کامپوزیت برای چه دندانی مناسب است+رپرتاژ

اقتصاد ایران: کامپوزیت، نوعی روکش دندان است که از پوسته‌های نازک و سفارشی به رنگ دندان ساخته می‌شود و به‌طور کامل روی سطح جلویی دندان قرار می‌گیرد. این روش درمانی برای اصلاح مشکلات مختلف دندانی مانند شکستگی، ترک‌خوردگی، تغییر رنگ، نامرتبی و نامتناسب بودن اندازه دندان‌ها به کار می‌رود. انتخاب بهترین دکتر کامپوزیت به نیازها و ترجیحات فردی شما بستگی دارد.

کامپوزیت، نوعی روکش دندان است که از پوسته‌های نازک و سفارشی به رنگ دندان ساخته می‌شود و به‌طور کامل روی سطح جلویی دندان قرار می‌گیرد. این روش درمانی برای اصلاح مشکلات مختلف دندانی مانند شکستگی، ترک‌خوردگی، تغییر رنگ، نامرتبی و نامتناسب بودن اندازه دندان‌ها به کار می‌رود. انتخاب بهترین دکتر کامپوزیت به نیازها و ترجیحات فردی شما بستگی دارد.

کامپوزیت برای چه سنی مناسب است؟

سن ایده‌آل برای انجام کامپوزیت دندان، بعد از 18 تا 20 سالگی است. این بازه سنی به این دلیل توصیه می‌شود که در این سنین، رشد و تکامل ساختار دهان و دندان (از جمله فک، صورت و دندان‌ها) به‌طور کامل انجام شده است. بااین‌حال، در برخی موارد، افراد به دلیل مشکلات و نواقص ژنتیکی مادرزادی ممکن است از بدشکلی دندان‌ها رنج ببرند. در این شرایط، با تشخیص و نظر مساعد دندانپزشک، می‌توان از سنین پایین‌تر نیز برای انجام کامپوزیت و اصلاح ظاهر دندان‌ها اقدام کرد.

فرق لمینت و کامپوزیت دندان

انتخاب بین کامپوزیت و لمینت دندان، دو روش محبوب برای زیبایی دندان، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. هم کامپوزیت و هم لمینت برای زیباسازی ظاهر دندان‌ها و روشن‌تر کردن رنگ آنها استفاده می‌شوند. بااین‌حال، تفاوت‌های اساسی در نحوه عملکرد، مزایا و معایب این دو روش وجود دارد.

ویژگی‌ها

کامپوزیت دندان

لمینت سرامیکی

زمان انجام

یک جلسه

3 تا 4 هفته (ساخت لمینت در لابراتوار)

تراشیدن دندان

تراشیدن کم یا بدون تراش

تراشیدن نیم میلی‌متر از مینای دندان

قابلیت ترمیم

قابل‌ترمیم و تعویض

غیرقابل‌ترمیم، فقط قابل‌تعویض

هزینه

کمتر

بیشتر

طول عمر

5 تا 7 سال

10 تا 15 سال

مقاومت

کمتر در برابر سایش و فشار

بیشتر در برابر سایش و فشار

مقاومت در برابر لک

بیشتر مستعد لک‌شدن

کمتر مستعد لک‌شدن

مواد

رزین کامپوزیت

سرامیک

انتخاب بین کامپوزیت و لمینت به نیازها و شرایط شما بستگی دارد. اگر به دنبال روشی سریع، ارزان و با حداقل تراش دندان هستید، کامپوزیت می‌تواند گزینه مناسبی باشد. بااین‌حال، اگر هدف از این روش زیبایی طول عمر بیشتر، مقاومت بیشتر و ظاهر شفاف‌تر است، لمینت را پیشنهاد می‌کنیم.

کامپوزیت برای چه دندانی مناسب است

انواع کامپوزیت

کامپوزیت‌های دندانی مواد ترمیمی پرکاربردی هستند که برای بازسازی، زیبایی و محافظت از دندان‌ها به کار می‌روند. این مواد از ترکیب رزین، ذرات پرکننده و مواد افزودنی دیگر ساخته شده‌اند و در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و فرمول‌ها موجود هستند تا با نیازهای مختلف دندانپزشکی مطابقت داشته باشند. انتخاب نوع مناسب کامپوزیت برای شما به نیازها و شرایطتان بستگی دارد. بهترین دکتر کامپوزیت با معاینه دقیق دندان‌ها و مشورت با بیمار، بهترین نوع کامپوزیت را برای هر فرد تجویز می‌کند.

کامپوزیت‌های ماکروفیل (دانه‌درشت)

کامپوزیت‌های ماکروفیل نوعی از مواد ترمیمی دندان هستند که از ذرات رزین بزرگ‌تر در مقایسه با سایر انواع کامپوزیت ساخته شده‌اند. این ذرات بزرگ‌تر به کامپوزیت‌های ماکروفیل استحکام و دوام بیشتری می‌بخشند، اما می‌توانند زیبایی کمتری داشته باشند و پولیش آنها دشوارتر باشد.

کامپوزیت‌های میکروفیل (دانه‌ریز)

کامپوزیت‌های میکروفیل نوعی از مواد ترمیمی دندان هستند که از ذرات رزین بسیار ریزتر در مقایسه با کامپوزیت‌های ماکروفیل ساخته شده‌اند. این ذرات ریزتر به کامپوزیت‌های میکروفیل ظاهر طبیعی‌تر و صاف‌تر و پولیش آسان‌تر می‌دهند.

کامپوزیت‌های هیبرید، میکرو هیبرید و نانوهیبرید

می‌توان گفت که این نوع از کامپوزیت، نمونه‌ای اصلاح‌شده از دو نوع قبلی است که معایب آن‌ها را ندارد. این کامپوزیت‌ها از هر دو مزیت پولیش آسان و استحکام بالا برخوردارند.

کامپوزیت‌های نانو

نانوکامپوزیت‌ها نسل جدیدی از مواد کامپوزیتی هستند که از مقاومت و قابلیت پولیش فوق‌العاده بالا و نیز پایداری چشمگیری در برابر سایش برخوردارند.

بهترین راه برای انتخاب نوع مناسب کامپوزیت برای شما، مشورت با یک دندانپزشک متخصص زیبایی است. دندانپزشک با بررسی وضعیت دندان‌ها، نیازها و ترجیحات شما، می‌تواند بهترین نوع کامپوزیت را به شما پیشنهاد دهد.

کامپوزیت برای چه دندانی مناسب است

شرایطی که از نظر سلامت دندان‌ها، پیش از انجام کامپوزیت باید داشته باشید

کامپوزیت نیز، مانند هر روش زیبایی دیگری، نیازمند بررسی و دقت نظر است. پیش از انتخاب و انجام این روش، باید با یک دندانپزشک مشورت کرد تا از مناسب‌بودن آن برای شما، هزینه‌ها، تعداد جلسات درمانی و نتایج قابل‌انتظار اطمینان حاصل شود.

در این جلسه مشاوره، دندانپزشک پس از معاینه کامل دهان و لثه بیمار، به پرسش‌های او پاسخ می‌دهد و از سلامت لثه‌هایش اطمینان حاصل می‌کند. در صورت وجود التهاب لثه، پیش از انجام کامپوزیت، باید درمان آن انجام شود. در ادامه، خواسته‌ها و انتظارات بیمار از کامپوزیت دندان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای انجام کامپوزیت به چه دکتری برای مشاوره مراجعه کنیم؟

برای انجام کامپوزیت دندان، می‌توانید به دو نوع دکتر مراجعه کنید: دندانپزشک یا دندانپزشک عمومی. متخصص دندانپزشکی زیبایی دارای تحصیلات و دوره‌های تخصصی لازم در زمینه زیبایی دندان است و به‌طور خاص بر روی روش‌های مختلف زیبایی دندان، از جمله کامپوزیت، تمرکز دارد. این دندانپزشکان معمولا از تجربه و مهارت بیشتری در انجام کامپوزیت و به‌دست‌آوردن نتایج زیبایی برخوردار هستند. با جستجوی «متخصص دندانپزشکی زیبایی» یا «دندانپزشک کامپوزیت» در محل زندگی خود می‌توانید فهرستی از این دندانپزشکان را بیابید.

از طرفی، دندانپزشک عمومی نیز می‌تواند کامپوزیت دندان را انجام دهد. بااین‌حال، ممکن است به‌اندازه متخصص دندانپزشکی زیبایی در این زمینه تجربه و مهارت نداشته باشد. اگر بودجه محدودی دارید یا با یک کامپوزیت ساده مشکلات دندانی شما رفع می‌شود، مراجعه به دندانپزشک عمومی را پیشنهاد می‌کنیم. همواره قبل از انتخاب پزشک نظرات بیماران سایر را بخوانید و از چند پزشک دیگر مشاوره بگیرید.

کامپوزیت برای چه دندانی مناسب است

مراقبت از دندان‌ها بعد از کامپوزیت

بعد از انجام کامپوزیت، دندان‌پزشک شما مراقبت‌های ضروری را توصیه خواهد کرد. بااین‌حال یادآوری چند نکته خالی‌ازلطف نیست. باید بعد از هر بار غذاخوردن و حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. توصیه می‌شود یک یا دو بار در روز بعد از هر وعده‌غذایی از نخ دندان استفاده کنید. اگر عادت‌های مضری مانند ناخن جویدن، جویدن یخ، جویدن مداد و خودکار دارید، آن‌ها را کنار بگذارید. این کارها به لب‌ها و دندان‌ها و کامپوزیت‌ها آسیب می‌رسانند.

اکثر دندانپزشک‌ها معمولا کامپوزیت دندان را برای افرادی که دندان‌قروچه می‌کنند پیشنهاد نمی‌دهند، اما این موضوع به چند عامل بستگی دارد. اگر دندان‌قروچه شما خفیف باشد، احتمالا مشکلی برای استفاده از کامپوزیت نخواهید داشت. اما اگر دندان‌قروچه شما شدید و به‌طور منظم رخ دهد، احتمالا کامپوزیت شما شکسته یا ترک خواهد خورد و نیاز به تعویض پیدا خواهید کرد. توصیه می‌شود هر 6 ماه یا حداقل سالی یکبار بعد از انجام کامپوزیت برای معاینه دهان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ