کشورهایی که از حضور در المپیک محروم شده اند/ از آلمان تا کویت

اقتصاد ایران: در طول تاریخ المپیک، سیزده کشور به دلایلی همچون جنگ، دوپینگ، مواضع سیاسی یا نقض قوانین کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) از شرکت در این مسابقات محروم شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ که از ۵ مرداد در پاریس برگزار می‌شود، شاهد حضور بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ ورزشکار از حدود ۲۰۰ کشور خواهد بود. در این دوره، مسائل امنیتی و سیاسی همچنان بر روی شرکت برخی کشورها تأثیرگذار بوده و باعث محرومیت کشورهای روسیه و بلاروس شده است. ورزشکاران روس و بلاروس به عنوان «ورزشکاران مستقل» در المپیک شرکت می‌کنند و مجاز به استفاده از پرچم، سرود ملی و یونیفرم‌های کشور خود نیستند.

علاوه بر این دو کشور، بسیاری از فعالان حقوق بشر حضور رژیم صهیونیستی در این مسابقات را به شدت مورد انتقاد قرار داده اند و معتقدند این رژیم نباید به دلیل جنایاتی که علیه مردم فلسطین صورت داده است در المپیک شرکت کند.

کشورهایی که از حضور در المپیک محروم شده اند/ از آلمان تا کویت

اما محرومیت از المپیک مساله جدیدی نیست و در طول تاریخ این مسابقات کشورهای مختلفی از شرکت در این مسابقات منع شده اند. پایگاه خبری «الجزیره» در گزارشی به محرومیت کشورهای مختلف در تاریخ مسابقات المپیک پرداخته است.

آلمان، اتریش، مجارستان، بلغارستان و ترکیه (۱۹۲۰ آنتورپ)
در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۲۰ که در آنتورپ بلژیک برگزار شد، آلمان، اتریش، مجارستان، بلغارستان و ترکیه به دلیل نقش و مشارکتشان در جنگ جهانی اول محروم شدند.

آلمان (۱۹۲۴ پاریس)
پس از جنگ جهانی اول، آلمان همچنان به دلیل مشارکتی که در این جنگ داشت و از آنجا که تحت تحریم قرار گرفته بود از حضور در المپیک ۱۹۲۴ منع شد.

آلمان و ژاپن (۱۹۴۸ لندن)

پس از جنگ جهانی دوم، آلمان و ژاپن به دلیل نقش کلیدی‌شان در جنگ و نتایج مرگباری که برای جهان به همراه داشت از شرکت در بازی‌های المپیک ۱۹۴۸ لندن محروم شدند. این تصمیم به عنوان بخشی از تدابیر تنبیهی و تحریمی علیه این دو کشور اتخاذ شد.

آفریقای جنوبی (۱۹۶۴ تا ۱۹۹۲):

آفریقای جنوبی به دلیل سیاست‌های آپارتاید و تبعیض نژادی که در این کشور حاکم بود، از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۸ از شرکت در بازی‌های المپیک محروم شد. کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) به عنوان واکنشی به این سیاست‌ها، تصمیم گرفت که آفریقای جنوبی تا زمان پایان آپارتاید اجازه شرکت در مسابقات را نداشته باشد.

کشورهایی که از حضور در المپیک محروم شده اند/ از آلمان تا کویت

زیمبابوه (۱۹۷۲ مونیخ):

رودزیا، که امروزه به عنوان زیمبابوه شناخته می‌شود، در بازی‌های المپیک ۱۹۷۲ مونیخ از شرکت در مسابقات محروم شد. این محرومیت به دلیل سیاست‌های نژادپرستانه دولت این کشور و اعتراضات کشورهای آفریقایی و برخی از کشورهای دیگر اعمال شد.

افغانستان (۲۰۰۰ ملبورن):
افغانستان در بازی‌های المپیک ۲۰۰۰ ملبورن به دلیل مواضع طالبان در مورد زنان از شرکت در المپیک محروم شد.

کویت (۲۰۱۶ ریو):
کویت به دلیل دخالت دولت در کمیته المپیک کشور در اکتبر ۲۰۱۵ تعلیق شد و ورزشکاران این کشور در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو به عنوان ورزشکاران مستقل المپیک زیر پرچم المپیک شرکت کردند.

کره شمالی (۲۰۲۲ پکن):
کره شمالی به دلیل تصمیم به خروج از المپیک ۲۰۲۰ توکیو به دلیل نگرانی‌های ناشی از کووید -۱۹ که ناقض منشور المپیک بود، از بازی‌های زمستانی ۲۰۲۲ پکن محروم شد.

روسیه (۲۰۱۶، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰)
ورزشکاران روسیه به دلیل دوپینگ سازمان‌یافته از شرکت در بسیاری از رویدادهای المپیک از جمله المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو، ۲۰۱۸ پیونگ‌چانگ و ۲۰۲۰ توکیو محروم شدند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ