روشنایی محورهای برون‌ شهری جزو الزامات ایمنی راه‌ها نیست!

اقتصاد ایران: نگاهی دقیق به مساله روشنایی در معابر برون‌شهری نشان می‌دهد برخی مسئولان معتقدند ایجاد روشنایی تنها در نقاط پرتصادف، نقاط مِه‌گیر، تقاطع‌ها و نقاط اصلی از اولویت‌های راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است و تامین روشنایی در بقیه مسیرهای برون‌شهری در درجه بعدی اهمیت قرار دارد. در ادامه این موضوع را بررسی می کنیم. 

امنیت جانی رانندگان با نورپردازی مناسب

روشنایی‌ استاندارد جاده ها نیازمند محاسبات دقیقی است که باید با در نظر گرفتن عوامل مختلف موردمحاسبه و برنامه‌ریزی قرار بگیرد. برای تامین امنیت رانندگان، بخش وسیعی از سطح جاده برای رانندگی با کیفیت باید نورپردازی ‌شود. در نورپردازی معابر به جای نورپردازی بر اشیا، طراحی نور به صورتی انجام می‌شود که راننده بتواند اختلاف نور بین اشیاء را تشخیص دهد. روشنایی کافی به رانندگان کمک می‌کند تا اشیاء و افراد را در جاده به وضوح ببینند و با سرعت مطمئن حرکت کنند.

همچنین، روشنایی مناسب می‌تواند از خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان جلوگیری کند. میزان درخشندگی نور در جاده‌ها بر اساس واحد لوکس اندازه‌گیری می‌شود. لوکس مقدار نوری است که بر واحد سطح می‌تابد.

استانداردهای روشنایی جاده‌ها در کشورهای مختلف متفاوت است، اما به طور کلی، میزان درخشندگی نور در جاده‌ها به این شرح است؛ جاده‌های درون‌شهری: 20 تا 25 لوکس/ جاده‌های برون‌شهری: 10 تا 15 لوکس/ تونل‌ها: 30 تا 50 لوکس. البته میزان درخشندگی نور در جاده‌ها به عوامل دیگری مانند عرض جاده، تعداد خطوط عبور، وجود علائم ترافیکی و شرایط آب و هوایی نیز بستگی دارد.

میزان درخشندگی نور در جاده‌ها باید به گونه‌ای باشد که خیرگی ایجاد نکند. خیرگی می‌تواند باعث کاهش دید رانندگان و افزایش خطر تصادف شود. برای جلوگیری از خیرگی، چراغ‌های روشنایی جاده‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که نور را به صورت یکنواخت و بدون خیرگی پخش کنند.

علاوه‌بر میزان درخشندگی نور، کیفیت نور نیز اهمیت دارد. کیفیت نور به رنگ نور و نوع منبع نور بستگی دارد. نور سفید خنثی بهترین گزینه برای روشنایی جاده‌هاست. این نوع نور دید رانندگان را در شرایط مختلف آب و هوایی بهبود می‌بخشد.

افزایش تصادفات جاده‌ای در گلستان به دلیل عدم وجود شبکه روشنایی

استان گلستان بیش‌از ۵‌هزار کیلومتر جاده اصلی و فرعی دارد و مسیر تردد مسافران به مشهد و عبور کامیون های باری به شرق کشور است. در این استان سالانه میلیون‌ها تردد جاده‌ای ثبت می‌شود و در شب‌ها به دلیل نداشتن شبکه روشنایی تصادف‌هایی که گاها منجر به فوت هم می‌شود، اتفاق می‌افتد.

آمارهای منتشر شده از سوی پلیس نشان می‌دهد که بیشترین سوانح رانندگی حدود ساعت ۱۶ تا 3بامداد اتفاق می‌افتد و تاریکی هوا و نبود شبکه روشنایی در افزایش سوانح جاده‌ای نقش مهمی دارد. میزان تصادف در محورهای دارای شبکه روشنایی استان نسبت به محورهای فاقد روشنایی، کمتر است و در بسیاری از راه‌ها، استانداردهای راه‌سازی رعایت نشده است.

تامین شبکه روشنایی محورهای ارتباطی از نیازهای اساسی است. استان گلستان بیش از ۵ هزار کیلومتر جاده فرعی و اصلی دارد و لازم است ایمن‌سازی مطلوب راه‌ها و شبکه روشنایی کامل جاده انجام شود که با این اقدامات، شاهد کاهش سوانح و حوادث جاده‌ای در استان خواهیم بود.

سالانه بیش‌از ۷ میلیون تن بار و نزدیک به ۳ میلیون مسافر در این استان از طریق ناوگان باربری و مسافربری جابه‌جا می‌شوند. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گلستان در این باره اظهار کرد: طول راه‌های استحفاظی گلستان 5250 کیلومتر است و این اداره کل به صورت شبانه‌روزی در آماده باش کامل به سر می‌برد.

عادل مصدقی ادامه داد: از ۶۸۰کیلومتر بزرگراه و محورهای اصلی در گلستان حدود ۲۱۲کیلومتر آن از روشنایی بهره‌مند هستند و پیگیر افزایش شبکه روشنایی در جاده‌های استان هستیم.

وی افزود: متاسفانه سرقت تجهیزات روشنایی در جاده‌های گلستان مشکلات جدی برای ما به وجود آورده است و طی یک سال اخیر در جاده‌های استان حدود ۱۰۰ کیلومتر به دلیل سرقت‌های مکرر کابل و ترانس‌های برق، خاموشی داشتیم که با پیگیری های انجام شده توانستیم مجددا روشنایی را برقرار کنیم.

وی بیان کرد: در کل، روشنایی محورهای برون‌شهری جزو الزامات ایمنی راه‌ها نیستند، ولی این اداره کل برای افزایش ضریب ایمنی در نقاط مستعد تصادف، بریدگی ها، نواحی مسکونی حاشیه راه و نقاط مه گیر کوهستانی اقدام به ایجاد روشنایی می‌کند.

تاثیر روشنایی در تصادفات ۵ تا ۶درصد است

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان نیز در این باره گفت: ایجاد روشنایی در نقاط پرتصادف، مه‌گیر، تقاطع‌ها و نقاط اصلی از اولویت‌های راهداری است، ولی در کل مسیر جزو الزامات نیست.

جعفر قزوینیان با اشاره به مطالعات انجام شده در خصوص میزان تاثیر روشنایی در تصادفات عنوان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، تاثیر روشنایی در تصادفات ۵ تا ۶ درصد است که با توجه به محدودیت‌های اعتباری، این موضوع در اولویت برنامه‌های راهداری نیست.

وی افزود: ایجاد روشنایی در نقاط پرتصادف، نقاط مه‌گیر، تقاطع‌ها و نقاط اصلی از اولویت‌های راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است.

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان ادامه داد: با توجه به سیاست‌های سازمان، افزایش طول روشنایی در جاده‌های کشور و استان فعلا ممکن نیست و تنها نگهداری از روشنایی‌های موجود و ایجاد روشنایی نقطه‌ای در برخی نقاط اصلی و مه‌گیر و تقاطع‌های پر تصادف از برنامه‌های اولویت‌دار راهداری است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ