کیا EV۶ ؛ رقیبی برای تسلا

اقتصاد ایران: سال ۲۰۱۶ بود که کمپانی کیاموتورز برای ورود به‌بازار الکتریکی‌ها، کراس‌اوور کامپکت خود را با نام نیرو به‌صورت الکتریکی و پلاگین هیبرید به‌بازار عرضه کرد. اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی بود که این خودروساز کره‌ای، از محصول جدیدش یعنی EV۶ رونمایی کرد. 

این خودرو اس‌یووی تمام‌الکتریکی کره‌ای که در ۱۵ ماه مارس سال ۲۰۲۱ به‌جهان معرفی شد، قصد رقابت با بزرگان الکتریکی همچون تسلا، پولستار، مرسدس‌بنز، پورشه و آئودی را داشت.

EV۶ برقی با استفاده از یک پک باتری ۸۰۰ ولت، تنها در ۳.۵ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. این خودرو تمام‌برقی از نظر ابعادی از طول، عرض و ارتفاع به‌ترتیب ۴۶۸۰، ۱۸۸۰ و ۱۵۵۰ میلی‌متری برخوردار بوده و از نظر طولی تنها ۱۱۹ میلی‌متر نسبت به‌کیا سورنتو ۲۰۲۰ کوتاه‌تر است.

این محصول جدید برقی کیا بر اساس سبک و فلسفه جدید طراحی این خودروساز کره‌ای شکل گرفته که تاثیر این فلسفه جدید طراحی را علاوه‌بر جزئیات و تناسبات کلی بدنه در طراحی کابین و داشبورد این خودرو نیز می‌توان مشاهده کرد.

هرچند در طراحی EV۶ دیگر اثری از هویت آشنای کیا یعنی پوزه ببری TIGER NOSE که حدود ۱۳ سال پیش توسط سرطراح معروف و خلاق این خودروساز، پیترشرایر برای محصولات کیا خلق شده بود، مشاهده نمی‌شود.

همچنین نشان (لوگو) جدید کیا نیز روی این مدل نقش بسته است. کیا EV۶ در کلاس BEV قرار دارد که مخفف Battery-Electric-Vehicle است.

همان‌طور که ذکر شد جلوپنجره معروف کیا را احتمالا از این پس در قالب یک اِلِمان دیجیتالی روی محصولات برقی این کمپانی خواهیم دید. حجم‌پردازی‌های صریح، ساده و به‌دور از شلوغی همچنان در زبان جدید طراحی و استایل محصولات جدید کیا به‌چشم می‌خورند.

کیا موتورز زبان جدید طراحی‌اش را ترکیبی از تضادها و تقابل طبیعت با انسان تعریف کرده است. همچنین کیا EV۶ برپایه پلت‌فرمی مشترک با هیوندای آیونیک ۵ معروف به E-GMP طراحی و مهندسی شده است. علاوه‌بر فضای جادار کابین، حجم استاندارد ۵۲۰ لیتری صندوق‌عقب خودرو تا ۱۳۰۰ لیتر (در صورت خواباندن صندلی‌ها) قابل افزایش است.

کیا EV۶ در کنار طراحی، امکانات رفاهی و ایمنی قابل توجه از نظر قوای محرکه نیز در مدل‌های مختلف (چهارچرخ یا دوچرخ محرک) ارائه می‌شود. این خودرو در نسخه پایه با باتری ۵۸ کیلووات-ساعتی و ۱۶۸ اسب‌بخار قدرت عرضه می‌شود. همچنین نسخه‌های ۲۳۲ و ۳۲۱ اسب‌بخاری نیز در دسترس است.

اما کامل‌ترین و قوی‌ترین مدل یعنی EV۶ GT با پک باتری ویژه مسافت‌های طولانی با ۵۷۷ اسب‌بخار قدرت نیز تولید می‌شود. این خودرو با شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتری ۳.۵ ثانیه‌ای خود، رقیب جدی پورشه تایکان ۴S محسوب می‌شود.

حداکثر سرعت اعلام‌شده برای نسخه GT این خودرو ۲۶۰ کیلومتر برساعت است که برای یک مدل برقی در این ابعاد و کلاس قابل توجه است. کیا EV۶ بسته به‌نوع سیستم شارژ ۴۰۰ یا ۶۰۰ ولتی خود می‌تواند ظرف ۱۸ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد باتری‌های خود را شارژ ‌کند.

همچنین کمپانی کیاموتورز برای نخستین‌بار در EV۶ از سیستم کمکی رانندگی پیشرفته مجهز به‌خودران سطح ۲ استفاده کرده است. البته در این حالت، کنترل و هدایت خودرو به‌صورت کاملا هوشمند انجام نمی‌شود؛ زیرا از منطق پردازش تصویر استفاده نمی‌شود.

اما نکته مهم این‌که سامانه پیشگیری از برخورد با عابرپیاده EV۶ طوری طراحی شده که در تست‌های انجام‌شده توسط IIHS و یوروانکپ، این خودرو توانست موفق ظاهر شود.

سیستم‌های ذکرشده در تست‌های انجام‌شده فوق‌العاده عمل کرده و پیش از برخورد با عابرپیاده، خودرو را متوقف کردند. این سیستم با توسعه سیستم ترمز اضطراری خودکار و محدودکننده سرعت، عملکرد سامانه پیشگیری از برخورد را بهبود بخشیده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ