پژوهشگران کوسه‌های آلوده به کوکائین را در آب‌های سواحل برزیل شناسایی کردند

اقتصاد ایران: در رویدادی دور از انتظار، گروهی از پژوهشگران آثاری از کوکائین را بدن کوسه‌های ساکن آب‌های ساحلی برزیل شناسایی کردند.

درحالی‌که اغلب در هنگام صحبت از آلودگی آب، به میکروپلاستیک‌ها و آلودگی‌های نفتی فکر می‌کنیم، اکنون کوکائین نیز به یکی از آلاینده‌های زیست‌محیطی نگران‌کننده تبدیل شده است. علت این امر رشد فزاینده کوکائین خصوصا در برزیل و همچنین تصفیه ناکافی فاضلاب، رواناب حاصل از تولید کوکائین و همچنین بسته‌های کوکائینی است که به آب انداخته می‌شود.

کوسه‌ها نقش مهمی در اکوسیستم‌های زیر آب دارند و همچنین می‌توانند به‌عنوان نگهبان آلودگی زیست‌محیطی عمل کنند و اولین علامت‌های هشداردهنده وجود مشکل در آب را آشکار کنند.

پژوهشگران برای تعیین این موضوع که آیا کوکائین وارد بدن کوسه‌ها شده است یا خیر، از سپتامبر ۲۰۲۱ تا اوت ۲۰۲۳، ۱۳ کوسه نوک‌تیز (Rhizoprionodon lalandii) را که توسط ماهیگیران در سواحل جنوب شرقی ریودوژانیرو صید شده بودند، تجزیه‌و‌تحلیل کردند. علت انتخاب این گونه خاص از کوسه‌ها این بود که آن‌ها کل زندگی خود را در زیستگاه‌های ساحلی سپری می‌کنند، بنابراین احتمالا درمعرض آلودگی‌های ناشی از انسان قرار می‌گیرند.

وزن و طول هر کوسه پیش از تشریح اندازه‌گیری و از عضلات و کبد آن‌ها برای آزمایش نمونه‌گیری شد. پژوهشگران در تمام نمونه‌های آزمایش‌شده از کوسه‌ها کوکائین شناسایی کردند. علاوه‌براین، نتیجه آزمایش ۹۲ درصد از نمونه‌های عضلات و ۲۳ درصد از نمونه‌های کبد برای وجود یکی از متابولیت‌های اصلی کوکائین (benzoylecgonine) مثبت بود.

مطالعه جدید مشخص نمی‌کند که آیا قرار گرفتن درمعرض کوکائین روی کوسه‌ها تاثیری دارد یا نه، اما پژوهش‌های دیگری که به پیامدهای مواجهه با کوکائین در ماهی‌های دیگر ازجمله مارماهی‌ها و گورخرماهی‌ها پرداخته‌اند، تفاوت‌ در پروتئین‌های مهم، تغییرات پوستی و اختلال عملکرد هورمون‌ها را گزارش کرده‌اند. برای تعیین اثرات احتمالی کوکائین بر کوسه‌ها به آزمایش‌های بیشتری نیاز است.

وجود کوکائین در بدن کوسه ها برای انسان ها نیز خبر خوشی نیست. طبق بیانیه نویسندگان، گرچه حداکثر غلظت مجاز کوکائین یا متابولیت‌های آن در مواد غذایی تعیین نشده، یافته‌های آن‌ها نشانگر این موضوع است که آلودگی به کوکائین می‌تواند برای سلامتی انسان‌ها خطرناک باشد، زیرا مردم در برزیل و سراسر جهان به شدت کوسه‌ها را مصرف می‌کنند.

پژوهشگران بر این باورند که با توجه به نتایج آن‌ها باید پژوهش‌های بیشتری درزمینه‌ی اثرات احتمالی آلودگی کوکائین بر انسان‌ها و کوسه‌ها انجام شود و لازم است هرچه سریع‌تر اقداماتی در جهت مقابله با این نوع آلودگی صورت گیرد.

مطالعه در مجله‌ی  Science of the Total Environment منتشر شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ