اسپری بینی آلزایمر را درمان می‌کند

اقتصاد ایران: یک دوز از اسپری بینی جدید توده های پروتئین سمی که با بیماری آلزایمر مرتبط است را از داخل سلول‌های مغز پاک می کند و حافظه را ارتقا می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، چند سال قبل محققان متوجه شدند توده های غیرمعمول پروتئین تاو در مغز با بیماری آلزایمر مرتبط است. از آن زمان تاکنون محققان مشغول فعالیت برای از بین بردن این توده های سمی هستند.

اکنون محققان شاخه پزشکی دانشگاه تگزاس (UTMB) آمریکا یک اسپری بینی نوآورانه ابداع کرده اند که حاوی آنتی بادی هایی است که به طور گزینشی توده ها را هدف می گیرندو از بین می برند و به این ترتیب به احیای قابلیت های شناختی کمک می کنند.

راکز کاید پروفسور این دانشگاه یکی از مولفان پژوهش می گوید: روش اسپری کردن، مسیرهای جدیدی برای انتقال آنتی بادی های درمانی پروتئین تاو فراهم می کند. تحقیقات ما نشان دهنده پتانسیل ایمونوتراپی تاو بینی را برای هدف قرار دادن موثر توده‌های تاو درون سلولی - محرک اصلی تخریب عصبی و زوال شناختی در بیماری‌هایی مانند آلزایمر و سایر تائوپاتی‌ها برجسته می‌کند.

پروتئین تاو در مغز های سالم میکروتوبول هایی را تثبیت می کند که داربستی برای سلول ها فراهم و به انتقال مواد مغذی کمک می کنند. اما هنگامیکه پروتئین ها به شکل اشتباه تا شوند، ممکن است رویهم تلنبار و به گره های عصبی فیبریلاری تبدیل شوند که عملکرد نورون ها رامختل می کنند و به افول عملکرد شناختی منجر می شوند. تحقیقات پیشین نشان داده بود پیشرفت این بیماری از طریق مکانیسمی انجام می شود که طی آن دانه های سمی تاو از سلول در محیط خارج از آن آزاد می شود.

یکی از موانع اصلی هدف قرار دادن این پروتئین در سلول یا تاوی که در داخل سلول‌ها باقی می‌ماند، است. طور کلی روش‌های ایمنی درمانی موجود این کار را انجام نمی‌دهند. مانع دیگر عبور از سد خونی مغزی (BBB) است که یک سد محافظ بین رگ های خونی مغز و سلول ها و سایر اجزای تشکیل دهنده بافت مغز است.

روش نوین محققان به طور موفقیت آمیز بر هر دو مانع پیروز شد. آنتی بادی مونوکلونال خاص ترکیب تاو سمی 2 (TTCM2) توسعه یافته توسط محققان به طور خاص تجمعات تاو مرتبط با بیماری را شناسایی و هدف قرار می دهد. بارگیری شده در میسل‌ها، مجموعه‌ای از مولکول‌هایی که هم آب دوست (آب دوست) و هم چربی‌دوست (لیپوفیل) هستند، به صورت داخل بینی منتقل می‌شوند. این بدان معناست که درمان به سرعت از طریق مسیر آناتومیک بینی به مغز به مغز می‌رسد و BBB را به طور کامل دور می‌زند.

یک دوز از TTCM2داخل بینی موش های سالمندی اسپری شد که به طور ژنتیک مهندسی شده بودند تا پروتئین تاو انسانی در بدن آنها نمایان شود. این دارو در بخش های مختلف مغز منتشر شد.

این کشف پتانسیل زیادی برای درمان آلزایمر و دیگر بیماری هایی دارد که با تجمیع پروتئین تاو به وجود می آیند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ