ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران با حضور وزیر ارشاد افتتاح شد

اقتصاد ایران: آیین بهره‌برداری از ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور افتتاح شد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «آیین بهره‌برداری از ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی کشور ، جمعی از مدیران فرهنگی، هنرمندان و اصحاب رسانه امروز (4مردادماه) در محل فیلمخانه برگزار شد.

این برنامه با اجرای حمیدرضا مدقق، آغاز و با یاد و گرامیداشت از هنرمندانی چون مرحوم سعید راد آغاز شد.

در ادامه کلیپی از برخی آثار آرشیوی و فضای بصری فیلمخانه ملی ایران پخش شد.

در ابتدای مراسم لادن طاهری مدیرکل فیلمخانه ملی ایران گفت: 40 سال پیش، محمد حسن خوش‌نویس اولین مدیری بوده که مسئولیت این فیلمخانه را برعهده گرفت این درحالی است که در آن زمان مجموع فیلم‌های ایران بیش از 100 فیلم نبوده است‌. اما امروز اهالی سینما مفتخر است که ساختمانی مستقل از سینمای ایران فراهم شده است. ‌ما فراموش نکرده‌ایم که سالها در کنار فیلم‌ها و مدارک ارزشمند آن در گذشته در یک مکان کوچک نگهداری شد اما در حال حاضر ساختمان فیلمخانه ملی ایران و بهره‌برداری از آن نماد سخت کوشی و پشتکاری است که نهایتا امروز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: خوشحالم که در مورد گنجینه 40 ساله سینمایی صحبت می‌کنم که راه درازی برای آرشیو آن طی شده است. در دولت سیزدهم روز اولی که رئیس سازمان سینمایی حکم گرفتند به همراه وزیر به این مکان آمده و با پیگیری‌شان بسیاری از مشکلات سالهای قبل مرتفع شده و این نگین سینمای ایران ماندگار شد. حقیقتا همه آثار به درستی و برابر با استانداردهای دنیا حفظ و نگهداری می‌شوند. امروز اهالی سینما، فیلمخانه را مکانی امن برای این آثار ارزشمند سینمای ایران می‌دانند.

مفتخریم فیلمخانه ملی در دولت سیزدهم به ثمر نشسته است

در ادامه این مراسم محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) و درگذشت هنرمند گرامی سعید راد، گفت: لازم میدانم از آقای خزاعی رئیس سازمان سینمایی، همکاران ایشان، از مدیر و همکاران فیلمخانه ملی ایران تشکر کنم که این مسیر سخت را با عشق و علاقه دنبال کرده‌اند چرا که ذوق و شوق‌شان را برای حفظ این آثار احساس کرده‌ام این گمنامی در خدمت، تنها برای افراد عاشق به کار و هنر لذت بخش است. بسیار مفتخریم که این اقدام در دولت سیزدهم به انتها رسید .

وی افزود: در این سه سال خدمت به مردم، تلاش‌های بسیاری برای ارتقای زیرساخت‌ها صورت گرفته است. همانند سفر به استان سیستان و بلوچستان که پیش از این دولت، دارای 2 سالن سینمای فعال بوده که امروز به همت سازمان سینمایی به 9 سالن سینما رسیده است. این درحالی است که در دولت سیزدهم از وعده ایجاد 1000 سالن سینما در کشور طی 4 سال، به 900 سالن سینمایی در سه سال رسیده‌ایم و این پیشرفت خوبی بوده است ‌و در حوزه های مختلف نیز سند ملی هنر در حال تدوین است.

اسماعیلی ادامه داد: روند صدور پروانه ساخت و نمایش در دولت سیزدهم مورد انتقاد برخی از دوستان قرار گرفته است . هیچ هنرمندی نمی تواند خارج از سیستم صنفی و فرهنگی هیچ محکمه‌ای را تشکیل دهد چرا که در مواقع تخلفات در هیئت رسیدگی به تخلفات به همه موارد رسیدگی شده و می‌شود همانگونه که مشکلاتی نظیر ممنوع الکاری هنرمندان پیگیری شده است. ما در دولت سیزدهم چیزی در گوشی نداشته‌ایم و مجموعه دفاعیات افراد شنیده شده، اعترافات بررسی و پیگیری‌ها و رسیدگی‌ها انجام شده است.

وی عنوان کرد: نباید در پیچ و خم دادگاه و دادسرا، آسیبی به تکریم و کرامت هنرمندان وارد شود . جمهوری اسلامی همانند هر کشور دیگری به دنبال منافع ملی کشور است. سیاست شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی در سینما نیز به وضوح انجام شده و رسیدگی‌ها از حرف‌های درگوشی خارج شده است .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شفافیت در پیگیری موضوعات را اقدامی ارزشمند دانست و گفت: باید در طی جریان سینمایی با مدیریت درست، حق افراد را گرفته شود. اتفاقاتی که در این دوره رخ داده است گام‌هایی کوثر در عرصه هنر بوده است. همانند سند موسیقی که پس از 45 سال توسط شهید جمهور شهید، ابراهیم رییسی ابلاغ شد که براساس آن تصویب شد که هیچ نهادی جز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حق ندارد در خصوص موسیقی صحبت کند. در خصوص اجرای کنسرت‌ها این قانون نیز نیز وجود دارد و معتقدم همه این موارد برای حفظ کرامت اهالی سینما و هنر است.همانگونه که در شورای هنر سند تئاتر 30 سال روی زمین مانده بود که با حضور افرادی چون توکلی، تأسیس بنیاد ملی تئاتر تصویب شد که اقدام بزرگی در این حوزه است. سه سهمیه برای تیم این سند در اختیار ما بوده است که افراد سرشناسی در آن حضور داشته و تصمیمات در آن با شفافیت گرفته و اعلام می‌شود .

وی اظهار کرد: روزی که بنده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تحویل گرفتم بودجه آن 1200 میلیارد بوده است و امروز 20 هزار میلیارد بودجه آن است. راه‌اندازی نهضت پلاتو سازی در کشور، راه‌اندازی و افتتاح زیباترین مجموعه فرهنگی در یزد با بهره‌مندی از فناوری‌های جدید دنیا که فردا صورت می‌گیرد، مجموعه سالن‌های استان‌های ارومیه و کرمان که از سطح و امکانت بیشتری نبست به سالن‌های ترکیه است، از جمله اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد در دولت سیزدهم است تا روزی که هستیم مسئول و پاسخگو هستیم .

اسماعیلی با اشاره به انتشار مطلبی مبنی بر مستاجر بودن شهید رییسی، افزود : ما ایشان را ازدست داده‌ایم و دولت ما زودتر از موعد خود تمام شد. فعالیت ما ادامه دارد و تا لحظه‌ای که افراد جدیدی بر مسند می‌نشینند رسیدگی به امور انجام می‌شود. دنیا فرصتی برای مال و منال و شهرت نیست و اعمال الهی و انسانی باقی می‌ماند. بسیاری رئیس جمهور شهیدمان را با زبان‌هایشان آزار دادند و باید بگویم که خداوند همه عزت و آبرو را به ایشان داده است.امیدوارم این فیلمخانه نیز باقی و صالحاتی از دولت سیزدهم برای سینما باشد.

فیلمخانه ملی ایران حرم مقدس سینماگران است

در ادامه داریوش ارجمند هنرمند سینما گفت :من هم از بازنشستگان وزارت فرهنگ و ارشاد سابق هستم و خوشحالم که در زمان حیاتم شاهد بهره‌برداری از فیلمخانه ملی ایران هستم. این اتفاق عظیم و بزرگی است و شاید مردم امروز اهمیت آن را نفهمند ولی باید زمان بگذرد و گردو غبار روی داشته‌هایمان بنشیند تا متوجه ارزش آن شویم.

وی افزود: فیلمخانه بخشی از تاریخ ده هزار ساله ماست . سینمای ایران آدمهای بزرگی را به جهان ارائه داد. روزی باید ببینیم چه داشته‌ایم.چرا سینما و فیلم گذری نیست و این چهل سال انقلاب اسلامی نمود خوبی در سینما داشته است که در لحظه دیده و شنیده می‌شود و مورد قضاوت قرار می‌گیرد . اهمیت این آثار و نگهداری و بازسازی آن کار آسانی نیست و باید قدر بدانیم. ما ملت بزرگی هستیم.

 سینمای ایران آدم های بزرگی را به نام معرفی کرده و این فیلمخانه همانند حرمی برای سینمای ایران است که برای ما هنرمندان محترم است

ارجمند خاطرنشان کرد: امروز بسیاری هنرمندان رفته‌اند و تنها آثار و فیلم ها باقی مانده و ماندگار شده است . فیلمخانه ملی ایران که به همت وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان سینمایی به بهره‌برداری رسیده از اتفاقات پایدار و ماندگار تاریخ سینماست،

وی اضافه کرد: باید قدرشناس باشیم، و فعالیت‌های این دوره این وزارتخانه قابل قیاس با سالهای گذشته نیست. اقداماتی که طی این سه سال در حوزه سینما فقط صورت گرفته در طول چهل سال بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: من بسیار آقای اسماعیلی را دوست دارم چرا که خیلی خدمت کرده‌اند. از اقای خزاعی عزیر رئیس سازمان سینمایی نیز تشکر می‌کنم، و امیدوارم با همین پشتکار و روحیه در منصب های دیگر هم یادگارهای بزرگی را برجای بگذارند و امیدوارم همه کسانی که در هنر زندگی میکنند با کرامت آمده و با کرامت بروند همانند سعید راد‌. پس این گونه باشیم که به نیکی ناممان بماند. فیلمخانه ملی ایران حرم مقدس است. این مکان نماد کرامت هنرمندان و سینماگران است .

امروز روز مهمی برای تاریخ سینمای ایران است

در ادامه علی دهکردی هنرمند و مدیرعامل خانه سینما گفت: وقتی که بقای تمدن ‌ها را می‌بینیم به شکل‌گیری فرهنگ در طی آن پی می بریم . سینما تمدن فرهنگی است و امروز، روز بزرگی برای خانواده سینماست چرا که هنرمند قلم را می‌سازد تا. برای تمدن بشری بماند و به آیندگان برسد همانگونه که امروز فیلمخانه این اقدام را انجام می‌دهد.

چی افزود: سینمای امروز ایران بزرگ و ارزنده است و خوشحالیم که این گوهر در گنجینه‌ای ارزشمند نگهداری می‌شود.این گنجینه حاصل فعالیت سالیان درازی است که ارزشمند است و گویای تاریخ 40 ساله انقلاب اسلامی است.وظیفه خود می دانم از طرف همه صنوف سینمایی قدردان این اقدام بزرگ باشم.

هوشنگ توکلی هنرمند، در ادامه این مراسم گفت: فیلمخانه حاصل دور اندیشی و کاری فرهنگی است چرا که زمانیکه به انقلاب اسلامی رسیدیم، یکی از مراکز مورد هجوم، فیلمخانه بوده است. جمال امید از جمله کسانی است که زحمت کشیدند تا این آثار حفظ شود و به سختی آن را مدیریت کرد. زمانیکه شرایط آرام شد ارزش این فعالیت‌ها مشخص شد بنابراین باید از تلاش امثال این افراد برای ماندگاری آثار ارزشمند سینمای ایران یاد کرد.

در ادامه مراسم از ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران بازدید شد.

گفتنی است محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، محمد هاشمی قائم مقام وزیر، داریوش ارجمند، هوشنگ توکلی، علی دهکردی، مسعود اطیابی، امیرحسین شریفی، محسن شایانفر، سیدعلیرضا حسینی، شروین امیرصادقی،احمد امینی، رسول توکلی، امیر سمواتی، حمید بهمنی، علی روئین تن، مهدی کریمی، انسیه شاه حسینی، علی مهام، صالح دلدم، هادی انباردار، اصغر فارسی، محمد حمیدی مقدم، هاشم میرزاخانی، حسین طلابیگی، حبیب ایل بیگی، محمدرضا فرجی، سید روح الله حسینی، حسن حسنی، حسن شکوهی، حسین صیدخانی،حمیدرضا مدقق، و … در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ