سردی روابط تهران - اروپا، محصول محاسبات غلط

اقتصاد ایران: با توجه به نوع مواجهه و واکنش کشورهای غربی به انتخاب رییس دولت چهاردهم، باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که این دولت نباید امید چندانی به غرب داشته باشد.

خبرگزاری مهر - گروه سیاست، نفیسه عبدالهی: در فاصله چند روز مانده تا برگزاری مراسم تحلیف رئیس دولت چهاردهم مطابق روال این رویداد، از رؤسای جمهور، رؤسای مجلس، معاونان و سایر مسؤولان برخی کشورها دعوت شده تا در این مراسم حضور یابند.

«مجتبی یوسفی» عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از حضور ۵ رئیس جمهور و ۱۰ رئیس مجلس تا الان برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب خبر داده است.

روز گذشته نیز «رضا نجفی» معاون حقوقی و امور بین المللی وزارت امورخارجه در نشست خبری درباره دعوت از مقامات کشورها برای تحلیف رئیس جمهور منتخب، گفت: مراسم تحلیف ۹ مرداد در محل مجلس برگزار می‌شود و دعوتنامه‌ها به امضای آقای قالیباف رسیده است. نقش وزارت خارجه صرفاً دعوت از سران و مقامات کشورها بوده است. به طور کلی نسبت به سال ۱۴۰۰ تا اکنون سطح مشارکت مسؤولان خارج در مراسم تحلیف بسیار خوب است. در سطح سران، معاونین رئیس جمهور، وزرا و دیگر مقامات دعوت انجام شده است. امیدواریم بازتاب خوبی داشته باشد.

معاون حقوقی و امور بین‌المللی وزارت خارجه گفت: ما جلساتی با آقای عراقچی داریم. ایشان دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی دولت جدید است و نظرات با ایشان در میان گذاشته می‌شود.

پیام‌های تبریک به رئیس جمهور منتخب

پس از انتخاب آقای پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم سران و مسؤولان بسیاری از کشورها از جمله مالزی، عراق، ارمنستان، بحرین، عمان، بلاروس، کره شمالی، کره جنوبی، هند، امارات، قطر، چین، تاجیکستان، ژاپن، کویت، عربستان، روسیه، آذربایجان، سوریه، ونزوئلا، پاکستان، ترکیه، مالدیو، ازبکستان، یمن، بروکسل، لبنان، رئیس اقلیم کردستان عراق و دبیرکل سازمان همکاری‌های شانگهای پیروزی وی را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفتند.

اما در میان کشورهای اروپایی تاکنون تنها سخنگوی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رؤسای جمهور اتریش، کرواسی، بلغارستان، صربستان، مجارستان، بوسنی و معاون وزارت خارجه ایتالیا به پزشکیان تبریک گفته‌اند. اینکه چه مقاماتی و در چه سطحی از اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف حضور خواهند داشت هنوز روشن نیست و تنها از احتمال شرکت «انریکه مورا» در این مراسم سخن گفته شده است.

اتحادیه اروپا اخیراً اعلام کرده که در سطح سیاسی نماینده‌ای را به مراسم تحلیف پزشکیان اعزام نخواهد کرد و شرکت «انریکه مورا» نیز صرفاً به لحاظ رعایت اصول دیپلماتیک خواهد بود.

بنابراین به نظر می‌رسد که حضور «انریکه مورا» در مراسم تحلیف پزشکیان صرفاً جهت رعایت اصول دیپلماتیک و همچنین حفظ تعاملات عادی با ایران باشد.

برخورد سرد آمریکا و اروپا

پیروزی پزشکیان با رویکرد مثبت در مذاکرات برای رفع تحریم‌ها که مشابه رویکرد دولت یازدهم و دوازدهم بود، این انتظار را ایجاد کرده بود که آمریکا و رهبران اروپایی برای حفظ ظاهر هم که شده، وعده تعامل دولت جدید ایران را به فال نیک گرفته و به آن روی خوش نشان بدهند.

حتی مقاله اخیر رئیس جمهور منتخب در روزنامه انگلیسی زبان «تهران تایمز» که به نوعی مخاطب خود را غربی‌ها قرار داده بود، هیچ واکنشی از سوی اروپایی‌ها به دنبال نداشت.

سردی مناسبات، نتیجه محاسبات غلط اروپا و یا فشارپذیری از ناحیه آمریکا است

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در مورد واکنش سرد اروپا و آمریکا به انتخاب رئیس جمهور ایران، گفت: اصل، برگزاری انتخابات در ایران در یک بازه زمانی ۵۰ روزه بعد از شهادت رئیس جمهور بود که یک موضوع بسیار مهم محل توجه برای تمامی کشورهای کوچک و بزرگ دنیا بود.

وی ادامه داد: بازخوردی که ما از این رخداد در فضای سیاسی و رسانه‌ای می‌گیریم نشان دهنده اهتمام ویژه است و اینکه این رخداد بزرگ و رکورد ملت ایران در این بازه زمانی محدود چه میزان محل توجه و اعجاب برای دولت‌ها و ملت‌ها بوده است.

وی افزود: متأسفانه شاهد آن پویایی لازم متناسب با ظرفیت‌های موجود در رابطه ایران و اروپا نیستیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: طبیعی است ایران در حوزه روابط خارجی، اروپا را به عنوان حوزه مهم محل توجه قرار داده است.

وی ادامه داد: سردی مناسبات یا عدم استفاده از ظرفیت‌های موجود، نتیجه محاسبات غلط اروپا و یا فشارپذیری از ناحیه آمریکا است. اگر اروپا با نگاه مستقلانه در روابط با ایران عمل کند، حتماً شاهد ارتقای مناسبات خواهیم بود.

کنعانی در مورد احیای برجام نیز گفت: آن‌چه برای ما اهمیت دارد، بازگشت مسئولانه همه اعضا از جمله آمریکا به برجام است. آن طرفی که به همه تعهداتش پایبند بوده و آن را انجام داده، ایران است.

به گزارش مهر، با توجه به نوع مواجهه و واکنش کشورهای غربی به انتخاب رئیس دولت چهاردهم، باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که این دولت نباید امید چندانی به غرب داشته باشد و خطای دولت یازدهم و دوازدهم را در اعتماد بیش از اندازه به غرب تکرار کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ