ایران مصمم به تقویت حضور خود در بریکس و سازمان همکاری شانگهای است

اقتصاد ایران: قم- مدیرحوزه های علمیه گفت: براین باور هستیم که قدرت ملت‌ها و دولت‌های مستقل، قدرت عظیمی است و ایران مصمم به تقویت حضور خود در بریکس و سازمان همکاری شانگهای است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه برنامه‌های سفر خود به روسیه با نایب رئیس شورای فدراسیون و رئیس آکادمی علوم این کشور دیدار کرد.

وی و کنستانتین کاساچف نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) بر تقویت همکاری‌های دوجانبه از جمله نقش‌آفرینی نهادهای قانونگذار در توسعه مناسبات تهران و مسکو تأکید کردند.

نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه که نهاد متبوع وی در ساختار سیاسی این کشور، مسئولیت بررسی مصوبات پارلمان (دومای دولتی) را برعهده دارد، چهارشنبه چهارم مرداد ۱۴۰۳ در شهر مسکو میزبان آیت الله اعرافی بود.

کاساچف در این دیدار یک بار دیگر از شهادت شهید رئیسی رییس‌جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی کرد و با تبریک برگزاری موفق انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، ابراز امیدواری کرد تا مناسبات دو کشور در دوره ریاست‌جمهوری آقای دکتر مسعود پزشکیان رییس‌جهور منتخب نیز توسعه یابد.

عضو فقهای شورای نگهبان نیز در این نشست بر اهمیت توسعه مناسبات تهران و مسکو در ابعاد دوجانبه، چندجانبه و بین‌المللی تأکید کرد و گفت: دستگاه‌های قانونگذاری دو کشور مسئولیت مهمی در برداشتن موانع تعاملات دوجانبه هستند و از همه مهمتر، بخش خصوصی در ایران و روسیه می‌توانند در این راستا بسیار مؤثر باشند.

در این دیدار که با حضور کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه انجام شد، آیت الله اعرافی با اشاره به تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران و روسیه گفت: سخن ما، نفی برخورد دوگانه در دنیا است؛ غرب در حالی در مسیر توسعه ایران برخوردار از مردم‌سالاری دینی سنگ‌اندازی می‌کند که برخی کشورهای فاقد مردم‌سالاری، مورد تأیید و متحد قدرت‌های غربی هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از ابراز همدردی دولت و ملت روسیه در پی حادثه شهادت رئیس‌جمهور ایران، اظهار داشت: اراده و عزم تهران، امضا و پیگیری موافقتنامه جامع همکاری دو کشور است و بر این باور هستیم که توافق‌نامه‌های دوجانبه دیگری که به امضا رسیده است، نقش مؤثری در تعمیق روابط دارد.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران‌ها و چالش‌های جوامع بشری گفت: در نگاه ما صلح و عدالت دو مقوله مکمل یکدیگر هستند و بشر به صلحی نیاز دارد که تأمین‌کننده عدالت در جوامع بشری باشد و البته صلح و عدالتی که همراه با نگاه اخلاقی و معنوی به جهان و انسان باشد.

رئیس هیات امنای جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی، یک کلان نظریه اداره جهان را تولید کرد و پای آن ایستاد. در این نظریه کلان، عقلانیت، معنویت، صلح، عدالت و نفی هرگونه ستم، اصول اساسی تلقی می‌شود و برای تحقق این ارزش‌های بزرگ در جهان، قدرت‌های مستقل باید در کنار هم قرار گیرند و بر اصول مشترک، پافشاری کنند.

وی تأکید کرد: تفسیر ما از اسلام، تفسیر همساز با ادیان و فرهنگ‌های گوناگون و تقویت‌کننده روابط میان ملل و فرهنگ‌ها است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: براین باور هستیم که قدرت ملت‌ها و دولت‌های مستقل، قدرت عظیمی است و با برنامه‌ریزی و ساختن نهادهای جدید، می‌توان این قدرت را در خدمت مصالح بشری به کار گرفت. ما در آغاز این راه هستیم و نمونه آن گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای است که ایران در هر دو ساختار عضو است و مصمم به تقویت حضور خود در این سازوکارها است.

بنا بر گزارش دیگری، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و گنادی کراسنیکوف رئیس آکادمی ملی علوم روسیه با اشاره به پیشرفت‌ها در حوزه دانش و فناوری از جمله هوش مصنوعی، بر اهمیت رویکرد اخلاقی در بهره‌برداری از دانش‌های نوین و همکاری در این حوزه تأکید کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه در سخنانی در این دیدار که روز چهارشنبه با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو و در آکادمی ملی علوم روسیه انجام شد، با اشاره به روند توسعه مناسبات دو جانبه تهران و مسکو تأکید کرد که روابط و همکاری‌های علمی باید پایه و اساس روند توسعه مناسبات دوجانبه باشد.

آیت‌الله اعرافی به رئیس آکادمی ملی علوم روسیه که همه دانشگاه‌ها و مراکز علمی این کشور زیر نظر وی هستند، پیشنهاد داد که ایران و روسیه در قلمروی علوم فلسفی، روابط جدیدی را پایه‌گذاری کنند.

رئیس هیات امنای جامعه المصطفی العالمیه همچنین از اخلاق و فرهنگ به عنوان مباحث مهم در رشته‌های مختلف علمی و فناوری‌های جدید یاد کرد و گفت: اخلاق در فناوری‌های جدید باید مورد احترام بشریت امروز باشد.

وی تصریح کرد: بی توجهی به اصول اخلاقی در روند پیشرفت فناوری موجب مسائلی همچون تخریب محیط زیست و فروپاشی بنیان‌های خانوادگی شده است.

آیت الله اعرافی در ادامه به پیشرفت‌های جهان در عرصه هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: پیشرفت‌ها در این عرصه تحولات بزرگی را رقم می‌زند و باید به این عرصه نیز ورود کرد اما باید از این فناوری با نگاه اخلاقی و فلسفی بهره‌برداری کرد.

وی افزود: با توجه به نزدیکی دیدگاه‌های ایران و روسیه، می‌توان در حوزه اخلاق و فلسفه کاربرد فناوری‌های جدید، قلمروهای دانشی جدید را تعریف و فعال کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه از امکان توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی ایران و روسیه در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی با نگاه انسانی، اخلاقی، بومی و متناسب با منطقه و شرایط کشورها سخن گفت.

رئیس آکادمی ملی علوم روسیه نیز در این دیدار با تأیید سخنان مدیر حوزه‌های علمیه درباره ضرورت رویکرد اخلاقی به بهره‌برداری از فناوری‌های جدید از جمله هوش مصنوعی گفت: باید پاسخ‌های جدی برای این چالش‌های نو در زندگی بشر یافت.

کراسنیکوف افزود: ایران و روسیه تجربه بسیار غنی در حوزه پژوهش‌های بنیادی دارند. در همین حوزه، همکاری‌ها بین ایران و روسیه از سال ۲۰۱۶ در قالب اعطای گرندهای پژوهشی شکل گرفته است و در این چارچوب، مبالغی برای حمایت مالی از دانشمندان و پروژه‌های آنها اعطا می‌شود.

وی در ادامه از خاورمیانه به عنوان گهواره تمدن‌های اسلامی و مسیحیت یاد کرد و گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی زیرمجموعه آکادمی علوم روسیه، سوابق بسیاری در زمینه پژوهش در تاریخ، فرهنگ و ادیان این منطقه دارند.

رئیس آکادمی ملی علوم روسیه گفت: بر این باور هستم که دانشمندان و افراد فعال در عرصه علم باید دست به دست هم دهند تا صلح و دوستی بین ملت‌ها تقویت شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ