تحلیلگران ترکیه‌ای: پیروزی هریس به ضرر آنکارا است

اقتصاد ایران: تحلیلگر برجسته ترکیه معتقد است که مواضع کامالا هریس در سالیان گذشته، نشان دهنده آن است که او همواره مواضعی خصمانه در قبال ترکیه اتخاذ کرده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، این روزها در محافل سیاسی و خبری ترکیه نیز به طور گسترده درباره انتخابات آمریکا صحبت می‌شود.

کارشناسان و تحلیلگران سیاسی نزدیک به اردوغان و حزب عدالت و توسعه، عمدتاً بر این موضوع تاکید می‌کنند که در صورت پیروزی دونالد ترامپ، روابط آنکارا – واشنگتن، شرایط بهتر و مطلوب‌تری خواهد داشت. اما مخالفین اردوغان و به ویژه سران حزب جمهوری خلق معتقدند که دونالد ترامپ نیز در دوران زمامداری خود، به گونه‌ای رفتار نکرده که اقدامات او نشان دهنده علاقه تیم او برای توسعه روابط با ترکیه باشد.

کشور ترکیه ,

در ادامه برای آشنا شدن با دیدگاه تحلیلگران ترکیه در مورد نوع نگاه مقامات سیاسی این کشور به نتایج انتخابات آمریکا، به بیان بخشی از دیدگاه‌های دو تحلیلگر مشهور می‌پردازیم: نخست، نگرش عصمت اُزچلیک را مرور می‌کنیم و بعد، به بیان دیدگاه مراد یتکین خواهیم پرداخت:

اُزچلیک: هریس به ترکیه نگاه خصمانه دارد

عصمت ازچلیک درباره نگرش کامالا هریس به دنیای سیاست و قدرت نوشته است: «زمانی که 4 سال پیش خانم کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکاشد، خیلی‌ها می‌گفتند: بایدن کاره‌ای نیست و رئیس جمهور واقعی کامالا هریس است. اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد و هریس نتوانست حضور چندانی از خود نشان دهد. به طور واضح باید بگویم، نحوه عملکرد هریس و میزان قدرت و اثرگذاری او، از سوی کارشناسان سیاسی، در سطح پایین و ناامید‌کننده ارزیابی شد».

چلیک در ادامه نوشته است: «به هر حال مهم است بدانیم که دیدگاه هریس در مورد دنیای سیاست چیست و علاوه بر این، چه نظری در مورد ترکیه دارد. چیزی که برای من مهم است، این است که هریس به عنوان فردی که فرزند یک پدر جامائیکایی و یک مادر هندی الاصل بوده و در رشته حقوق تحصیل کرده است، از بسیاری جهات، ضد ترکیه است. او به عنوان دادستان کل ایالت کالیفرنیا، روابط گسترده‌ای با ارامنه داشته و از حقوقدانان و سیاستمدارانی است که ترکیه را به نسل کشی ارامنه متهم کرد و در مجلس سنا پیشنهاد به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه توسط ایالات متحده را ارائه کرد».

من همان موقع مواضع او را در آرشیو خودم ثبت کرده بودم. توییت وی در خصوص موضوع ارامنه چنین است: «ما نمی‌توانیم 1.5 میلیون ارمنی را که بین سال‌های 1915 تا 1923 کشته شدند، فراموش کنیم. من مفتخرم که برای بزرگداشت کسانی که درگذشتند، یک قطعنامه در سنا مطرح کردم. من تضمین می‌کنم که این فصل وحشتناک تاریخ، توسط ایالات متحده به رسمیت شناخته شود».

کشور ترکیه ,

به باور عصمت اُزچلیک، کامالا هریس، با دفاع از موضوع مقصر شناختن عثمانی در نسل کشی ارامنه، عملاً مخالفت خود را با استقلال ترکیه نشان داده است. اما مساله به همین جا ختم نمی‌شود.

او در ادامه نوشته است: «یکی دیگر از نشانه‌های دشمنی کامالا هریس با ترکیه، دیدگاه او درباره مساله سوریه است. زمانی که دونالد ترامپ، موضوع خروج از خاک سوریه را مطرح کرد، هریس آشکارا مخالفت خود را بیان کرده و چنین جمله‌ای نوشت: (ترامپ کردها را فروخت). توییت او به تاریخ 16 اکتبر 2019 میلادی، نشان داد که او تا چه اندازه با سخنان جو بایدن که خطاب به مسعود بارزانی بیان شده بود، موافق است. زمانی که بایدن به بارزانی گفت: عمر من و شما برای دیدن دولت کُردی کفایت خواهد کرد، هریس نیز کاملاً موافق بود».

عصمت اُزچلیک به سه محور سیاسی دیگر در افکار کامالا هریس اشاره کرده و آنها را دلایلی برای خصومت هریس با ترکیه می‌داند:

1.موافقت کامل هریس با جنایات رژیم صهیونیستی اسراییل و توصیف این جنایات به عنوان «حق دفاع مشروع».

2.آمادگی هریس برای سازماندهی ترک‌های اویغور علیه چین و لطمه زدن به نفوذ ترکیه در میان اویغورها.

3.هریس، آفریقا را یک قلمرو مهم برای نفوذ آمریکا می‌داند و مقابله او با چین و روسیه در این قاره، شرایط را برای نفوذ ترکیه نیز دشوارتر خواهد کرد.

کشور ترکیه ,

یتکین: هریس برای ترکیه، دشمنی ناشناس است

مراد یتکین از دیگر تحلیلگران ترکیه که به مدت چند سال، نماینده روزنامه حریت در آمریکا بوده درباره شرایط سیاسی نوین برای روابط آنکارا واشنگتن نوشته است: «بیایید ببینیم، در صورت پیروزی هر کدام از دو نامزد جمهوریخواه یا دموکرات، چه چیزی برای ترکیه تغییر خواهد کرد؟ اما بگذارید قبل از آن یک واقعیت مهم را به شما یادآوری کنم: ترکیه، با آمریکا دو مشکل بسیار مهم و اساسی دارد و به نظر می‌رسد که این دو مشکل، در صورت پیروزی هر کدامک از دو نامزد، به قوت خود باقی خواهند ماند: نخست، حمایت مستمر ایالات متحده از نهادهای اقماری پ.ک.ک در سوریه است. مورد دوم نیز موضوع همکاری تسلیحاتی و خرید جنگنده‌های اف 16 و حتی اف 35 است. بسیاری از مقامات ترکیه، آرزومند پیروزی دونالد ترامپ هستند. گویی فراموش کرده‌اند این ترامپ بود که ترکیه را از برنامه اف 35 حذف کرد».

کشور ترکیه ,

یتکین در ادامه نوشته است: «ترامپ برای ترکیه به مثابه دشمنی است که همه چیز او شناسایی شده و نمی‌تواند ما را غافلگیر کند. شاید او در مورد اوکراین تغییراتی در سیاست آمریکا بدهد اما در مورد اسراییل، باید بگویم که مساله اسراییل برای ترامپ یک تابو است. به نظر می‌رسد که اردوغان، همه تخم مرغ هایش را در سبد ترامپ گذاشته و با او تماس تلفنی گرفته است. اما فراموش کرده ترامپ برایش نامه توهین‌آمیز نوشته و او را تهدید کرده بود. همه به خاطر داریم که ترامپ در یکی از توییت‌های خود نوشته بود که اگر ترکیه به شمال سوریه حمله کند، کاری می‌کنم که اقتصادش دچار سقوط شود. ولی اردوغان باز هم تماس گرفته و برای او آرزوی بهبودی کرده است. چرا؟ شاید به این دلیل که در 4 سال گذشته، بایدن حاضر نشد اردوغان را به کاخ سفید دعوت کند. ولی اردوغان می‌داند که اگر ترامپ پیروز شود، دوباره به آنجا دعوت خواهد شد».

یتکین درباره کامالا هریس نیز نوشته است: «او دشمنی است که نمی‌شناسیم. اگر کامالا هریس پیروز شود، به نظر می‌رسد هیچ زمینه‌ای برای رشد روابط ترکیه و آمریکا ایجاد نخواهد شد. ولی ممکن است پیشرفت ناچیزی در همکاری تجاری داشته باشیم. دروازه قلب ذهن و هریس، بیشتر از بایدن به روی نفوذ لابی‌های نظامی-صنعتی طرفدار اسرائیل و لابی‌های قومی ضد ترک در کنگره باز است».

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ