گام‌های دولت سیزدهم در خراسان رضوی

اقتصاد ایران: مشهد- دولت سیزدهم طی کمتر از هزار روزی که فرصت خدمتگزاری داشت با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب ضمن جهش تولید مسکن در خراسان رضوی، ۵۶ دستاورد شاخص را در حوزه اقتصادی این استان رقم زد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: دولت سیزدهم کمتر از چند روز دیگر به پایان دوره فعالیت رسمی خود می‌رسد؛ دوره‌ای که با شهادت سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران اسلامی با حدود یک سال زودتر از زمان قانونی چهار ساله به پایان خود رسید و از روز یکشنبه (هفتم مرداد ۱۴۰۳) با تنفیذ اعتبارنامه مسعود پزشکیان از سوی رهبر انقلاب نهمین رئیس جمهور انقلاب اسلامی به طور رسمی کار خود را آغاز می‌کند.

استان خراسان رضوی به عنوان یکی از مهمترین مراکز و خاستگاه‌های تمدنی کشور از ظرفیت‌های مهم زیارتی، گردشگری، اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و … برخوردار است که البته به دلیل وسعت و گستردگی و وجود شهرستان‌های زیاد همواره با چالش‌ها و مشکلات جدی نیز همراه بوده است.

در این بین مشهد به عنوان مرکز استان خراسان رضوی و دومین کلان شهر کشور به واسطه وجود بارگاه منور علی ابن موسی الرضا (علیه‌السلام) سالانه میزبان میلیون‌ها زائر و مسافر داخلی و خارجی است که توجه جدی و بیشتر به زیرساخت‌های مورد نیاز را می‌طلبد.

واکسیناسیون گسترده کرونا اولین اقدام دولت سیزدهم

شهید سید ابراهیم رئیسی در حالی از ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ به صورت رسمی به عنوان رئیس قوه مجریه اداره کشور را به دست گرفت که روزانه ۷۰۰ نفر فوتی کرونا داشتیم ولی با فرماندهی رئیس جمهور شهید در ستاد کرونا و ورود میلیون‌ها دوز واکسن به کشور و بسیج همه امکانات تزریق واکسن کرونا به روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز رسید.

گام‌های دولت سیزدهم در خراسان رضوی

۵۶ دستاورد شاخص حوزه اقتصادی استان در دولت سیزدهم

استاندار خراسان رضوی از ۵۶ دستاورد شاخص حوزه اقتصادی استان در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: این دستاوردها شامل احداث ۵۹۳ واحد جدید صنعتی و توسعه ۵۹۹ واحد صنعتی موجود است که در مجموع آن‌ها ۴۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

یعقوبعلی نظری از افزایش ظرفیت ۲۶ درصدی شهرک‌های صنعتی به عنوان دومین دستاورد اقتصادی دولت در این استان یاد و تصریح کرد: تولید بیش از ۱۰۰ محصول دانش‌بنیانی توسط ۹۸ شرکت، راه‌اندازی ۱۱ ناحیه و ساختگاه انرژی خورشیدی و صدور مجوز احداث ۵۱ واحد عمده صنعتی جدید با برآورد ۲۸ هزار میلیارد تومان که با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است از دیگر دستاوردهای اقتصادی استان در سه سال فعالیت دولت سیزدهم است.

وی به سرمایه‌گذاری ۴۷ هزار میلیارد تومان در بخش صنعت اشاره کرد و گفت: علاوه بر رشد ۱۴۶ درصدی عملیات اکتشاف با صدور ۱۹۰ پروانه با مساحت ۳۷۷۶ کیلومتر شاهد رشد ۵۵ درصدی ظرفیت استخراج سنگ‌آهن در سال، رشد ۱۱۲ درصدی استخراج مس در سال، رشد ۱۴۱ درصدی رشد کانسنگ طلا در سال، افزایش ۱۱۸ درصدی تولید آهن اسفنجی در این مدت در استان خراسان رضوی بودیم.

استاندار خراسان رضوی رشد ۲۶ درصدی صادرات در کنار اضافه شدن ۱۲ کشور جدید به صنعت صادرات استان خراسان رضوی را از دیگر دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم در این استان بیان کرد و افزود: به همت کار مشترک دولت و بخش خصوصی جلب سرمایه خارجی در استان خراسان رضوی ۹۰۰ درصد رشد داشت.

نظری احیای ۲۶۶ واحد راکد با سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومان در حوزه کشاورزی را از دیگر اقدامات شاخص انجام شده طی سه سال گذشته عنوان کرد.

استان خراسان رضوی که ۱۰ و ۱۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ مقصد هجدهمین سفر استانی شهید سید ابراهیم رئیسی و تعدادی از وزرا و اعضای هیأت دولت در دور اول سفرهای استانی بود، بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار بود تا در روز میلاد امام رضا (ع) برای دومین بار میزبان شهید جمهور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برای بهره‌برداری از طرح‌های مصوب دور اول سفر ریاست جمهوری باشد که با شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان این امر میسر نشد و ۲۴ خردادماه امسال این طرح‌ها با عنوان «یادگار ابراهیم» با حضور سرپرست ریاست جمهوری افتتاح شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: مجموعاً ۱۰۹ پروژه از ۱۱۲ دستگاه اجرایی، استانی و ملی در طرح یادگار ابراهیم خراسان رضوی افتتاح شد.

جواد خدایی اعتبار اجرای این پروژه‌ها را بیش از ۱۴۲ هزار میلیارد تومان بیان و اظهار کرد: از این میزان ۸۷ پروژه در مرحله افتتاح و بهره‌برداری است و ۲۲ پروژه نیز در مرحله آغاز عملیات قرار دارند.

وی افزود: وزارت نیرو ۲۲ پروژه، وزارت صمت ۱۲ پروژه، وزارت راه و شهرسازی ۶ پروژه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۳ پروژه، وزارت آموزش و پرورش ۵ پروژه، وزارت نفت ۵ پروژه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۳ پروژه، وزارت جهاد کشاورزی ۱۹ پروژه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۳ پروژه، وزارت کشور ۱ پروژه، سازمان حفاظت محیط زیست ۶ پروژه و وزارت ورزش و جوانان ۴ پروژه در پروژه‌های یادگار ابراهیم دارند.

گام‌های دولت سیزدهم در خراسان رضوی

توسعه راه‌ها به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم و ضروری

وجود ظرفیت‌های زیارتی، گردشگری و موقعیت مرزی استان خراسان رضوی با کشورهای همسایه موجب شده است تا توسعه راه‌های ریلی، هوایی و جاده‌ای به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه‌ای همواره یکی از اولویت‌های جدی مورد نیاز این استان باشد که دولت سیزدهم توانست گام‌های مهمی را در این راستا بردارد.

در حالی که خراسان رضوی با پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، هفت هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی و هفت هزار و ۷۶۰ کیلومتر راه غیرآسفالته از نظر طول راه‌ها، جایگاه دوم کشور را دارد در دولت سیزدهم ۶۶۰ هزار میلیارد ریال برای ساخت بزرگراه در این استان هزینه شد؛ بهسازی و روکش ۳۲ کیلومتر راه و مرمت و تعمیر بخشی از محور ریلی برون مرزی خواف- هرات که در سال ۱۴۰۰ در آن طرف مرز ایران آسیب دیده بود با برآورد به‌روزی به ارزش ۲۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال از جمله اقدامات مهمی است که در این راستا انجام شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی از رشد ۶ برابری اعتبارات راه‌سازی این استان در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: در ابتدای دولت سیزدهم قرارداد ساخت ۴۵ کیلومتر راه با اعتبار سه هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال با پیمانکار منعقد شده بود که این میزان امروز به ساخت ۱۳۵ کیلومتر راه با اعتبار ۲۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

وحید داعی با بیان اینکه تحویل راه ساخته شده در استان از ۳۵ کیلومتر راه در ابتدای دولت به ۴۸ کیلومتر راه در زمان حاضر رسیده است، اظهار کرد: هم اکنون طرح ساخت هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه در خراسان رضوی در حال اجرا است که برای اتمام عملیات اجرایی آنها ۶۰ هزار میلیارد ریال منابع مالی نیاز است.

عملیاتی شدن بیش از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی

وی تدوین برنامه چهار ساله تولید مسکن به صورت مشخص و تعیین سهم هر استان در این برنامه را از جمله اقدامات مهم دولت سیزدهم بیان کرد و افزود: بر این اساس سهم استان خراسان رضوی برای چهار سال در چهار بخش «حمایتی، خودمالک، بازآفرینی شهری و روستایی» به تعداد ۳۶۳ هزار و ۹۳۴ واحد مسکونی تعیین شد که هم اکنون ۱۸۰ هزار و ۳۱۲ واحد در استان در مراحل مختلف ساخت از صدور پروانه تا تحویل است.

شتاب در توسعه و تکمیل فرودگاه‌ها

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی نیز با بیان اینکه روند توسعه و تکمیل تجهیزات فرودگاه بین المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد با اجرای طرح‌های عمرانی در دولت سیزدهم سرعت گرفت، اظهار کرد: بهسازی توقفگاه هشت هزار متری هواپیما (اپرون) فرودگاه مشهد همزمان با عملیات حج ۱۴۰۲ انجام شد.

محمود امانی بنی با بیان اینکه هم اکنون طرح توسعه ترمینال داخلی فرودگاه مشهد از پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی برخوردار است گفت: توسعه اپرون به مساحت ۷۲ هزار مترمربع نیز در دست اقدام است و در سه ماهه سوم امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی از افتتاح و بهره‌برداری از فرودگاه شهدای گناباد به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای دولت سیزدهم در استان خراسان رضوی یاد کرد و افزود: این فرودگاه با هزینه‌ای افزون بر ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در گستره‌ای به وسعت حدود ۳۸۰ هکتار در دولت سیزدهم شتاب گرفت و با افتتاح آن خدمتی دیگر از دولت به مردم جنوب خراسان‌رضوی پس از ۲۸ سال انتظار ارائه شد.

خدمات حوزه انرژی

گازرسانی به ۲۲۰۰۰ خانوار و ۱۲۰۰ واحد با اعتباری بالغ بر ۱,۵۰۰ میلیارد تومان موجب شده تا هم اکنون تعداد ۲۷۱۰ روستای این استان از نعمت گاز برخوردار باشند و با اتمام پروژه‌های گازرسانی به ۷۰ روستا که در حال اجرا است ۱۰۰ درصد خانوارهای روستایی واجد شرایط از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.

پروژه تغلیظ گاز اسیدی ورودی به واحدهای بازیافت گوگرد توزیع گاز، راه اندازی پارک گوگردی شهید سلیمانی با سرمایه ۴۵۰۰ میلیارد ریال، اجرای حدود ۱۱۰۰ کیلومتر کابل فیبر نوری به منظور پوشش خطوط اصلی انتقال گاز حوزه شمال شرق (عمدتاً خراسان رضوی) با هزینه هزار میلیارد تومان و انتقال گاز خط انتقال ۳۰ اینچ دیزباد به تربت حیدریه با ۶۴ کیلومتر طول با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیون دلار بخش دیگری از خدمات دولت سیزدهم در حوزه نفت و گاز در این استان است.

نیروگاه سیکل ترکیبی خصوصی ۵۴۶ مگاواتی سبزوار، پست برق ۴۰۰ کیلوولت زکریا، ۳ پست ۱۳۲ کیلوولت، اجرای طرح آبرسانی روستایی در قالب ۷۰ روستا و خط انتقال آب از سد تبارک قوچان به طول ۲۳ کیلومتر نیز از جمله ۱۰ طرح مهم صنعت آب و برق خراسان رضوی است که با اعتبار ۳۳ هزار میلیارد تومان خردادماه امسال به بهره‌برداری رسید.

دولت سیزدهم گرچه اقدامات و فعالیت‌های شاخصی در حوزه‌های مختلف مسکن، راه، انرژی و.... استان خراسان رضوی از خود به یادگار گذاشت ولی مشکلات و چالش‌های پیش روی این استان در کنار لزوم استفاده بهینه از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این استان پهناور و پرجمعیت توجه بیش از پیش دولت چهاردهم را می‌طلبد.

تقویت دیپلماسی و توسعه فرهنگی بین‌المللی مشهد توسط دولت چهاردهم

مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران ظرفیت مناسبی برای تقویت دیپلماسی و توسعه فرهنگی بین‌المللی است که دولت چهاردهم باید با تقویت زیرساخت‌های لازم و تسهیل حضور زائران ایرانی و خارجی به درستی از این ظرفیت استفاده کند.

توسعه خدمات حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی از جمله ساخت خط آهن چابهار - مشهد به عنوان طولانی‌ترین خط آهن ایران که با عبور از شهرهای ایرانشهر، خاش، زاهدان، زابل (میلک)، نهبندان، بیرجند، قاین و گناباد از طریق ایستگاه کالشور در حوزه شهرستان تربت حیدریه به راه آهن بافق - مشهد متصل می‌شود یکی از زیرساخت‌های مهمی است که به پیشرفت اقتصادی جنوب شرق کشور کمک خواهد کرد.

بحران آب، افزایش آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها، توسعه حمل و نقل عمومی، توجه به مناطق ویژه اقتصادی با توجه به مرزهای گسترده با کشورهای همسایه، ارتقای زیرساخت‌های درمانی با وجود مراجعه روزافزون بیماران داخلی و خارجی به مشهد و.... از جمله مسائلی است که به رغم فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده برای رفاه حال مردم این استان، تسهیل فعالیت‌های تولیدی و تجاری و توسعه گردشگری زیارت و سلامت نیازمند نگاه، توجه و حمایت‌های ملی است که باید از اولین روز تشکیل دولت چهاردهم انجام شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ