نکاتی در مورد گونه‌های جدید کووید۱۹

اقتصاد ایران: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، گروه جدیدی از گونه جهش‌ یافته ویروس کووید که به «فلرت» معروف شده، به شایع‌ترین گونه این ویروس در سراسر جهان تبدیل‌ شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، «فلرت» نامی غیر رسمی است که به این گونه‌ها داده‌ شده است. این نام از نام جهش‌هایی که در کد ژنتیک رخ‌ داده، الهام گرفته‌ شده است.

این گونه‌ها، از گونه جی. ان .۱ به وجود آمده است. خود گونه جی.‌ان.۱ جهشی از گونه اُمیکرون بود.

بر اساس بررسی‌های دانشگاه جان هاپکینز، گونه‌های «فلرت» دارای سه جهش کلیدی روی شاخک‌های پروتئینی ویروس هستند که به آن‌ها کمک می‌کند به آنتی‌بادی‌ها حمله کنند.

سازمان امنیت سلامتی انگلیس می‌گوید به داده‌های بیشتری در مورد این گونه‌ها نیاز دارد تا تشخیص بدهد که این ویروس‌ها تا چه اندازه شدید هستند و قدرت سرایتشان چقدر است؟ این سازمان می‌گوید تا این لحظه هیچ مدرکی مبنی بر شدیدتر بودن این‌گونه از این ویروس نسبت به گونه‌های قبلی که در انگلیس در گردش بوده‌اند، در دست نیست.

آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت ارقام کووید از ماه آوریل تا آخر ماه مه را بررسی کرده است و طبق آن تعداد موارد گزارش‌ شده نسبت به ماه قبل، از کشورهایی که همچنان مرتب در حال گزارش دادن ارقام خود هستند، کاهش داشته است.

البته باید این نکته را هم در نظر داشت که در حال حاضر تست کردن و گزارش موارد ابتلا به کووید به‌اندازه سابق انجام نمی‌شود. با این‌ وجود در بعضی از کشورها، گزارش‌ شده که تعداد ابتلا افزایش داشته‌ است.

ژورنال پزشکی انگلیس می‌گوید: در انگلیس در ماه مه و ژوئن شاهد افزایش تعداد کسانی بوده‌ایم که جواب آزمایش کووید آن‌ها مثبت بوده است. موارد کووید در مناطق دیگر اروپا هم افزایش داشته‌ است. در ایالات‌متحده آمریکا هم تعداد افرادی که تست کووید آن‌ها مثبت است، در حال افزایش بوده است. تست‌های مثبت تا هفته ۲۲ ژوئن ۱.۴ درصد افزایش داشته‌اند.

علائم ابتلا به گونه‌های «فلرت» چیست؟

به گزارش بی بی سی، علائم این‌گونه‌ها هم مانند گونه‌های دیگر کووید ۱۹ است. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: علائم معمولاً ۵ تا ۶ روز پس از تماس با ویروس ظاهر می‌شوند و یک تا ۱۴ روز ادامه‌ دارند.

رایج‌ترین علامت‌ها عبارت‌اند از: تب، لرز و گلو درد.

علامت‌هایی که کمتر رایج‌اند، عبارت‌اند از: درد عضلات و حس سنگینی در بازوها و پاها، خستگی و ضعف شدید، آبریزش از بینی، گرفتگی بینی و عطسه، سردرد، درد در چشم، سرگیجه، سرفه جدید و مداوم، احساس گرفتگی یا درد در قفسه سینه، تنگی نفس، گرفتگی صدا، بی‌حس و گزگز شدن، بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، درد در ناحیه شکم و اسهال، از دست دادن یا تغییر حس بویایی یا چشایی و مشکلات در خوابیدن.

سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند افرادی که به علائم زیر مبتلا هستند، به‌سرعت کمک پزشکی دریافت کنند:

مشکلات در تنفس به‌ویژه اگر در حالت استراحت به آن دچار هستند و نمی‌توانند یک جمله کامل را تمام کنند. گیجی، خواب‌آلودگی یا از دست دادن هوشیاری، درد یا فشار مداوم در قفسه سینه، سرد شدن، رنگ‌پریدگی یا آبی‌رنگ شدن پوست، از دست دادن توان صحبت و حرکت.

در همین حال، دکتر «ارون گلات» - مدیر بخش بیماری‌های عفونی در بیمارستان مانت سینای ناسو جنوبی در اوشن ساید نیویورک و سخنگوی انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا - می‌گوید واکسن‌های موجود تا حدی در برابر این گونه‌های جدید مفید هستند.

از سال ۲۰۲۲، مسئولان حوزه بهداشت از تولیدکنندگان واکسن‌ خواسته‌اند، نسخه‌های به‌روز شده‌ای از واکسن‌ کووید ۱۹ برای مقابله با گونه‌های جدید در حال گردش این ویروس طراحی کنند.

مسئولان اروپایی گفته‌اند تولیدکنندگان واکسن باید گونه جی. ان. ۱ را مورد هدف قرار دهند. مسئولان آمریکایی تولید واکسن‌هایی که گونه‌های مختلف مشابه با جی ان ۱ را پوشش می‌دهند را خواستار شده اند اما گفته‌اند ترجیح می‌دهند واکسن جدید گونه کی.پی.۲ که در ماه ژوئن فراگیر شده بود را بیشتر هدف قرار دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ