کارشکنی جدایی طلبان کرد سوریه در روابط آنکارا و دمشق

اقتصاد ایران: دولت خودمختار شمال شرق سوریه که به دنبال ایجاد اقلیم کردستان جدید با حمایت آمریکا در این منطقه است ضمن اعلام مخالفت با عادی سازی روابط آنکارا و دمشق، سیاست کارشکنی را در مسیر عادی سازی روابط میان ترکیه و سوریه در پیش گرفته است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، دولت خودمختار شمال شرق سوریه که بازوی اجرایی نیروهای کرد جدایی طلب موسوم به قسد است، به شدت از تحولات جاری در روابط ترکیه با سوریه نگران شده و تلاش دارد در این روند سنگ اندازی کند. اداره امور خارجی در دولت خودمختار شمال شرق سوریه با صدور بیانیه‌ای به طور روشن با عادی‌سازی روابط میان ترکیه و سوریه مخالفت و آنرا رد کرده است. این مواضع در حقیقت در همسویی آشکار با موضع آمریکا در این پرونده به شمار می رود.

 

.

 

از زمان آغاز بحران سوریه واشنگتن آشکارا از نیروهای قسد در شمال شرق سوریه حمایت کرد تا  شاید بتواند این نیروها را به عنوان ارتش نیابتی خود در این منطقه شکل دهد و همزمان دولت خودمختاری را پی ریزی نماید که وظیفه امور اداری و اجرایی این منطقه را عهده دار شود. این درحالی است که ترکیه به شدت با این سیاست آمریکا در شمال سوریه مخالف است و اقدام کاخ سفید در حمایت از تجزیه طلبان در سوریه را برخلاف منافع خویش می داند. 

آخرین تحولات سوریه , کردهای سوریه , کشور سوریه , کشور ترکیه ,

مقامات دولت خودمختار شمال شرق سوریه همزمان ترکیه و سوریه را مورد حمله رسانه‌ای قرار داده‌اند؛ بطوری که «فرید عطی»، رئیس مجلس خلق دموکراتیک این منطقه در این زمینه تاکید کرد: دولت ترکیه در داخل درگیر مشکلاتی است. آنکارا تلاش دارد این مشکلات را به خارج از ترکیه منتقل کند و مردم این کشور را قانع کند که نزدیکی با دولت سوریه راه حل این مشکلات است. با این حال ما اعتقاد داریم مسائل ترکیه باید در چارچوب داخلی‌ حل شود.

آخرین تحولات سوریه , کردهای سوریه , کشور سوریه , کشور ترکیه ,

نگرانی دولت خودمختار این است که با آشتی دمشق و آنکارا کنترل این گروه بر منابع نفتی و گندم شرق فرات که مهمترین منبع غلات سوریه است، پایان یابد و همزمان نیروهای شبه نظامی قسد که بازوی نظامی این دولت محسوب می شوند، وادار به عقب نشینی از مواضع شان شوند که این امر به معنای خاتمه پروژه تجزیه طلبان سوریه است.

در این میان رهبران عشایر عرب موتلف با قسد هم با ارسال پیام هایی به دمشق خواستار عدم پذیرش پیشنهاد آشتی از جانب آنکارا شده‌اند و علاوه بر این برخی از این عشایر در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های محلی به دنبال تشدید احساسات ضد ترکی در میان مردم سوریه هستند.

در همین زمینه «حسن الساده»، رئیس عشیره السبعه که متحد قسد است می‌گوید: از کشورهای عرب و دولت سوریه می‌خواهیم با ترکیه ارتباط برقرار نکنند. چه کشوری، سوریه را نابود کرد؟ آیا ترکیه نبود که اقتصاد ما را نابود کرد، فرزندان ما را کشت، مردم ما را آواره کرد، شهرها را تخریب و نابود کرد، شهر حلب و منطقه صنعتی آن توسط ترکیه نابود شد.

آخرین تحولات سوریه , کردهای سوریه , کشور سوریه , کشور ترکیه ,

در همین رابطه «رائد حاج سلیمان»، تحلیلگر مسائل سیاسی از حلب به خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: روشن است که نزدیکی دمشق و آنکارا تمام دستاوردهای قسد را از بین می‌برد، در حقیقت دستاوردهای سیاسی همچون تلاش برای برقراری دولت فدرال در شرق فرات و همچنین دستاوردهای اقتصادی این گروه تروریستی با همگرایی آنکارا و دمشق نابود می شود.

آخرین تحولات سوریه , کردهای سوریه , کشور سوریه , کشور ترکیه ,

در این میان احتمالا با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا حمایت تسلیحاتی از شبه نظامیان کرد افزایش خواهد یافت تا ترکیه بیش از پیش تحت فشار سیاسی قرار گیرد و چراغ جدایی طلبان پر فروغ تر از سابق باشد، حتی اگر حمایت های اقتصادی و سیاسی از دولت خودمختار شرق فرات کاهش یابد. 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ