آتش در کمین سایت های زباله مازندران/ طلای کثیف جنگل سوز می‌شود

اقتصاد ایران: ساری- سایت های زباله در مناطق مختلف مازندران گسترانده شده و همانند بمب ساعتی خطر وقوع حریق، جنگل ها و مناطق حاشیه را تشدید کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: وقوع آتش سوزی در سایت‌های زباله استان مازندران به پدیده شوم و سریالی و دغدغه شهروندان تبدیل شده است. انباشت زباله در مناطق مختلف استان مازندران، معضل دیرینه ای بوده که راهکارهای مقطعی برای حل آن تاکنون راهگشا نبوده است.

براساس برخی آمارها در ۲۷ نقطه استان مازندران زباله به صورت غیربهداشتی دپو می‌شود و ارتفاع و حجم زباله‌های انباشته شده در برخی از این سایت‌ها سر به فلک کشیده است.

آتش سوزی سایت زباله آمل که حدود دو هفته گذشته رخ داد و چند شبانه روز طول کشید و سرانجام با ورود عوامل آتش نشانی از شهرهای مختلف خاموش شد و به تازگی نیز سایت زباله ساری دچار حریق و آتش سوزی شد.

روزانه سه هزار تن زباله در مازندران تولید و به صورت غیربهداشتی در سایت‌های استان دپو می‌شود و خطر بروز آتش سوزی در این سایت‌ها همواره تهدیدکننده است.

سوزاندن زباله به صورت غیرمجاز در برخی از سایت‌ها توسط عوامل و پیمانکاران از دیگر مسائلی است که وضعیت آب و هوای استان را آلوده کرده و خطر سرایت حریق در مناطق حاشیه را دوچندان کرده است.

سایت زباله عمارت در ۳۰ کیلومتری شهر آمل قرار دارد خطر بروز آتش سوزی در آن عرصه‌های جنگلی و مناطق حاشیه را تهدید می‌کند.

آتش در کمین سایت های زباله مازندران/ طلای کثیف جنگل سوز می‌شود

یک شهروند آملی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه هرازگاهی شاهد آن هستیم که دود سیاه از زباله گاه عمارت بلند می‌شود، افزود: دپوی زباله در این منطقه معضل چنددهه ای است و هنوز حل نشده است.

محمدی با اظهار اینکه زباله طی سال‌های گذشته به صورت غیربهداشتی و نامناسب در این منطقه دپو شده است، افزود: ارتفاع سایت زباله در عمارت به چندین متر می‌رسد و وجود زباله‌های دورریختنی، شیشه و پلاستیک یک در آن همواره این سایت را مستعد آتش سوزی قرار داده است.

ارتفاع سایت زباله در عمارت به چندین متر می‌رسد و وجود زباله‌های دورریختنی، شیشه و پلاستیک یک در آن همواره این سایت را مستعد آتش سوزی قرار داده است

علاوه بر آمل آتش سوزی سکوی زباله ساری نیز طی روزهای گذشته خبرساز شده و مشکلاتی را برای حاشیه نشینان ایجاد کرده است. اگرچه حریق با تلاش نیروهای آتش نشانی مهار شد اما گرمای هوا خطر بروز حریق را در این سایت‌ها افزایش می‌دهد.

یک شهروند ساروی تعلل در تکمیل و ساخت نیروگاه زباله سوز ساری را ریشه بسیاری از مشکلات ناشی از پسماند در منطقه دانست و گفت: مقادیر زیادی زباله روزانه به صورت غیربهداشتی از سکوی شهرداری جمع آوری و به سایر مناطق منتقل می‌شود.

جعفر احمدی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه گرمای هوا خطر آتش سوزی در سایت‌های زباله را دوچندان می‌کند، افزود: تکمیل زباله سوز از جمله کارها برای حل معضل زباله در منطقه است که همچنان منتظر تحقق وعده‌ها هستیم.

گرمای هوا عامل بروز حریق

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری آمل با بیان اینکه افزایش بی‌سابقه دمای هوا را باعث آتش سوزی در محل دفن زباله عمارت دانست و افزود: محل دفن زباله عمارت شهرداری آمل در چند دهه اخیر با زباله‌های پلاستیکی، شیشه و دیگر اشیای دور ریختنی انباشت شده و گازهای نشأت گرفته از آن نیز باعث تشدید و شعله ورشدن آتش می‌شود.

وی ادامه داد: با دستور ویژه شهردار آمل، چندین دستگاه ماشین آتش نشانی و اطفای حریق بلافاصله به سمت محل عمارت زباله شهرداری حضور یافتند و مشغول اطفای حریق شدند.

منطقه انباشت زباله عمارت ۹ هکتار مساحت دارد. بنا بر آمارهای رسمی از بیشتر از ۴۰ سال پیش تاکنون روزانه بیش از ۴۰۰ تن زباله از شهرها و روستاهای اطراف در این منطقه تلنبار می‌شود.

سایت و سکوی جمع آوری زباله ساری نیز در هفته گذشته دچار حریق شد و به گفته علی دومیری رئیس سازمان آتش‌نشانی ساری با اشاره به وقوع حادثه آتش‌سوزی در سکوی انتقال موقت زباله در ساری، گفت: با توجه به حضور به‌موقع آتش‌نشانان و سرعت عمل آتش‌سوزی، محل موردنظر در همان ساعات اولیه مهار شد.

وقوع حریق در سایت‌های زباله مازندران پدیده نوظهوری نیست و همواره در این مراکز خطر بروز آتش سوزی وجود دارد و به نظر می‌رسد کارهای مقطعی و موقتی چندان چاره ساز برای پیشگیری از حوادث نخواهد نبود.

آتش در کمین سایت های زباله مازندران/ طلای کثیف جنگل سوز می‌شود

همچنین حسینعلی محمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با اشاره به وقوع حریق در سایت زباله آمل گفت: برای مهار این حادثه، ماشین آتش نشانی از بابل، بابلسر، ساری، آمل، سرخرود، محمودآباد و … به محل اعزام شده بود و هیچ آسیبی به جنگل‌ها و دیگر مناطق نرسید.

وی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: جلسه شورای تأمین شهرستان آمل با حضور فرماندار، اعضای شورای تأمین، مدیر کل حوزه استاندار و مدیرکل محیط زیست استان در محل سایت عمارت برای بررسی جوانب موضوع و مدیریت اطفای حریق برگزار شده بود.

وی با اشاره به دپوی زباله که سال‌ها در این سایت صورت گرفت، افزود: اشیای دورریختی و شیشه همان عدسی عمل می‌کند و سبب بروز حریق شده بود.

دپوی زباله به صورت غیربهداشتی در مناطق مختلف مازندران معضل دیرینه ای است که کارشناسان و دوستداران محیط زیست و صاحبنظران همواره نسبت به آسیب‌های ناشی از آن هشدار داده بودند.

در حال حاضر روزانه شیرابه‌های زیادی از سایت‌های زباله استان روانه دریا و منابع زیرزمینی می‌شود که منجر به بروز فاجعه در این مناطق شده است. در شهر نوشهر نیز بیش از سه دهه زباله به صورت نامناسب در دل جنگل دپو می‌شود و براساس برخی آمارها بیش از هزار و ۸۰۰ تن زباله در آن دپو شده است. با آنکه نیروگاه زباله سوز در این شهر فعال است اما دود ناشی از زباله سوزی در سایت از مشکلات منطقه است.

واقع شدن سایت‌های زباله در دل جنگل و عرصه‌های طبیعی، نگرانی سرایت آتش سوزی را در این عرصه‌های بکر هیرکانی دوچندان می‌کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ