شرکت اماراتی به دارایی‌های بلوکه افغانستان چشم دوخته است؟

اقتصاد ایران: یک شرکت اماراتی به‌ دلیل نقض یک قرارداد امنیتی که به دستور اشرف غنی لغو شده بود، خواستار دریافت غرامت ۱۵ میلیون دلاری از افغانستان شده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم ، شرکت اماراتی موسوم به «گروه زیتون» به‌دلیل نقض یک قرارداد امنیتی که به دستور «اشرف غنی» لغو شده بود، خواستار دریافت غرامت 15 میلیون دلاری از افغانستان شده است .

این شرکت که قرارداد تامین امنیت فرودگاه‌های بین‌المللی افغانستان را برعهده داشت، از یک دادگاه منطقه‌ای در آمریکا درخواست کرد تا رای صادر شده توسط یک قاضی در این مورد را اجرا کند .

« ویکتور لگینسکی» قاضی کانادایی پیشتر در دادگاهی در دبی که دادگاه دایمی حکمیت واقع در لاهه آن را رهبری می‌کرد، دستور داده بود حکومت پیشین افغانستان باید 15 میلیون دلار به اضافه سود قرارداد را به این گروه تجاری بپردازد.

هرچند تشکیلات اداره هوانوردی دولت سابق افغانستان اکنون وجود ندارد، اما گروه زیتون با استخدام وکلای مدافع، همچنان خواستار دریافت غرامت است.

این شرکت ادعایش را در سال 2021 ثبت کرد و افزود به‌ علت نقض قرارداد 38 میلیون دلاری امضا شده برای چهار فرودگاه بین‌المللی افغانستان، اداره هوانوردی این کشور باید بیش از 24 میلیون دلار غرامت بپردازد.

بر اساس گزارش این نهاد، اداره هوانوردی دولت سابق افغانستان در سال 2020 گفته بود قرارداد را فسخ می‌کند، اما با مخالفت این شرکت روبرو شده بود.

به گفته مسئولان شرکت اماراتی، مقام‌های پیشین اداره هوانوردی افغانستان سپس یک قرارداد مشابه را بدون روند «مناقصه مناسب» و با پول بیشتری به شرکت دیگری داده بود.

منابع در آن زمان گفته بودند این اقدام به دستور مستقیم اشرف غنی انجام شده و قرارداد به یک شرکت مورد علاقه او واگذار شده بود.

به گفته منابع، شرکت مورد نظر اشرف غنی به تازگی ایجاد شده بود و تجربه‌ای در بخش هوانوردی غیرنظامی نداشت.

منابع همچنین می‌گویند غنی به کمک همان شرکتی که قرارداد را به آن سپرده بود، از ترمذ به امارات گریخت.

گفتنی است دارایی‌های ارزی افغانستان در بانک‌های آمریکا بلوکه است و به نظر می‌رسد شرکت اماراتی از این محل به دنبال دریافت غرامت خود است.

انتهای پیام/.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ