کوله‌با آمادگی اوکراین برای مذاکره با روسیه را اعلام کرد

اقتصاد ایران: وزیر امور خارجه اوکراین امروز در گفتگو با همتای چینی خود، از آمادگی کشورش برای مذاکره با روسیه برای دستیابی به صلح خبر داد و "وانگ ایی" نیز  تاکید کرد: پکن از تمامی تلاش‌هایی که به توقف درگیری نظامی کمک می‌کند حمایت خواهد کرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین که به چین سفر کرده است، امروز، چهارشنبه در گفتگو با وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین، از آمادگی کشورش برای مذاکره با روسیه خبر داد.

او تاکید کرد که این مذاکرات باید منطقی و مفید باشند و هدف آن‌ها دستیابی به صلحی عادلانه و پایدار باشد. کوله‌با گفت: «طرف اوکراینی تمایل دارد و حاضر است که با طرف روسی به گفتگو  بپردازد، البته این مذاکرات باید منطقی و کاربردی باشند و به دستیابی به صلحی عادلانه و پایدار منجر شوند.»

از سوی دیگر، وانگ ایی در واکنش به این سخنان، ابراز رضایت کرد که اخیراً هم مسکو و هم کی‌یف «در درجات مختلف» آمادگی خود را برای مذاکرات ابراز کرده‌اند. وی افزود: «اگرچه شرایط و فرصت‌های لازم برای این مذاکرات هنوز فراهم نشده است، مقامات پکن از همه تلاش‌هایی که به صلح کمک می‌کند حمایت کرده و آمادگی دارد که نقشی سازنده برای توقف درگیری‌ها و از سرگیری مذاکرات ایفا کنند.»

این اولین بار نیست که مقامات کی‌یف در روزهای اخیر از آمادگی خود برای مذاکره با طرف روسی صحبت می‌کنند. چند روز قبل ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی.بی.سی، امکان مذاکرات صلح با مسکو، از جمله با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را بعید ندانست. 

او همچنین روز گذشته در دیدار با با کاردینال پیئترو پارولین، وزیر امور خارجه واتیکان در کی‌یف یادآور شد که لزوم پایان دادن هر چه سریعتر به درگیری در اوکراین را درک می‌کند. زلنسکی گفت: «فکر می‌کنم همه ما متوجه هستیم که باید درگیری نظامی را هرچه زودتر به پایان برسانیم، زیرا نمی‌خواهیم جان انسان‌های بیشتری را از دست بدهیم.»

 ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در واکنش به این اظهارات، امروز گفت که  تغییر لحن سخنان زلنسکی به روند انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده مرتبط است. وی افزود: «این اظهارات زلنسکی در رابطه با تحولات سیاسی و انتخابات در آمریکا قابل تفسیر است و نباید به صداقت گفته های او اطمینان داشت.»

مسکو بارها اعلام کرده است که آماده مذاکره است، اما مقامات کی‌یف به صورت قانونی این مذاکرات را ممنوع کرده است. 

علاوه بر این، دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه، اشاره کرده که در حال حاضر هیچ پیش‌نیازی برای  تغییر اوضاع در اوکراین به سمت صلح وجود ندارد. به گفته او، در حال حاضر اولویت مطلق برای روسیه همچنان دستیابی به اهداف تعیین شده برای عملیات ویژه است که در حال حاضر تنها از طریق راه نظامی ممکن است.

در اواسط ماه جولای، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پیشنهاداتی برای پایان مسالمت آمیز درگیری نظامی در اوکراین ارائه داد. او اعلام کرد که برای شروع مذاکرات، مقامات کی‌یف باید نیروهای خود را از تمامی مناطق متعلق به روسیه - دو جمهوری‌مردمی دونتسک و لوگانسک، و  همچنین مناطق خرسون و زاپروژیا - خارج کند. او اشاره کرد که درگیری‌ها بلافاصله پس از پذیرش این شرط متوقف خواهند شد. 

علاوه بر این، به عقیده پوتین، کی‌یف باید به صورت رسمی از قصد خود برای پیوستن به ناتو چشم‌پوشی کند و همچنین وضعیت بی‌طرف و غیر اتمی را بپذیرد. اوکراین همچنین باید وضعیت شبه جزیره کریمه، سواستوپول، جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک، و مناطق خرسون و زاپروژیا را به عنوان خاک فدراسیون روسیه به رسمیت بشناسد. رئیس‌جمهور روسیه به لغو تحریم‌ها علیه مسکو نیز اشاره کرد.

دفتر زلنسکی پیشنهادات پوتین را رد کرده و تاکید کردند که چنین ابتکاری به معنای از دست دادن استقلال اوکراین بوده و قابل قبول نیست.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ