تمرچین میعادگاه عاشقان حسینی/زیرساخت ها برای اربعین فراهم شد

اقتصاد ایران: ارومیه - امسال برای سومین سال تمرچین میعادگاه عاشقانی است که به شوق زیارت راهی کربلای معلی می شوند و هم اکنون زیرساخت های لازم در این پایانه مرزی برای میزبانی از زائران فراهم شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، سکینه اسمی: پایانه مرزی تمرچین امسال برای سومین بار به عنوان یکی از ۶ گذرگاه اعزام زائران اربعین حسینی به سرزمین عشق کربلای معلی فعالیت می‌کند، نزدیکی مرز تمرچین به کربلا معلی و آب هوای بسیار مطلوب این مسیر در کنار ارائه خدمات مناسب به زائران اربعین حسینی، باعث شده تا عملاً این نقطه مرزی نه تنها توسط زائرانی از شمال و شمال غرب کشور مورد استقبال قرار گیرد، بلکه مورد توجه زائرانی از جمهوری آذربایجان و ترکیه نیز واقع شده است.

مرز تمرچین تنها مرز رسمی آذربایجان غربی با شمال عراق است که در شهرستان پیرانشهر در جنوب استان قرار دارد و از سال گذشته برای اولین‌بار امکان تردد زائران اربعین حسینی از این مرز به‌سوی عتبات‌عالیات فراهم شده است.

در این مرز امکانات لازم به‌منظور رفاه زائران اربعین از موکب‌های اسکان و تغذیه تا سایر خدمات در نظر گرفته شده و وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز از شهرهای مختلف به سمت نقطه صفر مرزی مستقر می‌شود.

در حال حاضر زیرساخت‌های استقبال و ارائه خدمات از زائران سیدالشهدا (ع) در مرز تمرچین فراهم شده و همه دستگاه‌های اجرایی استان برای ارائه بهترین خدمات در این مرز بسیج شده‌اند.

تمرچین حدود ۱۵۰ کیلومتر با ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی فاصله دارد و از تمرچین تا سامرا ۴۵۰ کیلومتر، تا کربلا ۶۵۰ کیلومتر، تا کاظمین ۵۳۵ کیلومتر و تا نجف اشرف ۷۱۰ کیلومتر مسافت دارد.

تمرچین میعادگاه عاشقان حسینی/زیرساخت ها برای اربعین فراهم شد

تردد از مرز تمرچین برای زائران اربعین یک سره شد / آسیب شناسی مشکلات سال‌های گذشته

استاندار آذربایجان غربی در خصوص آخرین اقدامات برای آماده مرز تمرچین برای استقبال از زائران اربعین حسینی گفت: در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای استقبال شایسته از زائران اربعین در مرز تمرچین فراهم شده و مشکلات سال‌های گذشته نیز آسیب شناسی و زمینه رفع آنها نیز در دست اقدام است.

محمدصادق معتمدیان در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امسال برای سومین سال میزبان زائران اربعین حسینی در مرز تمرچین هستیم، اظهار کرد: با توجه به گرمای هوا در بسیاری از مناطق کشور مرز تمرچین به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی امسال می‌تواند مسیر مناسبی برای تردد زائران از مناطق کشور و حتی کشورهای منطقه و همسایه باشد.

وی با اشاره به تردد زائران اربعین حسینی از کشور ترکیه از طریق مرز تمرچین نیز عنوان کرد: امسال همچنین زیرساخت‌های لازم از جمله اسکان، تغذیه، مسائل بهداشتی و درمانی هم در مرز تمرچین و هم در مرز بازرگان نیز پیش بینی شده است.

معتمدیان با بیان اینکه عمده مشکل زائران سال گذشته از مرز تمرچین تردد چند مرحله‌ای بود، گفت: با ریزانی های انجام شده با مسئولان اقلیم کردستان امسال امکان تردد مستقیم و یک سره زائران از مرز تمرچین به کربلا فراهم شده است و همچنین تلاش شده برای بازگشت زائران از کربلا نیز به صورت مستقیم سرویس‌هایی پیش بینی شده است.

استاندار آذربایجان غربی مدیریت زمان و کاهش هزینه به همراه آب و هوای مناسب را از مزیت‌های تردد از مرز تمرچین عنوان کرد و گفت: امسال ظرفیت برای استقبال از ۵۰۰ هزار زائر از مرز تمرچین فراهم شده و در صورت استقبال نیز آمادگی میزبانی این تعداد بیشتر را نیز داریم.

معتمدیان با اشاره به فراهم شدن زمینه اسکان زائران اربعین حسینی در مرز تمرچین اضافه کرد: حدود ۹۰ موکب برای ارائه خدمات به زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در مسیر مرز تمرچین تا نجف تاکنون ثبت نام کرده‌اند.

تمرچین میعادگاه عاشقان حسینی/زیرساخت ها برای اربعین فراهم شد

محورهای مواصلاتی پیرانشهر برای رفت و آمد زوار اربعین هموار است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی نیز در خصوص آماده سازی مسیر تردد زائران اربعین حسینی از مرز تمرچین گفت: اقدامات لازم برای استقبال از زوار اربعین حسینی در محورهای مواصلاتی پیرانشهر از ابتدای امسال صورت گرفته است.

ایرج دست نشان در رابطه با اقدامات انجام گرفته برای تردد ایمن زوار اربعین حسینی در محورهای مواصلاتی پیرانشهر در جوار پایانه مرزی تمرچین، اظهار کرد: در همین زمینه ۹۰ کیلومتر از محورهای منتهی به پایانه مرزی تمرچین در حوزه استحفاظی پیرانشهر خط‌کشی شده و این عملیات تا زمان اتمام طرح تردد زوار ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه علائم جاده‌ای شامل نصب انواع تابلوهای اخباری و انتظامی در محورهای ارتباطی، نقش مهمی در افزایش ضریب ایمنی راه‌ها دارد، تصریح کرد: برای تردد ایمن زائران اربعین در ۳ ماه امسال ۲۲۷ مورد تابلو و علائم هشدار دهنده جاده‌ای در محورهای مواصلاتی شهرستان پیرانشهر نصب شده است.

دست نشان محورهای مواصلاتی پیرانشهر را یکی از محورهای مهم تردد زائران اربعین دانست و یادآور شد: با هدف ایمنی محورهای مواصلاتی این شهرستان، عملیات تسطیح، رگلاژ و شانه‌سازی به طول ۲۰۰ کیلومتر، نخاله‌برداری به طول ۳۷۲۰ متر مکعب و تراشه‌برداری و مسیر گشایی به طول ۲۶۰۰ متر مکعب تاکنون انجام شده است.

تمرچین میعادگاه عاشقان حسینی/زیرساخت ها برای اربعین فراهم شد

مسیر تردد زائران اربعین حسینی به تمرچین با صرف هزینه ۳۰ میلیارد تومانی ایمن‌سازی شد

وی در ادامه گفت: ۳۷ مورد اجرای گشت‌های تلفیقی با پلیس‌راه و گشت‌های دروازه‌ای کنترل ناوگان از دیگر اقدامات اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان پیرانشهر برای تردد ایمن زائران اربعین حسینی در طول سال است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی همچنین بیان کرد: اقدامات ذکر شده بخشی از برنامه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در ۳ ماهه نخست امسال در محورهای مواصلاتی شهرستان پیرانشهر بوده و سایر اقدامات در طول ماه جاری تا ۱۶ مرداد همزمان با آغاز طرح اربعین با قوت و حجم عملیات بیشتر انجام می‌شود.

دست نشان همچنین گفت: در حوزه ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی مسیر زائران اربعین حسینی به سمت مرز تمرچین تا پایان خرداد سال جاری بیش از ۳۰ میلیارد تومان در سطح استان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه با هدف آمادگی برای استقبال از زائران اربعین حسینی دو هزار تابلوی اخطاری انتظامی کامپوزیتی تهیه و نصب شده است، اضافه کرد: مقرر شده است که در دو هزار کیلومتر از محورهای مواصلاتی خط کشی جاده‌ای انجام گیرد.

تمرچین میعادگاه عاشقان حسینی/زیرساخت ها برای اربعین فراهم شد

۱۴ کیلومتر طرح راهسازی تا اربعین در آذربایجان غربی افتتاح می‌شود

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز از اجرای ۱۴ کیلومتر طرح راهسازی تا اربعین در استان خبر داد و گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی مجموعه راه و شهرسازی ۱۴ کیلومتر طرح راهسازی راه اصلی و بزرگراهی تا اربعین امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

رسول عطایی با بیان اینکه ۱۴ کیلومتر از این راه‌ها در محورهای منتهی به پایانه مرزی تمرچین و مسیر تردد زائران تا اربعین امسال آماده بهره‌برداری می‌شود، افزود: در مسیرهای منتهی به پایانه مرزی تمرچین در ۳ کارگاه، راهسازی در حال حاضر در دست اجرا هستند که بخش مهمی از این طرح‌ها به زودی آماده بهره‌برداری می‌شود.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۸ کیلومتر از این طرح‌ها در محور بزرگراه نقده _ پیرانشهر_ تمرچین آماده بهره‌برداری می‌شود، بیان کرد: بزرگراه بین المللی نقده – پیرانشهر از طرح‌های منتهی به پایانه مرزی تمرچین است و بخشی از این مسیر تا اربعین امسال زیر بار ترافیک خواهد رفت.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی تاکید کرد: محور حیدرآباد – نقده از دیگر مسیرهای منتهی به پایانه مرزی تمرچین بوده و ۶ کیلومتر از آن آماده بهره‌مندی زائران اربعین حسینی می‌شود.

تمرچین میعادگاه عاشقان حسینی/زیرساخت ها برای اربعین فراهم شد

ظرفیت پارکینگ مرز تمرچین به ۵۰ هزار دستگاه رسید / راه اندازی ۳۸ گیت برای تردد

فرماندار پیرانشهر نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص آمادگی مرز تمرچین برای اربعین حسینی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده بیش از ۸۶ موکب از مرز بازرگان تا تمرچین برای استقرار و خدمات‌رسانی اعلام آمادگی کرده‌اند و شمار زیادی از موکب‌ها در محدوده مرز تمرچین و شهر پیرانشهر به منظور استراحت و تغذیه زائران راه اندازی خواهد شد.

خضر کاک درویشی عنوان کرد: مرز تمرچین پیرانشهر امسال توانایی میزبانی بیش از ۵۰۰ هزار زائر را دارد و با پیگیری‌های صورت گرفته امسال شاهد تردد یکسره و مستقیم زائران از مرز تمرچین به کربلا خواهیم بود.

فرماندار پیرانشهر با اشاره به انجام اقدامات لازم برای تسهیل در تردد زائران در مرز تمرچین افزود: در پایانه مرزی تمرچین ۳۸ گیت برای تردد آماده شده که در طول ایام پیاده‌روی اربعین راه‌اندازی خواهند شد.

وی در خصوص ظرفیت پارکینگ‌های مرز تمرچین نیز گفت: پارکینگ‌های این شهرستان آمادگی پذیرش بیش از ۵۰ هزار دستگاه خودرو زائران در ایام اربعین حسینی را دارند. این ظرفیت در پارکینگ‌های کارخانه‌قند، پادگان جلدیان، میدان تیر و مرز تمرچین ایجاد شده است.

مرز تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و یکی از نزدیک ترین مسیرهای زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی است.

این مرز زمینی تا شهر ارومیه، مرکز استان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و نزدیک ترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارد و از تمرچین تا سامره ۴۵۰ کیلومتر، تا کربلا ۶۵۰ کیلومتر، تا کاظمین ۵۳۵ کیلومتر و تا نجف اشرف ۷۱۰ کیلومتر مسافت دارد.

مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد و نقش آن در اقتصاد منطقه چشمگیر است و سال ۱۴۰۱ برای اولین بار امکان تردد زائران اربعین از این مرز فراهم شد که حدود ۷۰ هزار تردد در این ایام ثبت شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ