آمریکا فرصت جدیدی برای جبران اشتباهش درباره برجام دارد

اقتصاد ایران: «هیل» خروج آمریکا از برجام را یکی از اشتباهات بزرگ تاریخ این کشور خواند و نوشت: با این حال، با روی کار آمدن مسعود پزشکیان، پنجره‌ای جدید برای جبران آن اشتباه گشوده شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه «هیل» در گزارشی با اشاره به اینکه خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵( برجام) با ایران، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات تاریخ واشنگتن بوده است، نوشت که با انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، آمریکا فرصت جدیدی برای جبران اشتباهش دارد.

هیل که اخبار مرتبط با کنگره آمریکا را پوشش می‌دهد، نوشته است که جو بایدن، رئیس جمهور این کشور در مسیر کمک به کامالا هریس، معاون وی که حالا نامزد محتمل دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکاست، جهت پیروزی در این انتخابات و برقراری صلح و ثبات بیشتر در خاورمیانه، باید از فرصت احیای برجام و پایان دوران ریاست جمهوری‌اش با یک دستاورد امنیتی بزرگ، استفاده کند و آن را از دست ندهد.

دیلان ویلیامز، نویسنده این مقاله با تاکید بر اینکه فروپاشی تدریجی برجام پس از خروج یک‌طرفه ترامپ از آن به ضررهای همه‌جانبه برای آمریکا منجر شد، مدعی شد: این اقدام نه تنها به گسترش قابل پیش‌بینی فعالیت‌های ایران در غنی‌سازی اورانیوم انجامید بلکه پایگاه سیاسی کسانی که درباره عدم تعهد آمریکا به برجام هشدار داده بودند را نیز تقویت کرد.

در ادامه این مقاله می‌خوانیم: بایدن در روزهای نخست روی کار آمدن، فرصت احیای برجام را داشت. بسیاری از کارشناسان به او توصیه کردند که در اسرع وقت خروج فاجعه‌بار ترامپ از توافق را لغو و تنش‌ها را با ایران از طریق دیپلماتیک کاهش دهد. وی در قامت نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، به صراحت قول داد که این کار را انجام خواهد داد!

در بخش دیگری این گزارش آمده است: با این حال، دولت بایدن پس از روی کار آمدن، مذاکره با ایران را به تعویق انداخت و در بسیاری از موارد رویکردهای فاجعه‌بار ترامپ را ادامه داد و حتی آنها را گسترش داد. تحریم‌هایی که ترامپ (با ادعای) نقض توافق هسته‌ای علیه ایران اعمال کرده بود، نه تنها در دولت بایدن باقی ماند، بلکه تشدید هم شد.

به باور نویسنده، «انتخاب غیرمنتظره مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور ایران روزنه‌ای دیگر برای یک توافق جدید با ایران و مجالی برای بازگرداندن برخی از حیاتی‌ترین اجزای برجام را فراهم کرد.»

به نوشته ویلیامز، پزشکیان به عنوان یکی از حامیان توافق ایران در سال ۲۰۱۵ آشکار درهای دیپلماسی را برای احیای توافق هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌های ضد ایرانی باز کرده است. این برای بایدن فرصتی پیش‌بینی نشده و در عین حال زمان‌بندی ‎ شده جهت پیشبرد امنیت آمریکا و خاورمیانه، در زمان باقیمانده تا پایان دوره ریاست جمهوری وی محسوب می‌شود و به طور همزمان به کاهش تنش بین دو کشور، کمک خواهد کرد.

هیل در ادامه به مزایای احیای دیپلماسی با ایران اشاره کرده است به ویژه که حفظ و گسترش سیاست فاجعه‌بار «فشار حداکثری» ترامپ علیه ایران، نتوانست از پیشرفت‌های هسته ای ایران ممانعت به عمل آورد. از سوی دیگر، تجدید رویکرد دیپلماتیک در پرونده هسته‌ای ایران و حتی موضوعات فراتر از آن، راهی را جهت فاصله گرفتن از تشدید تنش در بحبوحه مناقشات متعدد و البته مرتبط خاورمیانه فراهم می‌آورد.

به باور ویلیامز بزرگترین مانع برای احیای توافق هسته‌ای ایران، این است که تهران و سایر کشورهای جهان اطمینان ندارند که آمریکا پس از روی کار آمدن احتمالی ترامپ و بازگشت به کاخ سفید، آیا به توافق احتمالی حاصل شده یا پیشرفت در مذاکرات در دوره ریاست جمهوری بایدن، متعهد می‌ماند یا خیر! وی اضافه کرد: هرچند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس نیل به توافق با ایران پیش نخواهد رفت، اما پیگیری و نهایی شدن این توافق در ماه‌های آتی، به ایجاد انگیزه و پرشورتر شدن انتخابات پیش رو، به ویژه در میان رای‌دهندگان مستقل و همچنین دموکرات‌هایی که طرفدار این توافق بودند، کمک قابل توجهی می‌کند.

وی در پایان نتیجه‌گیری کرد: با توجه به اینکه دستاوردهای دولت بایدن در خاورمیانه، نسبت به سایر مناطق کمتر است، هدر دادن فرصت بازگشت به برجام به منظور گسترش امنیت و تنش‌زدایی، عقلانی نخواهد بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ