ریسک بازارهای مالی بدون توجه به سیاست‌های کلان است

اقتصاد ایران: کارشناس بازار مالی گفت: هم‌اکنون سیاست‌های انقباضی اقتصادی منجر به غیر اقتصادی شدن سرمایه گذاری مولد شده، به همین جریان پول به سمت بازار مالی است.

فرزاد وجیهی کارشناس بازارهای مالی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه موفقیت در سرمایه گذاری به عوامل مختلفی از جمله سیاست‌های کلان اقتصادی و هوش سرمایه گذار ارتباط دارد، گفت: بازارهای مالی در موقعیت‌های خاص رفتارهای متفاوتی دارند، به همین دلیل معامله‌گران موفق این حوزه به شاخص‌های کلان اقتصادی توجه می‌کنند.

وی درباره دلایل افزایش تمایل به معاملات در بازار معاملات جهانی افزود: طبق گزارش مؤسسه‌های مالی معتبر تولیدکنندگان تمایل به سرمایه گذاری مولد به دلیل سیاست‌های انقباضی پولی ندارند. درواقع تولید به دلیل افزایش ‎بهره بانکی و کاهش قدرت خرید مردم صرفه اقتصادی ندارد.

وجیهی درباره دلایل عدم صرفه اقتصادی تولید افزود: اگرچه بازدهی اوراق قرضه کاهش داشته است. با این حال برای رشد تولید همین نرخ اوراق بازهم بالاست. به همین دلیل جریان پول به دنبال بازارهای با بازدهی مناسب است. هرچند هشت صنعت تولیدی از جمله فلزات اولیه و محصولات شیمیایی، ماشین آلات، تجهیزات حمل و نقل، تجهیزات الکتریکی، لوازم و قطعات و همچنین محصولات کامپیوتری و الکترونیکی رشد را گزارش کرده‌اند. اما داده نشان می‌دهد که در سطح جهان تولید با نرخ سالانه ۴.۳ درصد در حال کاهش است.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بیشترین کاهش مربوط به کالاهای تولیدی است که سال‌ها به صورت روتین تولید شده و هیچ نوآوری نداشتند. تصریح کرد: از طرف دیگر بخشی از مشکلات کنونی اقتصاد تحت تأثیر تورم و سیاست‌های رکودزایی دولت‌ها است.

وی افزود: در حالی که بسیاری از سرمایه گذاران پیش‌بینی کرده بودند کاهش قیمت کالاها باعث اصلاح نرخ تورم ماهانه در ماه می‌شد. یا کاهش قیمت نهاده‌ها در ماه گذشته نویدبخش ادامه روند کاهش تورم در کل اقتصاد شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاد است. هزینه‌های ساخت و ساز در ماه می ۶.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته‌است.

وجیهی ادامه داد: هزینه‌های بالاتر وام‌گیری نیز باعث کاهش رشد در بخش ساخت و ساز شده است. این یعنی تعداد ساخت آپارتمان با تقاضا همخوانی ندارد. تبعات آن چیزی جز ادامه تورم بازار مسکن نیست. از طرف دیگر با کم شدن ساخت و ساز تعداد بیکاران افزایش پیدا کرده است.

این کارشناس بازار مالی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در ساخت و ساز مسکونی تا حدودی افت کرده است، گفت: زیرا هزینه‌های پروژه‌های ساخت و ساز در مجموع تورم بالایی داشته است. در حالی که نرخ بهره وام مسکن در آمریکا از سطوح بالا عقب نشینی کرده و ساخت مسکن کاهش یافته است. به تبع این مسأله تقاضا وارد رکود شده است.

به گفته وجیهی؛ ادامه سیاست‌های انقباضی در حال حاضر رشد اشتغال در کارخانه‌ها نتوانسته پایدار باشد. اخراج، فرسودگی و توقف استخدام‌ها در شرکت‌های آمریکایی در نتیجه رکود در حال افزایش است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ