شیخ‌عطار: مراکز اسلامی هیچ نقطه ضعفی نداشته است

اقتصاد ایران: سفیر اسبق ایران گفت: مراکز اسلامی ایران برخلاف مراکز اسلامی دیگر کشورها تاکنون هیچ نقطه ضعفی نداشته و هیچ تذکری به آنها داده نشده است.

علیرضا شیخ‌عطار سفیر اسبق ایران در آلمان در رابطه با تعطیل شدن مرکز اسلامی هامبورگ و دفاتر آن و کشور آلمان در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: مرکز اسلامی ایران در هامبورگ یک مرکز قدیمی است که در سال ۱۳۳۲ از تجار ایرانی مقیم هامبورگ که اکثر آنها آذربایجانی و افراد متدینی بودند ه بعد از جنگ جهانی دوم تجارتی را در آلمان راه‌اندازی کرده بودند، به حضور آیت الله عظمی بروجردی رسیدند و در رابطه با خلا مرکزی برای فعالیت‌های دینی صحبت کردند.

وی ادامه داد: آیت الله بروجردی مرجع عام شیعیان جهان محسوب می‌شد و متاسفانه جوانان امروز از این سابقه ارزشمند بی‌اطلاع هستند، آیت الله بروجردی به محض شنیدن درخواست ایرانیان مقیم آلمان با تاسیس یک مرکز اسلامی موافقت کردند و یکی از نزدیکان خود به نام آیت الله محقق را مامور کرد تا به همراه تجار ایرانی در هامبورگ مرکزی را تاسیس کنند.

سفیر اسبق ایران در آلمان به کمک‌های آیت الله بروجردی به مرکز اسلامی هامبورگ اشاره کرد و گفت: تجار ایرانی مقیم هامبورگ خودشان کمک‌های مالی به مرکز اسلامی می‌کردند. در بهترین نقطه شهر هامبورگ مشرف به دریاچه آلستر زمینی برای تاسیس مرکز اسلامی خریداری شد و با کمک بهترین مهندسین بنای بسیار زیبایی ساخته شد. این مرکز تا همین امروز هم جزو مراکز بازدید توریست‌ها به حساب می‌آمد که به مسجد آبی معروف است.

شهید بهشتی سال ۴۴ مسئول مرکز اسلامی هامبورگ شد

شیخ‌عطار همچنین با اشاره به اینکه در سال ۱۳۴۵ مرحوم آیت الله بهشتی مسئولیت مرکز اسلامی هامبورگ را بر عهده گرفت، عنوان کرد: شهید بهشتی یکی از مدارک دانشگاهی‌اش لیسانس زبان انگلیسی بود که در آن زمان در جامعه روحانیت موضوع متعارفی نبود، او در مدت بسیار کوتاهی زبان آلمانی یاد گرفت در سطحی که می‌توانست مناظره انجام دهد و در مرکز اسلامی هامبورگ سخنرانی انجام می‌داد و برای بازدیدکنندگان و توریست‌هایی که به مرکز می‌آمدند راهنماهایی گذاشته بودند که به زبان آلمانی در رابطه با مرکز اسلامی هامبورگ و اسلام و تشیع صحبت کنند.

وی ادامه داد: فعالیت‌های مرکز اسلامی هامبورگ باعث شده بود که یکی از جالب‌ترین مراکز اسلامی در سراسر اروپا شود، مراکز اسلامی دیگری در اروپا فعال بود مانند مراکز وین، پاریس و لندن که مرکز هامبورگ در بین آنها استثنایی بود. شخصیت‌های صاحب نام کشورمان نظیر آقای خاتمی و آقای محمد مجتهد شبستری مدتی را در مرکز اسلامی هامبورگ به عنوان سرپرست به سر بردند.

پس از انقلاب مرکز اسلامی هامبورگ توسعه یافت

سفیر اسبق ایران در آلمان به توجه بیشتر کشورمان پس از پیروزی انقلاب به مرکز اسلامی هامبورگ اشاره کرد و گفت: این مرکز شعبی را در سراسر آلمان نظیر مونیخ برلین و فرانکفورت دایر کرد. این توسعه بسیار موثر بود چرا که کشور آلمان بعد از آمریکا و کانادا بیشترین ایرانیان مقیم خارج را در خود جای داده است. مرکز اسلامی هامبورگ به رشد و بالندگی خود ادامه داد مراسم اسلامی نظیر برپایی نماز جماعت در آنجا برگزار می‌شد همچنان که به پرسش‌های مذهبی مردم پاسخگو بودند، همچنین پاسخ آلمانی‌هایی را که به اسلام علاقمند بودند می‌دادند.

نمایندگان پارلمان آلمان هم با مرکز اسلامی هامبورگ تعامل داشتند

وی خاطرنشان کرد: مقام‌های آلمانی از فعالیت‌های مرکز اسلامی هامبورگ استقبال می‌کردند چرا که آنها می‌دیدند مسلمانان ایرانی برخلاف مسلمانان سایر کشورها افرادی با فرهنگ و ثروتمند هستند که به راحتی با جامعه آلمان تعامل دارند. هرچند که شبهاتی را مطرح می‌کردند ما با گفتگو برطرف می‌شد. این وصل تا دو سه سال قبل که دولت جدید آلمان روی کار آمد ادامه داشت.

سفیر اسبق ایران در آلمان دولت جدید آلمان را که پس از آنگلا مرکل روی کار آمد، دولت ضعیف و زبون در برابر آمریکا توصیف کرد و گفت: خانم مرکل که ۱۶ سال صدراعظم آلمان بود با وجود آنکه خیلی دوستدار ایران نبود، اما معتقد بود که باید با ایران تعامل داشت حتی در مورد مذاکرات هسته‌ای سعی می‌کرد تعادلی بین ایران و آمریکا برقرار کند. در حالی که دولت جدید آلمان بسیار جوان و بی‌تجربه هستند. آنها مواضع زشتی در مقابل حوادث دو سه سال گذشته ایران داشتند. به خصوص وزیر امور خارجه جدید آلمان که یک خانم جوان و بی تجربه است مواضع اتخاذ می‌کند که درست و مناسب نیست.

شیخ‌عطار ادامه داد: در شرایطی که روابط ایران و اروپا روابط سردی محسوب می‌شود اما رئیس جمهور فرانسه با شهید رئیسی بارها تلفنی صحبت کردند همینطور وزیر امور خارجه آنها با شهید عبداللهیان گفتگو داشت و حتی از انگلیس هم این تعاملات برقرار بود اما از کشور آلمان فقط یک بار گفتگو صورت گرفت که آن هم یک گفتگوی محتوا بوده، این گروهی که در حال حاضر در دولت آلمان روی کار هستند تفکرات نژادپرستانه دارند در صورتی که خانم مرکل معتقد بود آلمان انقدر قدرت هاضمه دارد که می‌تواند مهاجرین را به روز کند. در حال حاضر حزب آنترلاتیو که در مقابل آنها هستند روز به روز قوی‌تر می‌شوند. همچنین که حزب حاکم در مقابل آمریکا بسیار احساس زبانی می‌کند. هیچگاه چیزی برخلاف خواسته آمریکا نمی‌گویند.

وی در همین رابطه به دوران صدراعظمی شرودر در آلمان اشاره کرد و افزود: شرودر به خواست آمریکا عمل نکرد و به عراق نیرو نفرستاد و خانم مرکل هم حدود را رعایت می‌کرد. اما دولت فعلی آمریکا کوچک‌ترین موضعی هم در مقابل توهین‌های آمریکا نمی‌گیرد. همانطور که می‌دانید نمایشنامه هولوکاست یکی از عوامل مقوم حمایت غرب از رژیم صهیونیستی شد. الان هم به بهانه هولوکاست که بیش از ۶۰ سال از آن گذشته است آلمان سالانه حدود ۳ میلیارد دلار کمک بلاعوض به اسرائیل می‌کند.

سفیر اسبق ایران در آلمان به جریان‌های بعد از ۷ اکتبر غزه پرداخت و گفت: ایران پس از این جریان‌ها موقعیت و برجستگی خاصی پیدا کرد. گرچه نیروهای حماس، حزب الله، جهاد اسلامی و اخیراً یمن همچنین عراق مقابله جانانه‌ای با رژیم صهیونیستی دارند. دیروز نتانیاهو در سخنرانی در کنگره آمریکا گفت جمعیت‌هایی که در اروپا و امریکا جمع می‌شوند و علیه ما شعار می‌دهند این‌ها کار ایران است. این‌ها ایران را محور مقاومت فرض می‌کنند و به آلمانی‌ها هم فشار می‌آورند که اقدامی انجام دهید و اولین کاری که به نظرشان رسیده است این است که مراکز اسلامی را که از آبرو و حیثیت خوبی در آلمان برخوردارند.

حتی فاشیست‌های آلمان به ایرانی‌ها تعرض نکرده بودند

شیخ‌عطار با طرح این موضوع که تاکنون حتی جریان‌های فاشیستی به ایرانی‌ها در آلمان تعرض نکرده‌اند، تصریح کرد: آلمانی‌ها اکنون برای خوش آمد اسرائیل و آمریکا و برای آنکه نشان دهند کاملاً هم جهت با آنها هستند اقدام به بستن مرکز اسلامی هامبورگ کردند. به نظرم این کار آلمان شبیه به کار کانادا است که سپاه را به عنوان اولین کشور تحریم کرد در حالی که کانادا هیچ جایگاهی در معادلات بین‌المللی ندارد چرا اصلاً بازیگر مهمی در صحنه بین‌الملل نیست.

آلمان باید بداند این کارش بدون هزینه نیست

شیخ‌عطار همچنین بیان کرد: معتقدم حالا آلمان را جلو انداخته‌اند تا اگر ایران واکنش مناسبی نشان نداد دیگر مراکز اسلامی در کشورهای دیگر را هم مورد تعرض قرار دهند. مراکز اسلامی ایران برخلاف مراکز اسلامی دیگر کشورها تاکنون هیچ نقطه ضعفی نداشته است و هیچ تذکری به آنها داده نشده؛ آنها برای نشان دادن یک ضربه به ایران این کار را انجام دادند. مراکز اسلامی ما موقعیت دیپلماتیک ندارند و نمی‌توانیم طبق کنوانسیون وین نسبت به تعطیلی آنها شکایت کنیم. اما افکار عمومی آلمان موقعیت خوبی دارند و به نظر می‌آید که مقابله با این کار نیازمند یک بسیج همگانی در فضای مجازی و رسانه‌ها در میان تمام شیعیان جهان است.

سفیر اسبق ایران در آلمان با تاکید بر اینکه باید موج تبلیغاتی علیه این تصمیم نادرست نسبت به مرکز اسلامی هامبورگ ایجاد شود، افزود: باید این حرکت سراسری اتفاق بیفتد تا دولت ضعیف آلمان بداند که این حرکت آنها بدون هزینه نیست. مرکز اسلامی هامبورگ اولین مرکز ایران در خارج از کشور بوده و تاکنون هم بزرگترین مرکز ایران در خارج از کشور به حساب می‌آمده است. ایجاد فضای مناسب در افکار عمومی در رابطه با این اقدام آلمان ضروری است همانطور که شهید رئیسی در سازمان ملل قرآن را به دست گرفت و آیات قرآن را خواند که بسیار بازتاب گسترده‌ای داشت و یا مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپا و آمریکا تاثیر بسزایی داشت. مطمئن هستم که بسیج افکار عمومی به صورت سازماندهی شده می‌تواند نسبت به اقدام آلمان تاثیرگذار باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ