مارتین مک‌اینس برنده جایزه آرتور سی‌کلارک ۲۰۲۴ شد

اقتصاد ایران: مارتین مک‌اینس به خاطر نوشتن رمان «در معراج» جایزه علمی تخیلی آرتو سی کلارک را دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، مارتین مک‌اینس، نویسنده اسکاتلندی، جایزه آرتور سی‌کلارک ۲۰۲۴ را برای نوشتن رمان «در معراج» کسب کرد. داوران از این رمان به عنوان سفری جدی توصیف کردند که از اعماق اقیانوس به سمت فضای خارج از ماورای جو حرکت می‌کند.

«در معراج»، سومین رمان مک اینس و درباره یک زیست‌شناس دریایی است که به تیمی می‌پیوندد که در حال کاوش در یک فضای جدید کشف‌شده در دل اقیانوس اطلس هستند.

آدام رابرتز منتقد گاردین از این کتاب به عنوان رمانی یاد کرد که مملو از جزییات فوق‌العاده است و هرگز حقیقت واقعی تجربه زیسته را فدای اسرار وسیع آن نمی‌کند و بر ژرفای واقعی زندگی تاکید دارد. وی افزود: هیچکس مانند مک اینس نتوانسته این فضا را ترسیم کند و این کتاب باشکوه بهترین کتاب او تاکنون است.

دیگر رقبای این کتاب در فهرست نهایی «همه ستاره‌های چین-گنگ» نوشته نانا کوامی آدجی-برنیاه، «دزد ده درصدی» نوشته لاوانیا لاکشمیناراین، «کوهستان در دل دریا» نوشته رینیلر، «کمی شکوه ناامیدکننده» نوشته امیلی تش و «کوری فاه تحرک اجتماعی می‌یابد» نوشته ایزابل وایدنر بودند.

مک اینس پیش از این «زمین بی‌نهایت» را سال ۲۰۱۶ منتشر کرد و پس از آن با «جمع‌آوری شواهد» در سال ۲۰۲۰ وارد بازار کتاب شد. «در معراج» به فهرست اولیه جایزه بوکر ۲۰۲۳ راه یافته بود.

اندرو ام باتلر، نویسنده و رییس هیات داوران امسال از این کتاب به عنوان اثری یاد کرد که طبق سنت رمان‌های خود آرتو سی کلارک نوشته شده است.

این جایزه سال ۱۹۸۷ توسط کلارک نویسنده آثار علمی تخیلی که فیلمنامه «۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی» و نزدیک به ۱۰۰ رمان و داستان علمی تخیلی و غیرداستانی را نوشته بود، تاسیس شد. مارگارت اتوود با رمان «داستان ندیمه» اولین نویسنده‌ای بود که این جایزه را از آن خود کرد. «راه‌آهن زیرزمینی» نوشته کالسون وایتهد و «ایستگاه یازده» نوشته امیلی سن جان مندل از برندگان اخیر این جایزه هستند. سال پیش ند بومن جایزه را با رمان «ماهی لامپساکر سمی» برد که داستانش در دهه ۲۰۳۰ اتفاق می‌افتد.

جایزه مک اینس ۲۰۲۴ پوند است که نشان دهنده سال برنده شدن اوست. از سال ۲۰۰۱، مبلغ جایزه هر سال یک پوند افزایش یافته است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ