تحقق رشد و توسعه کسب و کارهای کوچک با بلوغ زیست بوم اقتصادی

اقتصاد ایران: رشد و توسعه کسب وکارهای کوچک و متوسط زمانی محقق می شود که زیست بوم اقتصادی و کارآفرینی پیرامون آن نیز به بلوغ لازم رسیده باشد.

خبرگزاری مهر؛ گروه فرهنگ و ادب - زینب رازدشت: مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروز سال ۱۴۰۳ فرمودند: «اگر ما این توفیق را پیدا کنیم که همت مردم، سرمایه‌ی مردم، ابتکار مردم، حضور جدی آحاد مردم را در عرصه‌ی اقتصادی وارد کنیم درواقع یک بسیج مردمی در امر اقتصاد بکنیم میتواند تولید هم به جهش برسد.». صنایع خلاق و فرهنگی و اقتصاد آن به عنوان یکی از ابزارهای توسعه اقتصاد مقاومتی و همچنین اعتلای فرهنگ و هویت ملی و دینی به واسطه بکارگیری ظرفیت های مردمی یکی از مهم ترین مباحثی است که این روزها مطرح می شود. صنایع فرهنگی از جمله حوزه هایی است که اگر به صورت دقیق و هدفمند روی آن برنامه ریزی شود، شاهد اتفاقات مثبت و تحولات مناسبی در حوزه فرهنگ خواهیم بود.

کسب و کارهای کوچک و متوسط که زادگاه و بستر رشد و نمو صنایع فرهنگی هستند به عنوان موتور پیشران رشد اقتصادی و اشتغال آفرینی در کشور ما نقش کلیدی ایفا می کنند. این واحدها از نظر کمی، تعداد زیادی از افراد را مشغول به کار و ارزش‌افزوده‌ای بین یک‌دوم تا یک‌سوم ارزش‌افزوده کل کشور را ایجاد می‌کنند. از نظر کیفی نیز توسعه این بنگاه‌ها در مناطق مختلف کشور می‌تواند از مهاجرت به شهرها و افزایش آسیب های اجتماعی و فرهنگی جلوگیری کند. همچنین در تقویت اقتصاد منطقه ای و ایجاد رفاه بیشتر در جامعه نقش آفرین هستند. از این رو بنگاه‌های کوچک بر اساس نیازهای محلی و منطقه‌ای ایجاد می شوند و با رشد و توسعه خود باعث گسترش اشتغال، ترویج فرهنگ تولید و ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری های زودبازده می‌شوند. در ایران، ۷ تا ۹ درصد تولید ناخالص داخلی به فعالیت صنایع کوچک و متوسط وابسته است و ۶۰ درصد اشتغال کشور، مدیون فعالیت این واحدهاست. بنگاه‌های کوچک نسبت به صنایع دیگر زودبازده و از لحاظ زمانی در مدت کوتاهی قابل بهره‌برداری هستند و نیاز به تامین منابع مالی حجیم و سنگین ندارند. به همین دلیل، برای متولیان عرصه کارآفرینی و اشتغال، توسعه این دسته از صنایع به منظور افزایش اشتغال و ایجاد رفاه اجتماعی دارای اهمیت بسیار بالایی است.

تحقق رشد و توسعه کسب و کارهای کوچک با بلوغ زیست بوم اقتصادی

یکی از راه های تامین مالی برای صنایع کوچک که از پویایی و پایداری بالایی برخوردار است، بهره مندی از ظرفیت جمع سپاری مالی و استفاده از سرمایه های مردمی در جهت توسعه اقتصادی کسب و کارهاست. این راهکار با به کارگیری منابع مردمی در قالب مشارکت عمومی در تامین وام های قرض الحسنه و یا سرمایه گذاری های منصفانه، می تواند چالش نقدینگی بسیاری از کسب وکارهای کوچک را مرتفع سازد. از این رو توسعه بسترهای جمع سپاری مالی و غیر مالی که می توانند سرمایه مردمی، ابتکار و نوآوری مردم و پشتیبانی عمومی از کسب و کارهای کوچک را تقویت نماید، یکی از مولفه های اصلی بلوغ زیست بوم اقتصادی در صنایع فرهنگی کشور است.

کارماران یک ابزار مشارکت جمعی برای توسعه زیست‌بوم اشتغال‌آفرینی منطقه‌ای است که از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط حمایت می‌کند. این پلتفرم با ایجاد پیوند میان صاحبان کسب‌وکار، نهادهای اجتماعی محلی، نیکوکاران و دستگاه‌های دولتی، چالش‌ها و مسائل کسب و کارها را در قالب اقدامات جمعی حل می‌کند. از جمله فرصت‌های ارائه شده توسط کارماران، تامین مالی جمعی مبتنی بر قرض‌الحسنه، آموزش و توانمندسازی کسب و کارها، جذب منابع و امکانات غیر مالی، تقویت شبکه ارتباطی و تجاری، کمک به افزایش فرصت های فروش و صادرات و ارائه خدمات متنوع در جهت بهبود مدیریت کسب و کارها می‌باشد. همچنین، نهادهای اجتماعی محلی مانند مساجد، موسسه های خیریه، سازمان های مردم نهاد، هیئت های مذهبی، گروه های جهادی اشتغال و… می‌توانند با استفاده از ابزارهای اشتغال‌آفرینی کارماران، تأثیرگذاری بیشتری در جامعه مخاطب خود داشته باشند. حامیان عرصه اشتغال نیز می‌توانند با شفافیت و اطمینان کامل از طریق پلتفرم کارماران، کسب و کارهای متقاضی را شناسایی و با حمایت خود به اشتغال و توانمندسازی جوانان کمک کنند.

از اهداف و ماموریت های این پلتفرم می‌توانیم به پیشرفت زیست بوم اشتغال‌آفرینی منطقه ای نیازمند تقویت زیرساخت های کسب و کار، ارتقای سطح مشارکت های مردمی، همراهی دستگاه های دولتی و از همه مهمتر تغییر گفتمان حاکم بر توسعه صنایع کوچک در امر اقتصاد اشاره کرد.
یکی از اهداف و مأموریت های کارماران ترویج فرهنگ کار و پیشرفت است. این هدف در راستای ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی در جامعه، ایجاد انگیزه برای تاسیس کسب‌وکارهای جدید و توسعه کسب‌وکارهای موجود و به کارگیری قشر غیرفعال جامعه و بهره مندی از این ظرفیت در عرصه تولید و اشتغال کشورمحقق می شود.

تسهیل دسترسی به سرمایه از دیگر اهداف کارماران است که با تحقق این هدف شاهد ایجاد مکانیسم‌های ساده و شفاف برای تسهیل دسترسی به سرمایه برای صاحبان کسب و کار، تشویق نهادهای اجتماعی برای جذب منابع مردمی و ارائه وام‌های کوچک به کارآفرینان، تقویت فرهنگ قرض الحسنه، وقف و انفاق و تامین مالی مبتنی بر عمل خیر و اعتباردهی به ضمانت های اجتماعی خواهیم بود.

تحقق رشد و توسعه کسب و کارهای کوچک با بلوغ زیست بوم اقتصادی

توسعه زیرساخت های محلی و منطقه ای از دیگر اهداف کارماران به شمار می رود که با تحقق این امر شرایط مناسب برای توسعه کسب و کارها مانند شبکه ارتباطات، فروش، حمل و نقل و آموزش ایجاد می شود. همچنین شاهد به کارگیری ظرفیت ها و پتانسیل های منطقه ای در توسعه کسب و کارها و تقویت بسترهای آموزشی و مشاوره حضوری و مجازی با توجه به اقتضائات بومی خواهیم بود.

همچنین تقویت فرهنگ جمع سپاری با استفاده از ظرفیت نهادهای اجتماعی محلی و منطقه ای، تشویق به تشکیل تعاونی‌ها و گروه‌های کارآفرینی و هسته های جهادی کسب و کار، ایجاد فرصت‌های همکاری بین نهاد های اجتماعی محلی، کارآفرینان و صنایع بزرگ از جمله محورهای ترویج فرهنگ تعاون و همکاری است.

توجه به توسعه مناطق روستایی و تقویت بستر نوآوری و خلاقیت و توسعه صنایع خلاق و فرهنگی از دیگر اهداف کارماران به شمار می رود که با تحقق آن شاهد توسعه کسب‌وکارها در مناطق روستایی و جلوگیری از مهاجرت به شهرها، ایجاد اشتغال‌زایی در مناطق محروم و کمترتوسعه یافته، تشویق کسب و کارهای محلی به خلق ارزش افزوده مبتنی بر طراحی و تولید محتوای خلاقانه، ایجاد بستر به منظور توسعه تولید زنجیره محصولات هویت ساز و ترویج فرهنگ کارآفرینی اجتماعی و توسعه کسب و کارهای جمعی خواهیم بود.

صاحبان کسب و کار یکی از مخاطبان کارماران به شمار می شود. دشواری در تامین مالی سریع، ارزان و در دسترس برای هزینه های گردشی تولید و چالش های غیر مالی مثل بازاریابی و فروش، امور مالی و حقوقی، منابع انسانی و مهارت های فردی و دانش فنی و ضعف کارآفرین در دستیابی به شبکه تجاری و ارتباطی موثر برای رشد کسب و کار از جمله مباحثی است که ما در حوزه صنایع خلاق با آن روبرو هستیم.

نهاد های اجتماعی یکی دیگر از مخاطبان کارماران هستند. عدم وجود بستر حمایتی و نظارتی مناسب به منظور شناسایی، معرفی و ارزیابی کسب و کارهای مستعد حمایت، فقدان سازوکار مدیریت حمایت های مالی و غیر مالی و دسترسی به اطلاعات کسب و کار و نبود زیرساخت های هوشمند برای جذب و تأمین حمایت های مالی و غیر مالی از اعضا و شبکه های مرتبط با خود از جمله چالش های حوزه صنایع فرهنگی به شمار می رود به همین دلیل کارماران با حمایت نهادهای اجتماعی می تواند بخشی از مشکلات صاحبان این حوزه را حل کند.

حامیان و کریمان از دیگر مخاطبان اصلی کارماران است. این دسته از مخاطبان می توانند مشکلاتی همچون عدم دسترسی متنوع و کافی به کسب و کارهای متقاضی حمایت، عدم شناخت کامل و قابل اعتماد و شفاف نسبت به کسب و کارهای متقاضی، دسترسی محدود برای نظارت و ارزیابی مستقیم پس از حمایت نسبت به عملکرد کسب و کار های متقاضی حمایت را حل و فصل کنند.

کارماران به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا بتوانند با معرفی خود منابع مالی مورد نیازشان برای تولید را در قالب قرض الحسنه از حامیان دریافت کنند.از نهاد های اجتماعی و افراد توانمند جامعه برای رفع چالش ها و موانع رشد کسب و کارشان کمک بگیرند. از فرصت های بی نظیری همچون مشاوره و آموزش، توانمندسازی و ارتقای سطح، ابزارهای مدیریتی و… بهره مند شوند. شبکه ارتباطی و تجاری خود را ارتقا دهند.به نهادهای اجتماعی محلی (مسجد، هیئت، خیریه، گروه جهادی و…) کمک می کند تا بتوانند کسب و کارهای مستعد را به منظور حمایت از آنها شناسایی و معرفی کنند. برای پیشرفت کسب وکارهای پیرامون خود با استفاده از صندوق قرض الحسنه دیجیتال حمایت مالی جذب کنند. شبکه ارتباطی اعضای خود را برای رفع چالش ها و موانع کسب و کارها همراه کنند.

تحقق رشد و توسعه کسب و کارهای کوچک با بلوغ زیست بوم اقتصادی

زیست بوم اشتغال، کارآفرینی و تعاون در محیط خود را ارتقا بخشند. به خیرین و حامیان کمک می کند تا بتوانند به طور مستقیم با کسب و کارها و نیازهای آنها آشنا شوند و برای حل مشکلات‌شان در قالب حمایت های مالی و غیر مالی بکوشند. در امر معنوی قرض الحسنه و کمک به اشتغال جوانان و کاهش بیکاری سهیم باشند. با حمایت خود به تقویت نهادهای اجتماعی محلی و ایجاد روحیه تعاون و همیاری کمک کنند.

کارماران کمک می کند تا کسب و کارها پس از ثبت پروژه معین و انجام فرایند ارزیابی درخواست حمایت خود اعم از درخواست مالی و یا غیر مالی را در سکوی کارماران اعلام نمایند و از حمایت های جمعی برخوردار شوند. صاحیان کسب و کار می توانند از طریق شبکه مخاطبان نهاد های اجتماعی چالش ها و مسائل خود را اعم از نیاز مالی و غیر مالی به صورت سریع و آسان مرتفع نمایند.

نهاد های اجتماعی از طریق پلتفرم، کسب و کارها را شناسایی، معرفی و ارزیابی می کنند. در مسیر رشد کسب و کارها با راهکارهایی که کارماران در اختیار نهاد ها قرار می دهد، در رشد و توانمند سازی کسب و کارها همکاری می نمایند و به واسطه صندوق قرض الحسنه دیجیتالی که در اختیار دارند می توانند منابع مورد نیاز برای حمایت از کسب و کارها را جذب نموده و در اختیار کسب و کارهای متقاضی قرار دهند. فرایند ارزیابی، تخصیص منابع و دریافت ضمانت ها و… توسط پلتفرم کارماران انجام می پذیرد.

کارماران این فرصت را به خیرین و حامیان عرصه اشتغال کشور می دهد که با اطلاعات کافی و شفاف از صدها کسب و کاری که امکان رشد و توسعه دارند به صورت مستقیم حمایت مالی و غیر مالی نمایند. حامیان می توانند برای ارزش آفرینی بیشتر، حمایت های مالی خود را از طریق نهاد های اجتماعی مورد اعتماد خود در کارماران انجام دهند. این امر منجر به تقویت اعتبار نهاد های اجتماعی در میان مردم می شود و می تواند در کنار رونق اقتصادی، همیاری و تعاون در جامعه را گسترش دهد.

صنایع فرهنگی از جمله حوزه هایی است که نیازمند حمایت و تقویت دارد، زیرا منجر به رونق تولید در کشور و اشاعه فرهنگ این مرز و بوم به جهان می شود. کارماران و هر پروژه ای که در این مسیر به حمایت از صنایع فرهنگی بپردازد، به عنوان یک پروژه ملی باید توسط حاکمیت مورد حمایت قرار بگیرد کارماران با تمرکز بر گفتمان کار و پیشرفت و استفاده از ظرفیت جمع سپاری برای ارتقای و رشد کسب و کار در کشور در تلاش است تا بستر مناسب برای حرکت به سمت اشتغال آفرینی و کارآفرینی را ایجاد نماید. از ای رو عنوان کارماران با ادغام سه کلمه «کار+ ما+ ران» مضمون اصلی فعالیت خود را ابراز می دارد.
تعبیر کارماران از مفهوم کار عبارت است از هرگونه تلاش و فعالیتی که موجب پیشرفت فردی و اجتماعی و کسب درآمد و یا بهره معنوی باشد. و اعم است از علمی، عملی، تولیدی، خدماتی، فیزیکی، سیاسی، اقتصادی، خیرخواهانه، داوطلبانه، جهادی و...

هدف اصلی کارماران هم افزایی و همدلی بیشتر مردم برای پیشرفت کسب و کارهای این مرز و بوم است. لذا اصلی ترین ارزش خود بر "ما" بودن و انجام اقدامات جمعی می داند. به معنای جلو بردن، حرکت دادن، هل دادن و به عبارتی شتاب دادن بر حرکت ها و مشارکت های مردمی در توسعه زیست بوم های اشتغال آفرین است؛ بنابراین کارماران به معنای شتابدهی حرکت های جمعی در مسیر رشد و پیشرفت زیست بوم اشتغال آفرینی کشور نامگذاری شده است.
کارماران سبب شناسایی، ارزیابی، توانمندسازی و معرفی جمعی کسب و کارها و نهادهای اجتماعی فعال منطقه ای، جمع سپاری حمایت های مالی و غیر مالی و نظارت عمومی بر کسب و کارها، تامین مالی هوشمند مبتنی بر قرض الحسنه (هدفمند کردن منابع مورد نیاز برای توسعه کسب و کارها)، توسعه صندوق های قرض الحسنه منطقه ای و اعتبارآفرینی و تقویت ضمانت های اجتماعی برای کسب و کارها، ارائه خدمات غیر مالی مبتنی بر جمع سپاری برای کسب وکارها مانند بازاریابی، مالی و حقوقی، جذب نیرو، فضای کار، تقویت شبکه ارتباطی و تجاری کسب وکارها و ایجاد پیوند میان ظرفیت های موثر محلی و منطقه‌ای می‌شود.

همچنین رفع چالش ها و موانع کسب و کار در قالب همکاری های جمعی، هدایت و ساماندهی حمایت های دولتی و حاکمیتی در مسئله اشتغال زایی، جهش تولید و توسعه تعاونی ها، جمع سپاری در عرصه توانمندسازی، مشاوره و آموزش مهارت های فنی، کاربردی و مدیریتی کسب و کار، معرفی الگوهای موفق کسب و کارها و نهادهای اجتماعی موثر در پیشرفت زیست بوم اشتغال آفرینی و کارآفرینی کشور به واسطه کارماران محقق خواهد شد.

تمرکز اصلی کارماران برای جذب حمایت و تامین مالی، برای یک پروژه معین است نه صرفاً حمایت کلی از کسب و کارها. به عبارتی هر کسب وکاری ممکن است ده ها پروژه متنوع برای تولید و عرضه محصولات خود داشته باشد. پروژه ها معمولاً بر اساس فصل (تولید زمستانی، تولید تابستانی) یا بر اساس موضوعی (تولیدات مربوط به بازه تحصیلی، عید ها و مناسب ها و …) و یا بر اساس نحوه عرضه (فروش داخلی یا صادراتی و…) و یا هر نوع دیگری تعریف می شوند. صاحبان یک کسب و کار تنها می توانند یک پروژه معین که شامل تولید یا ارائه تعداد مشخصی محصول یا خدمت در بازه زمانی معین است را ثبت کنند. برای مثال می توان به یک کسب وکار تولید دفتر مدرسه اشاره کرد که می تواند منجر به تولید ۵ هزار دفتر ۱۰۰ برگ با طرح ایرانی اسلامی برای عرضه در نمایشگاه شهریورماه شود.

گاهی اوقات تحقق یک پروژه تولیدی، صرفاً منوط به تامین مالی نیست. چالش ها، موانع و کمبودهای دیگری نیز ممکن است از پیشرفت کسب و کارها جلوگیری و یا سرعت رشد یک پروژه را کاهش دهد. نداشتن نیروی کار ماهر، عدم توانایی در دریافت مجوزهای لازم، مشکلات حقوقی و مالی، چالش فروش و عرضه محصولات تولید، ضعف در مهارت های مور نیاز، نداشتن مکان مناسب برای تولید و ده ها مسئله دیگر از جمله مواردی است که گاهاً حل آنها می تواند ارزش بیشتری نسبت به حمایت مالی برای کسب و کارها ایجاد کند.

صاحبان کسب و کار می توانند از بخش همکاری ها، هر نوع درخواست همکاری که مورد نیازشان هست درج و توضیحات تکمیلی آن را ثبت کنند.
کمیته حمایت های غیرمالی کارماران، نهادهای اجتماعی ملی و محلی و حامیان کسب و کار ممکن است بتوانند این مشکلات را با سرعت بیشتری مرتفع کنند.
پس از اتمام فرایند تامین مالی، پروژه تکمیل شده در سکوی کارماران غیر فعال می شود و به صفحه کسب و کار صاحب پروژه متصل می گردد. ممکن است فرایند جذب منایع در بازه ۴۰ روز و یا کمتر تامین گردد. کمیته مالی و حقوقی بعد از دریافت تضامین لازم و انعقاد قرارداد مبلغ درخواستی را در کیف پول حساب کاربری کسب و کار متقاضی وام در سامانه کارماران واریز می نماید. صاحبان کسب و کار می توانند به میزان مورد نیاز، با ثبت درخواست برداشت وجه، مبالغ مورد نظر را به حساب بانکی خود واریز کند.

تحقق رشد و توسعه کسب و کارهای کوچک با بلوغ زیست بوم اقتصادی

کسب و کارها می توانند از حساب کیف پول خود، خدمات متنوعی را مانند خرید دوره های آموزشی، خرید مواد اولیه، ثبت نام در رویدادها و نمایشگاه ها، خدمات حقوقی و مالی و … در بستر سامانه کارماران و پلتفرم های متصل به آن خریداری کنند. همچنین کسب و کارهای متقاضی می توانند مانند سایر حامیان و تامین کنندگان مالی که از پروژه آنها برای پیشبرد اهداف کمک مالی دریافت کردند، از سایر پروژه های موجود در پلتفرم حمایت کنند. کارماران فرصتی است که نیت های خیر می تواند چرخه مستمر و ماندگاری را برای پیشرفت کسب وکارها ایجاد کند. تأخیر در اجرای پروژه، اختلال در روند تولید، یا وجود یک مانع در بازپرداخت اقساط ماهیانه و … نمونه هایی از مشکلاتی است که ممکن است در فرایند انجام تعهدات برای هر کسب و کاری به وجود بیاید.
در صورتی که متقاضی به هر دلیلی موفق به پرداخت هر یک از اقساط خود نشد، می تواند این موضوع را با حامیان خود در میان بگذارد. همچنین می تواند از حامیان خود تقاضا کند تا فرصت بیشتری را برای پرداخت بدهی خود به او بدهند و یا اینکه مبلغ قسط به تاخیر افتاده را به متقاضی ببخشند. در این صورت حامیان هر پروژه پس از بررسی گزارشات و وضعیت پروژه متقاضی، ممکن است اقساط عقب افتاده را تا ماه های پس از اتمام دوره بازپرداخت به تعویق بیاندازند و یا اینکه به نسبت سهم حامیان از اقساط هر ماه، مبلغ سهم خود را با توجه وضعیت پروژه به متقاضی ببخشند و از دریافت مبلغ آن صرف نظر نمایند. لازم به ذکر است بخشش اقساط صرفاً حقی است که در اختیار حامیان مستقلی که به طور مستقیم از متقاضی حمایت کردند قرار می گیرد و نهادهای اجتماعی حق بخشش مبالغ حمایت شده از سوی صندوق خود را ندارند و صرفاً می توانند بازه بازپرداخت را طولانی تر کنند.

نهاد اجتماعی سازمان ها، موسسه ها، انجمن ها و گروه هایی هستند که بر اساس یک روابط متقابل و احساس همبستگی با یکدیگر همکاری و همیاری دارند. این نهادها مبتنی بر اهداف متنوع مانند کمک به رفع مسائل انسانی و محیطی، آموزش و ترویج فرهنگ و ایدئولوژِی خاص، توانمندسازی اعضا و همچنین افزایش رفاه اجتماعی شکل می گیرند.

موسسات خیریه، انجمن های صنفی و تخصصی، تعاونی ها، مساجد، هیئت های مذهبی، مدارس و دانشگاه ها، موسسات و کانون های فرهنگی، مجموعه‌های عمومی مانند سرای محله، فرهنگسراها، پایگاه های بسیج، صندوق های قرض الحسنه، خانه های خلاق و نوآوری، مراکز رشد، تشکل های مردمی و گروه های جهادی و داوطلب از جمله نهادهای اجتماعی فعال در ایران هستند.

نهادهای اجتماعی معمولاً دارای رسانه اختصاصی و دایره مخاطب خاص خود هستند. آنها بر روی اعضای خود تأثیر می گذارند و می توانند آنها را به کنش جمعی ترغیب نمایند. افراد جامعه با توجه به دغدغه های فردی و اجتماعی که خود نسبت به عضویت در هر یک از نهاد های فعال محیط زندگی یا کسب وکار اقدام می‌کند.

نهادهای اجتماعی در بستر پلتفرم کارماران با هدف افزایش مشارکت های مردمی برای حل مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، توانمند سازی افراد و کسب و کارها، افزایش رفاه اجتماعی و ترویج فرهنگ بومی و اصیل می توانند با بازیگران زیست بوم اشتغال آفرینی بومی و یا ملی در تعامل و همکاری باشند.
نهادهای اجتماعی می توانند در زیست بوم اشتغال آفرینی کارماران می توانند اقدامات متنوعی را به انجام برسانند که شامل شناسایی و معرفی کسب و کارهای اطراف خود، شناسایی افراد با تجربه، مشاوران و مربیان اقتصادی در میان اعضای خود، برگزاری رویداد های توانمند سازی، دوره های آموزشی و نمایشگاه های فروش، جذب خیرین اشتغال و ایجاد صندوق قرض الحسنه مجازی، استفاده از رسانه نهاد برای ترویج فرهنگ تعاون، قرض الحسنه و کارآفرینی، شناسایی افراد مستعد برای کار و معرفی به عنوان نیروی کار به کسب و کار ها، افزایش شبکه ارتباطی کسب و کارهای با افراد تاثیرگذار و نهاد های دولتی و غیر دولتی است.

هدایت، حمایت و نظارت بر پروژه ها رسالت اصلی نهادهاست

هر فعالیت اقتصادی، نیازمند راهبری و هدایت است. مهارت افزایی، مشاوره، هدایت شغلی و… بخشی از فرایند هدایت کسب وکار است. پس از رسیدن به آمادگی لازم برای شروع یک پروژه اقتصادی، تامین مایحتاج اعم از ملزومات مالی و غیر مالی، می تواند موتور محرک شروع یک کسب و کار باشد. بدست آوردن بازخورد از خروجی کسب و کار و رفع عیوب احتمالی و بکارگیری پیشنهاد های جدید برای بهبود محصول می تواند در فرایند نظارت بر کسب و کار محقق شود.

نهاد های اجتماعی به عنوان یک همیار می توانند در تمامی مراحل رشد کسب و کار همراه کارآفرینان باشند. به واسطه توان ارتباطی بالا و ظرفیت های زیرساختی خود، کسب و کارها را هدایت و راهبری نمایند. در تامین حمایت های مالی و غیر مالی کوشا باشند و در نهایت بر عملکرد و خروجی کسب و کارها به منظور رشد و ارتقای کیفیت آنها نظارت مستمر داشته باشند.

شیوه ثبت نام در کارمان توسط کسب و کار شامل ثبت نام و ورود به سایت، تکمیل اطلاعات فردی و کسب و کار، تکمیل اطلاعات مربوط به پروژه، اعتبار سنجی توسط نهادهای اجتماعی، ارزیابی و تایید توسط سامانه، ثبت بر روی سکوی کارماران و آغاز فرایند جذب تسهیلات و خدمات مالی و غیر مالی است.
ثبت نام و ورود به سایت، ثبت اطلاعات مربوط به ماهیت نهاد یا گروه، ارزیابی توسط سامانه، فعال سازی پروفایل و صتدوق قرض الحسنه مجازی نهاد، آغاز فرایند حمایت از کسب و کارها از جمله شیوه ثبت نهاد اجتماعی در کارمان به شمار می رود.

شیوه حمایت از کسب و کارها یا نهادهای اجتماعی در کارماران شامل ثبت نام و ورود به سایت، بررسی پروژه های ارائه شده بر روی سایت کارماران، حمایت مالی مبتنی بر قرض از پروژه ها، پرداخت حمایت بلاعوض به نهادهای اجتماعی مورد اعتماد، حمایت غیر مالی از پروژه ها بر اساس سایر تقاضاهای ثبت شده توسط کسب و کاراست.

رشد و توسعه کسب وکارهای کوچک و متوسط زمانی محقق می شود که زیست بوم اقتصادی و کارآفرینی پیرامون آن نیز به بلوغ لازم رسیده باشد. زنجیره ارزش اغلب کسب وکارهای کوچک معمولاً در پیرامون خود کسب و کار شکل می گیرد. از این رو پلتفرم کارماران برای بهبود عملکرد بازیگران موثر در امر اشتغال آفرینی، جغرافیای کشور را به صورت متطقه ای مورد بررسی قرار می دهد و هر منطقه را معادل یک شهرستان در نظر گرفته است. هر شهرستان دارای امکانات مستقلی است و می توان گفت تمامی ارکان، بازیگران و ظرفیت ها و امکانات مورد نیاز برای رشد زیست بوم اشتغال آفرینی در محدوده یک شهرستان موجود است.

هر شهرستان یک تعاونی تامین نیاز منطقه‌ای

کارماران برای حفظ استقلال نهادهای مردمی، افزایش همیاری و تعاون و تقویت اقتصاد مردمی منطقه در تلاش است تا با فرایند شتابدهی خود ماهیت حقوقی مستقلی را برای نهادهای مردمی ایجاد نماید. شتابدهنده تعاونی های کارماران، کمک می کند تا در هر شهرستان با حضور فعالان اقتصادی و دغدغه مند در عرصه کارآفرینی و اشتغال آفرینی، تعاونی های تامین نیاز منطقه ای تاسیس و در فرایند حمایت و تسهیل گری کسب و کارهای پیرامون خود نقش آفرین باشند.

همچنین ستاد منطقه ای کارماران در هر شهرستان مستقر و به عهده تعاونی های تامین نیاز است. ارزیابی و تایید نهادهای اجتماعی، کسب و کارها و کارگزاران و طی مراحل قانونی برای دریافت تسهیلات بر عهده تعاونی های تامین نیاز منطقه ای (کلبه کار) است.

کسب و کارهای کوچک و متوسط که زادگاه و بستر رشد و نمو صنایع فرهنگی هستند به عنوان موتور پیشران رشد اقتصادی و اشتغال آفرینی در کشور ما نقش کلیدی ایفا می کنند شیوه اجرایی ورود به هر منطقه و آغاز فعالیت کارماران شامل انتخاب نقاط هدف (شهرستان مورد نظر)، ایجاد ستاد منطقه ای شامل ۷ نفر از افراد فعال و دارای شبکه در منطقه (کلبه کار)، شناسایی و رصد نهادهای اجتماعی فعال، برگزاری رویداد «کار و پیشرفت» با حضور نهادهای اجتماعی و تبیین راهبردهای تقویت زیست بوم اشتغال آفرینی منطقه ای، ثبت نام و شروع فرایند مدیریت داشبورد نهاد اجتماعی، دعوت از نهادها برای معرفی یک کسب و کار در پلتفرم، ارتباط با نهادها برای شروع فرایند تامین مالی و دعوت از حامیان در سطح منطقه، ارزیابی کسب و کارها و ارائه آنها بر روی سکو، رفع چالش ها و مسائل غیر مالی کسب وکارها با استفاده از شبکه مشاوران و افراد با تجربه محلی، تبلیغات رسانه ای و شروع تبلیغات عمومی برای حمایت از کسب و کارها، تامین مالی پروژه ها و پرداخت وام به متقاضیان، ایجاد بستر های معرفی، عرضه و فروش محصولات به واسطه شبکه های فعال محلی، نظارت و ارزیابی کیفی کسب و کارها و حفظ ارتباط مستمر با آنها است.

صنایع فرهنگی از جمله حوزه هایی است که نیازمند حمایت و تقویت دارد، زیرا منجر به رونق تولید در کشور و اشاعه فرهنگ این مرز و بوم به جهان می شود. کارماران و هر پروژه ای که در این مسیر به حمایت از صنایع فرهنگی بپردازد، به عنوان یک پروژه ملی باید توسط حاکمیت مورد حمایت قرار بگیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ