ماکرون انتخاب نخست وزیر جدید را به تعویق انداخت

اقتصاد ایران: با وجود اینکه ائتلاف چپ پیروز در انتخابات فرانسه نامزد پیشنهادی خود برای نخست وزیری را اعلام کرده است اما امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور به بهانه تمرکز بر المپیک انتصاب نخست وزیر جدید را به تاخیر انداخت.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه استاندارد "، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرده که نمی‌خواهد قبل از پایان بازی‌های المپیک، نخست‌وزیر جدیدی را برای کشورش تعیین کند.

ماکرون به فرانس 2 گفت: ما باید تا اواسط آگوست بر روی بازی های المپیک تمرکز کنیم. پس از آن، بسته به وضعیت گفتگوها، وظیفه من تعیین نخست وزیر است.

وی در ابتدا به لوسی کاستز، نامزد پیشنهادی اخیر ائتلاف پیروز چپ در انتخابات پارلمانی اخیر برای این سمت اشاره نکرد.

کاستز، یک کارمند ارشد از ائتلاف چپ است که طبق خواست اردوگاه جناح چپ، و بر اساس توافقی که انجام شده است قرار است نخست وزیر این کشور شود. ائتلاف چپ جدید Nouveau Front Populaire به طرز شگفت انگیزی در انتخابات پارلمانی زودهنگام در فرانسه پیروز شد. در این انتخابات ائتلاف میانه‌روی ماکرون در جایگاه دوم قرار گرفتند، در حالی که حزب راست‌گرای اجتماع ملی حول مارین لوپن که در دور اول موفقیت چشمگیری به دست آورد در دور دوم این انتخابات در جایگاه سوم قرار گرفت.

اتحاد چپ متشکل از سوسیالیست‌ها، سبزها، کمونیست‌ها و حزب چپ‌گرا La France Insoumise پس از انتخابات ادعای خود را برای حکومت داری و تعیین نخست وزیر آشکار کرد، اما بحث‌ها بین احزاب مختلف در ابتدا ناموفق بود. La France Insoumise به طور موقت در سایه این مناقشات مذاکرات را به حالت تعلیق درآورد.

گابریل اتال، نخست وزیر فرانسه پس از شکست انتخاباتی اردوگاه میانه رو ماکرون استعفای خود را ارائه کرد که ماکرون هفته گذشته آن را پذیرفت. اما تا زمان روی کار آمدن دولت جدید آتال و دولت کنونی بر سر کار هستند.

این در حالی است که حدود دو هفته پس از پیروزی غیرمنتظره در انتخابات پارلمانی فرانسه، ائتلاف جناح چپ بر سر نامزدی برای پست نخست وزیری به توافق رسیده است. همانطور که احزاب ائتلاف جناح چپ اعلام کردند، لوسی کاستز، یک کارمند ارشد دولتی، طبق خواست اردوگاه چپ، نخست وزیر این کشور خواهد شد. این نامزد به امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که مسئول انتصاب نخست وزیر است، پیشنهاد شد.

پیشنهاد تقریبا یک ساعت قبل از مصاحبه تلویزیونی ماکرون مطرح شد. رئیس جمهور البته در این مصاحبه گفت که تا قبل از پایان بازی های المپیک، نخست وزیر جدیدی وجود نخواهد داشت. این بازی ها از روز جمعه در پاریس افتتاح می شود.

در واکنش اولیه، کاستز 37 ساله گفت که نامزدی را "با فروتنی، اما با قاطعیت" پذیرفته است. وی خود را یک نامزد "معتبر و جدی" برای این سمت می داند. این کارشناس اقتصادی برای مردم چندان شناخته شده نیست. کاستز گفت که اولویت های او شامل لغو اصلاحات بازنشستگی است که با آن ماکرون سن بازنشستگی را از 62 به 64 سال افزایش داد.

ائتلاف چپ اعلام کرد که کاستز یک کارمند عالی رتبه دولتی و مدافع خدمات عمومی است که برای مبارزه با تقلب مالیاتی کار کرده است. اولیویه فور، رهبر سوسیالیست ها در سرویس آنلاین X گفت: "Nouveau Front Populaire اکنون یک نامزد دارد. وعده ها انجام شد.

لورنس توبیانا، کارشناس آب و هوا، که نامزد مطرح دیگری برای پست نخست وزیری بود هم روز قبل از تصمیم خود برای عدم نامزدی در این سمت خبر داده بود. حزب چپ گرا La France Insoumise (فرانسه رام نشدنی) که بزرگترین گروه در "Nouveau Front Populaire" است، علیه او سخن گفته و وی را به نزدیک شدن بیش از حد به ماکرون متهم کرد ه بود.

ائتلاف چپ فرانسه به طور شگفت انگیزی در انتخابات پارلمانی زودهنگام مکرون در اوایل ژوئیه اول شد. به طور سنتی، بزرگترین اردوگاه در مجلس ملی نامزدی را برای نخست وزیری پیشنهاد می کند. رئیس‌جمهور می‌تواند هر کسی را که می‌خواهد منصوب کند، اما برای پیشنهادهای قانونی دولت به نخست‌وزیر وابسته است که در مجلس ملی اکثریت را کسب کند. با این حال، انتخابات زودهنگام فرانسه به یک وضعیت بن بست منجر شده است که در آن هیچ یک از سه جناح اکثریت را ندارند.

گابریل آتال، نخست‌وزیر کنونی و دولت او هنوز بر سر کار هستند. ماکرون به زعم خود با تعویق انتخاب نخست وزیر جدید می خواهد از ناآرامی های سیاسی در جریان بازی های المپیک تابستانی که از روز جمعه آغاز می شود، جلوگیری کند. مجلس ملی تازه منتخب اکنون تشکیل شده و به یازده فراکسیون تقسیم شده است. با این حال، این مجلس عملاً بیکار است، زیرا دولت دیگر نمی‌تواند پیشنهادهای درخواستی را ارائه کند. ماکرون به نوعی ائتلاف با راست میانه رو و سوسیالیست ها امیدوار است، اما هیچ کدام نمی خواهند درگیر شوند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ