای بالا، با ایجاد اختلالاتی در توانایی عرق کردن و سرعت جریان خون، حساسیت بیماران به گرما را افزایش می‌دهند. گرما همچنین خطر فاسد شدن تقریبا همه داروها، ازجمله کپسول، اسپری، قرص و انواع دیگر داروها، را اگر در شرایط دمایی خاصی نگهداری نشوند افزایش می‌دهد.

تاثیر گرما بر داروها با توجه به وضعیت سلامت فردی، دوز و شرایط محیط متفاوت است. کارشناسان می‌گویند که بیماران برای تنظیم دوز یا مصرف قرص در هوای گرم باید با پزشک مشورت کنند و همچنین با آبرسانی به بدن، استفاده از بادبزن، در سایه ماندن و استفاده از دستگاه‌های خنک‌کننده مانند کولر، خودشان را خنک نگه دارند.

چه داروهایی در گرما مشکلات بیشتری ایجاد می‌کنند؟

گرما بر اثربخشی داروها تاثیرات متفاوتی دارد که برخی از آنها در اینجا آمده‌اند.

داروهای فشار خون و نارسایی قلبی

بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) با سرکوب تشنگی، تشخیص نیاز به نوشیدن آب را دشوار می‌کنند و خطر کم‌آب شدن بدن را افزایش می‌دهند. داروهای مسدودکننده کانال کلسیم، عدم تعادل مواد معدنی را به دنبال دارند و تنظیم دمای بدن را سخت‌تر می‌کنند، در حالی که داروهای مسدودکننده بتا، عرق کردن و خنک نگه‌داشتن بدن را سخت‌تر می‌کنند. قرص‌های ادرارآور هم باعث کم‌آبی و عدم تعادل در مواد معدنی می‌شوند.

داروهای ضد آلرژی

برخی از آنتی‌هیستامین‌های بدون نسخه تعریق را کاهش می‌دهند و تنظیم دمای بدن را مختل می‌کنند.

داروهای روان‌پزشکی

برخی داروهای ضد روان‌پریشی قابلیت تعریق بیماران را محدود می‌کنند. برخی داروهای ضد افسردگی تاثیر معکوس دارند و تعریق و سرکوب تشنگی را افزایش می‌دهند. محرک‌هایی مانند آمفتامین‌ها و داروهای دیگری که برای اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی تجویز می‌شوند، ممکن است با سیستم عصبی مرکزی بدن فعل و انفعال ایجاد کنند و دمای بدن را افزایش دهند.

داروهای تیروئید

قرص‌های تیروئید هم دمای بدن را افزایش می‌دهند، تنظیم دمای بدن را مختل می‌کنند و تعریق بیش از حد را به دنبال دارند.

محدوده دمای ایمن برای داروها

گرمای شدید و سرمای شدید،‌ اثربخشی داروهای تجویزی و غیر تجویزی را به‌شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. برخی از داروها تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کنند، اما به طور کلی باید آنها را در دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد در مکانی خشک و خنک، و به دور از نور خورشید نگهداری کرد. دستورالعمل‌های مربوط به دما را می‌توانید در سایت‌های شرکت‌های سازنده دارو پیدا کنید.

امی باکریچ، عضو هیئت علمی داروسازی در دانشگاه نیومکزیکو، می‌گوید که پیش‌بینی میزان فساد داروها در دمای شدید دشوار است زیرا هر دارو شرایط متفاوتی دارد. به طور کلی اگر داروها را از راه پست سفارش می‌دهید، این داروها نباید ساعت‌ها در خودروها یا در صندوق پستی‌های داغ بمانند. یکی از سخن‌گویان داروخانه شرکت آمازون می‌گوید که این شرکت در فرایند حمل‌ونقل از راهکارهای ایمنی سختگیرانه ذخیره‌سازی و تحویل برای محافظت از داروها استفاده می‌کند. شرکت‌های دارویی دیگر هم تاکید می‌کنند که در حمل‌ونقل داروها نهایت دقت و محافظت را به کار می‌بندند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ