بحران سوخت در غزه؛ روغن خوراکی جایگزین بنزین خودروها

اقتصاد ایران: بحران سوخت در نوار غزه یکی از وجوه بحران دست ساز رژیم صهیونیستی که امکان زندگی روزمره را از مردم این باریکه سلب کرده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عربی تسنیم،  در سایه ادامه جنگ و محاصره و  کارشکنی صهیونیست ها در تامین سوخت نوار غزه، نظام حمل و نقل در این باریکه با بحرانی جدی روبروست. این روزها در غزه از همه وسایل نقلیه موجود از  چارپایان گرفته تا اتوبوس یا حتی کامیون ها برای حمل و نقل مردم استفاده می شود.

 

.

 

این وسایل نقلیه پیش از جنگ تنها برای انتقال کالا مورد استفاده قرار می گرفت. همچنین مردم غزه مجبور به انتظار طولانی مدت برای یافتن وسیله نقلیه زیر آفتاب سوزان تابستان هستند.

این کار دشوار بخشی از زندگی روزمره مردم غزه شده است. اسرائیل در طول ماه های قبل همواره مانع از ورود سوخت موردنیاز خودروها به نوار غزه شده است.

نوار غزه ,

سمیره برهم، شهروند فلسطینی در این مورد می گوید: حمل و نقل بسیار سخت است، کرایه‌های حمل و نقل خیلی بالاست. من هر روز باید مسیری را در تردد باشم و 15 شِکِل هزینه کنم.  او می افزاید: «این مبلغ خیلی زیاد است و وضعیت بحرانی است. هیچ وسیله نقلیه ای نیست که با آن رفت و آمد کنیم.»

نوار غزه ,

عاهد الحلبی، دیگر شهروند فلسطینی نیز با برجسته کردن عدم وجود وسیله نقلیه کافی گفت: «همانطور که می‌بینید، بسیاری از مردم در خیابان هستند، خیابان‌ها شلوغ است. درباره وسیله نقلیه هم باید گفت، وسیله نقلیه‌ای وجود ندارد.»

مشکل بعدی نبود سوخت کافی است حتی اگر ماشینی پیدا شود نه بنزینی وجود دارد، نه گاز، همه از گازوئیل و روغن خوراکی استفاده می‌کنند. این امر باعث بروز آلودگی شدید و خرابی خودروها می شود.

نبود وسایل نقلیه سبب شده تا مردم در ماشین‌ها روی هم بنشینند و برخی نیز مجبور می‌شوند در وضعیتی پرخطر روی ماشین‌ها سوار شوند.

شادی قویدر، شهروند فلسطینی: «چه کار کنیم؟ همانطور که شاهد هستید نه ماشینی وجود دارد، نه سوختی، هیچ ماشینی نیست. مجبوریم به هر طریق شده خود را به خانه‌ها و چادرهایمان برسانیم.

نوار غزه ,

برای مردم غزه غیرممکن معنا ندارد. آن‌ها از روغن خوراکی به جای سوخت برای موتور خودروها استفاده می‌کنند تا در حمل و نقل مردم سهیم باشند. هرچند که این کار با نیز آسیب ها و پیامدهای منفی همراه است و عوارض آن موجب بیماری‌های خطرناکی می‌شود اما اجبار و ضرورت در غزه حکایت دیگری دارد.

احمد ناطور، راننده ساکن غزه: «با توجه به شرایط سختی که در آن قرار داریم، از روغن خوراکی استفاده می‌کنیم. چکار کنیم؟ در شرایط سختی بسرمی‌بریم و سوخت نیست. بیمارستان‌ها سوخت ندارند چه برسد به ما! برای همین مجبور هستیم از این شیوه استفاده کنیم. با این‌که می‌دانیم استفاده از روغن خوراکی آسیب های بسیاری هم برای ماشین و هم برای محیط زیست دارد، وضعیت دشواری است.»

 

 

سعید رضوان، راننده ساکن غزه :«از هر چیزی برای حل بحران حمل و نقل استفاده می‌کنیم، توک توک (نوعی موتور)، حتی از حیوانات تا با آن مردم جابجا کنیم و مشکل آن‌ها را در این زمینه را حل کنیم.»

در سایه تداوم بحران حمل و نقل، خودروهای قدیمی و اسقاطی و حتی آن‌هایی که فقط اسمی از خودرو را یدک می‌کشند، به کار مشغولند. اگرچه در بسیاری از کشورها هر وسیله نقلیه‌ای عمر مفیدی دارد و بعد از آن اسقاط می‌شود اما محاصره 17 ساله تحمیلی و جنگ 9 ماه اخیر در غزه باعث شده است تا این قوانین رنگ ببازند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ