اعمال تعرفه‌های جدید شرکت ملی پست؛ خدمات پستی گران شد

اقتصاد ایران: نرخ‌نامه‌‌ی جدید شرکت پست باعث افزایش تعرفه‌ی خدمات پستی به میزان ۳۰ درصد و افزایش ۳۵ درصدی هزینه‌ی مربوط‌به خدمات شناسه الکترونیکی شده است.

خدمات شرکت ملی پست از اول مرداد ۱۴۰۳ نرخ‌نامه‌ی جدید خود را در کشور اجرایی کرده که به موجب آن تعرفه‌ی پایه‌ی خدمات پستی، ۳۰ درصد افزایش یافته است. به‌جز تعرفه‌ی پایه، بیمه‌ی کالا نیز جزو بخش‌هایی است که در نرخ‌نامه‌ی جدید افزایش قیمت داشته.

دیگر تغییر ایجادشده در نرخ‌نامه‌ی جدید شرکت پست، اضافه شدن معیار «وزن حجمی» برای محاسبه و تعیین تعرفه‌ی پستی در بخش خدمات جانبی است. در حالی که پیش از این هزینه‌ی ارسال مرسولات پستی با در نظر گرفتن وزن مرسوله و مقصد مشخص می‌شد اما طبق تصمیمات جدید شرکت ملی پست از این به بعد وزن حجمی نیز در هزینه‌ی ارسال پستی تأثیرگذار است. مرسوله‌های پستی که بزرگ‌تر از ابعاد استاندارد تعیین‌شده توسط پست باشند، ۲۵ تا ۳۰۰ درصد بیشتر از نرخ پایه، هزینه‌ی ارسال خواهند داشت.

نرخ‌نامه ۱۴۰۳ شرکت ملی پست

یکی‌دیگر از تغییرات نرخ‌نامه‌ی جدید شرکت ملی پست، افزایش میزان هزینه‌ی مربوط‌به خدمات شناسه‌ی الکترونیکی است. طبق نرخ جدید، هزینه‌ای که برای دریافت خدمت شناسه‌ی الکترونیکی دریافت می‌شود نسبت به نرخ گذشته ۳۵ درصد گران شده است.

با اجرایی شدن نرخ‌گذاری‌های جدید، هزینه‌ی پست اسناد غیر ثبتی تا یک کیلوگرم، در جابه‌جایی درون استانی ۴۳ هزار تومان، در جابه‌جایی به استان همجوار ۶۹ هزار تومان و استان غیر همجوار ۷۴ هزار تومان است. ارسال اسناد غیر ثبتی با وزن یک تا دو کیلوگرم در قالب پست درون استانی ۷۹ هزار تومان، برون استانی همجوار ۱۱۸ هزار تومان و برون استانی غیر همجوار ۱۲۹ هزار تومان تعیین شده است.

پست نامه و اسناد ثبتی با پاکت/بسته در وزن نیم تا یک کیلوگرم در ارسال درون استانی ۱۱۹ هزار تومان، برون استانی همجوار ۱۶۸ هزار تومان و برون استانی غیر همجوار ۱۸۱ هزار تومان است. این مرسولات در وزن یک تا دو کیلوگرم در انتقال درون استانی ۱۷۱ هزار تومان، ارسال به استان همجوار ۲۱۸ هزار تومان و ارسال به استان غیر همجوار ۲۳۵ هزار تومان هزینه دارد.

هزینه ارسال امانت پستی بیش از ۲ تا ۳ کیلوگرم در پست درون استانی ۱۴۷ هزار تومان، پست برون استانی همجوار ۲۲۷ هزار تومان و برون استانی غیر همجوار ۲۶۵ هزار تومان تعیین شده است. اگر امانت پستی بیش از ۳ تا ۵ کیلوگرم وزن داشته باشد در ارسال پستی درون استانی هزینه ۱۶۰ هزار تومانی، برون استانی همجوار هزینه ۲۶۸ هزار تومانی و استانی غیر همجوار هزینه ۳۱۰ هزار تومانی دارد.

بخشنامه شرکت ملی پست

سقف تعرفه‌ی خدمات غیر پایه‌ی پستی نیز در نرخ‌نامه‌ی جدید تعیین شده است. در جدول‌های ذیل، سقف تعرفه‌ی خدمات غیرپایه‌ب پستی داخله بدون اولویت، سقف تعرفه خدمات غیرپایه پستی داخله با اولویت ثبتی داخله شهری و سقف تعرفه خدمات غیرپایه پستی داخله با اولویت ثبتی بین شهری آمده است:

نرخ های جدید شرکت پست
بخشنامه شرکت ملی پست درباره تعرفه‌ها
جدول تعرفه پست

تغییر در میزان بیمه‌ب عمومی کالاها نیز در این نرخ‌نامه دیده می‌شود. بیمه‌ی عمومی پیش از این تا سقف دو میلیون تومان درنظر گرفته می‌شد اما در نرخ‌نامه‌ی جدید این مبلغ با افزایش دو میلیون تومانی به سقف چهار میلیون تومان رسیده است.

سابق‌بر این، بیمه‌ی پست تا سقف شصت میلیون تومان لحاظ می‌شد اما حالا این سقف به صد میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ