گرما نفس ماهیان را هم برید

اقتصاد ایران: بدلیل دمای بالای آب در ماه های گرم سال، شاهد تجمیع گاز آمونیاک در کف استخرهای مزارع پرورش ماهیان گرم آبی هستیم و مشکلاتی را برای تولیدکنندگان به همراه دارد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، برخی استان های کشور به واسطه برخورداری از رودخانه های پر آب و دایمی، سدهای عظیم یا درحال احداث و امکان استفاده چند منظوره آنها به منظور توسعه کشاورزی، شیلات، انرژی و تامین آب شرب نقش مهمی در ساختار اقتصادی کشور و توسعه اشتغال دارد.

وجود ذخایر با ارزش آبزیان، بنادر صیادی، ناوگان صیادی و مجتمع های بزرگ پرورش ماهی و میگو و مجتمع های دامپروری از دیگر ظرفیت های استان های مختلف کشور از جمله استان‌های جنوبی است که این استان را نسبت به دیگر استان ها متمایز می کند.

در فصل تابستان که اکثر صنایع در استان های مختلف به لحاظ اقتصادی شاید دچار معضلات عدیده ای هستند که به کاهش بهره وری آنها می انجامد، پرورش ماهیان گرمابی از دستاوردهای مهم شیلات در استان های مختلف کشور است. چرا که برنامه ریزی کلان برای استفاده مناسب از ظرفیت های روستاها، آبگیرها و منابع آبی صورت می گیرد.

البته تابستان که می شود برنامه ریزی برای بهره وری از ظرفیت تولید ضروری است، چرا که گرما نفس ماهیان را هم بریده است.

علی الویری مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرم آبی کشور در این خصوص گفت: گرمای تابستانی وضعیت ماهیان گرم آبی از 15 تیر لغایت 15 شهریور متاثر ساخته و روند تولید این ماهیان را کاهش می‌دهد.

وی افزود: بدلیل دمای بالای آب در ماه های گرم سال، شاهد تجمیع گاز آمونیاک در کف استخرهای مزارع پرورش ماهیان گرم آبی هستیم و مشکلاتی را برای تولیدکنندگان به همراه دارد.

وی با اشاره به پیچیدگی های صنعت پرورش ماهی، بیان داشت: با افزایش دما، در سطوح پایین آب، گاز آمونیاک ایجاد می شود که باید از استخرهای تولید ماهی خارج شود که هزینه‌های قابل توجهی را بر تولیدکنندگان تحمیل می کند.

الویری گفت: استخراج این گاز، نیاز به تکنولوژی داشته که افزایش هزینه در روند تولید را موجب می شود و در نهایت در قیمت تمام شده ماهیان گرم آبی تاثیرگذار است.

وی در ادامه با اشاره به آمار تولید ماهیان گرم آبی اظهار داشت:  50 درصد تولید ماهیان گرم آبی مربوط به  آزاد و آزاد سرگنده است که مصرف داخل کشور دارد  و 50 درصد دیگر شامل سفید پرورشی، کپور  و تیلاپیا  می‌شود.

الویری با تاکید بر صادرات بخش اعظمی از تولید ماهیان گرم آبی گفت: بخشی از ماهیان گرم آبی امسال هم به عراق صادر میشود و نیاز به حمایت دیپلماماسی دولت دارد و اگر این حمایت بصورت متداوم انجام شود سالیانه ارز قابل توجهی به کشور وارد خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس آمار سال گذشته 200 هزارتن ماهی گرم آبی در کشور تولید شده و امسال نیز برنامه ریزی برای تولید 200 هزارتن است. هرچند در صورت تامین بازار، امکان افزایش 50 درصدی تولید وجود دارد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ