گوگل به‌لطف موتور جست‌وجو و هوش مصنوعی یک فصل خارق‌العاده تجربه کرد؛ درآمد ۸۵ میلیارد دلاری

اقتصاد ایران: درآمد آلفابت در سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی این شرکت به حدود ۸۵ میلیارد دلار رسید که نسبت‌به بازه‌ی زمانی مشابه سال قبل ۱۴ درصد رشد کرده است.

گوگل در گزارش درآمد سه‌ماهه‌ی دوم خود از کسب درآمد ۸۵ میلیارد دلاری خبر داد که فراتر از پیش‌بینی‌ تحلیلگران بود. بر اساس گزارش آلفابت، بخش جستجوی گوگل به‌تنهایی ۴۸٫۵ میلیارد دلار درآمد برای این شرکت ایجاد کرده است.

به گزارش رویترز، عملکرد مالی گوگل تقاضای زیاد برای تبلیغات دیجیتال را نشان می‌دهد که تحت‌تأثیر رویدادهایی مانند المپیک پاریس و انتخابات در چندین کشور ازجمله ایالات‌متحده قرار گرفته است. ازطرف دیگر، پذیرش گستره‌ی فناوری هوش مصنوعی، موتور محرکی برای کسب‌وکار سرویس‌های ابری آلفابت بود.

سود خالص گوگل در سه‌ماهه‌ی مالی دوم این شرکت ۲۸٫۶ درصد افزایش یافته و به ۲۳٫۶ میلیارد دلار رسیده است که از میانگین برآورد ۲۲٫۹ میلیارد دلاری تحلیلگران فراتر رفت.

واحد خدمات ابری گوگل در سه‌ماهه‌ی مالی دوم این شرکت، برای اولین‌بار به درآمد ۱۰ میلیارد دلاری دست یافت و همچنین موفق به کسب یک میلیارد دلار سود خالص شد. سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل در تماس تلفنی با سرمایه‌گذاران اعلام کرد راهکارهای هوش مصنوعی شرکت متبوعش برای مشتریان خدمات ابری، از قبل میلیاردها دلار درآمد ایجاد کرده است و بیش‌از ۲ میلیون توسعه‌دهنده از آن‌ها استفاده می‌کنند.

پیچای در نامه‌ای به سرمایه‌گذاران می‌گوید: «ما درحال نوآوری در تمامی لایه‌های زیرساخت هوش مصنوعی هستیم. رهبری دیرینه‌ی ما در زمینه‌ی زیرساخت و تیم‌های تحقیقاتی داخلی، جایگاهمان را در مسیر تکامل فناوری و دنبال‌کردن فرصت‌های پیش رو، تقویت می‌کند.» مدیرعامل گوگل می‌گوید محصولات هوش مصنوعی به‌زودی می‌توانند علاوه‌بر کمک به شرکت‌ها ازطریق صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش کارایی، به‌عنوان موتور محرک درآمدزایی عمل کنند.

بر اساس گزارش CNBC، گوگل اوایل ماه جاری به‌دنبال خرید استارت‌آپ Wiz به ارزش ۲۳ میلیارد دلار بود تا امنیت خدمات ابری خود را ارتقاء دهد، اما Wiz با این پیشنهاد مخالفت کرد تا مسیر عرضه‌ی اولیه سهام (IPO) را درپیش بگیرد.

پس‌از اینکه ارزش سهام گوگل در ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳) به ۲ تریلیون دلار رسید، این شرکت ویژگی هوش مصنوعی AI Overviews را به موتور جستجوی خود اضافه کرد. البته کاربران به‌سرعت متوجه شدند ابزار مورد اشاره برای برخی پرسش‌ها، پاسخ‌های عجیب و غریبی ارائه می‌دهد که گوگل را مجبور کرد آن‌ها را به‌طور دستی حذف کند. به‌هر حال پیچای می‌گوید ویژگی AI Overviews منجر به افزایش استفاده از سرویس جستجو و افزایش رضایت کاربران از نتایج شده است.

گوگل چند روز قبل گفت، مرورگر کروم برخلاف سافاری و فایرفاکس به‌طور پیش‌فرض ردیاب‌های وب را غیرفعال نمی‌کند و در عوض از کاربران می‌خواهد خودشان این گزینه را تنظیم کنند. پیچای به سرمایه‌گذاران گفت باور دارد ارائه‌ی حق‌ انتخاب به کاربران، بهترین راه است و شرکتش به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های حفظ حریم خصوصی ادامه خواهد داد.

مقالات مرتبط:
  • قرارداد ۲۳ میلیارد دلاری گوگل لغو شد؛ بزرگ‌ترین خرید تاریخ غول نرم‌افزار به سرانجام نرسید
  • هوش مصنوعی گوگل نقش پررنگی در پوشش مسابقات المپیک ۲۰۲۴ خواهد داشت

علاوه‌بر موتور جستجو و سرویس‌های هوش مصنوعی، سایر واحدهای گوگل نیز در سه‌ماهه‌ی مالی دوم این شرکت، رشد کرده‌اند. درآمد واحد تبلیغات گوگل در این بازه‌ی زمانی به ۶۴٫۶ میلیارد دلار افزایش یافت، درحالی‌که تبلیغات یوتیوب با رشد ۱۳ درصدی نسبت‌به سال گذشته به ۸٫۶ میلیارد دلار رسید. در این مدت درآمد اشتراک‌ها، پلتفرم‌ها و دستگاه‌های گوگل نیز ۹٫۳ میلیارد دلار بود.

واکنش سرمایه‌گذاران به گزارش مالی سه‌ماهه‌ی دوم گوگل متفاوت بود، به‌طوری‌که قیمت سهام این شرکت ابتدا حدود ۲ درصد افزایش یافت و سپس به‌همان اندازه کاهش پیدا کرد. سهام آلفابت در سال جاری بیش‌از ۳۰ درصد رشد کرده که از رشد ۲۰ درصدی شاخص ترکیبی نزدک (Nasdaq Composite Index)، عملکرد بهتری داشته است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ