کلاهبردار حرفه ای در زنجان دستگیر شد

اقتصاد ایران: زنجان-رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: یک زن کلاهبردار حرفه‌ای که با شگرد ثبت نام دانشجو در رشته پزشکی دانشگاه ترکیه،  کلاهبرداری کرده بود، دستگیر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ کارآگاه محمد علی آدینه لو اظهار داشت: در پی شکایت چند نفر از شهروندان مبنی بر کلاهبرداری توسط یک نفر با وعده ثبت نام در دانشگاه پزشکی ترکیه موضوع به صورت ویژه در دستور کار مأموران قرار گرفت.

آدینه لو تصریح کرد: در تحقیقات اولیه مشخص شد متهم یک زن بوده و با رفتارهای متقلبانه، خود را رابط دانشگاه علوم پزشکی ترکیه در ایران معرفی و با این شیوه و شگرد اقدام به کلاهبرداری از سه نفر کرده است.

وی افزود: این سه نفر بعد از پرداخت مجموعاً ۳۰ میلیارد ریال به این کلاهبردار و پس از اعزام به کشور ترکیه، بعد از چند ماه متوجه می‌شوند که متهمه با استفاده از عوامل خود در ترکیه این افراد را به اسم دانشگاه علوم پزشکی در کلاس‌های آموزش زبان ثبت نام کرده و نهایتاً از آنها کلاهبرداری کرده است.

سرهنگ آدینه لو عنوان کرد: در ادامه تحقیقات مشخص شد این کلاهبردار در بهمن ماه ۱۴۰۲ توسط پلیس ترکیه به جرم پولشویی و راه اندازی سایت‌های شرط بندی دستگیر و سپس از آن کشور اخراج و به صورت غیر قانونی وارد کشور شده است و به صورت مخفیانه و با نام مستعار "زهرا" در شهر تبریز سکونت دارد که موضوع دستگیری او در دستور کار کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی استان زنجان قرار گرفت.

این مقام انتظامی استان تصریح کرد: با اقدامات فنی و پلیسی محل اختفای این کلاهبردار حرفه ای در یکی از شهرهای همجوار شناسایی و در یک اقدام غافلگیرانه دستگیر شد که در تحقیقات اولیه به بزه انتسابی اقرار کرد.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: اعتماد نابه جا به این دست افراد آن هم با اینگونه وعده‌های فریبنده موضوعی است که باید به دقت مورد توجه شهروندان قرار گیرد تا در پی کسب منفعت زودهنگام و غیر اصولی سرمایه یک عمر تلاش و زندگی خود را از دست ندهند.

باند کلاهبرداری حرفه‌ای در زنجان منهدم شد

رئیس پلیس فتای استان زنجان از شناسایی و دستگیری اعضای باند کلاهبرداری حرفه‌ای با ۳۰ نفر مالباخته به ارزش ۱۰ میلیارد ریال خبر داد.

سرهنگ سیداحمد موسوی افزود: در پی شکایت و مراجعه حضوری یکی از شهروندان مبنی بر کلاهبرداری اینترنتی، با بررسی‌های صورت گرفته معلوم شد شاکی پس از رؤیت آگهی فروش خودرو در یکی از سایت‌های آگهی محور اقدام به واریز مبلغ پنج میلیارد ریال به عنوان بیعانه به حساب فروشنده کرده و فروشنده پس از آن جوابگوی تماس‌های مالباخته نبوده است بنابراین موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتای شهرستان ابهر قرار گرفت.

وی ادامه داد: با اقدامات فنی و پلیسی، ۲ متهم به‌هویت‌های معلوم در یکی از استان‌های همجوار شناسایی و با هماهنگی قضائی دستگیر و به پلیس فتای شهرستان دلالت شدند.

این مسئول انتظامی با بیان اینکه متهمان در تحقیقات اولیه منکر بزه ارتکابی می‌شدند، اما پس از مواجهه با ادله و مستندات موجود به جرم خود اعتراف کردند که با درج تصاویری از خودروهای مدل بالا در سایت آگهی محور پس از ترغیب شهروندان به پرداخت مبلغ خودروی خریداری شده تلفن همراه را خاموش می‌کردیم.

وی با بیان اینکه متهمان در بازجویی به بیش از ۳۰ فقره کلاهبرداری به ارزش تقریبی ۱۰ میلیارد ریال در سراسر کشور با این شگرد اعتراف کردند، ادامه داد: در این راستا از متهمان دستگیر شده تعداد ۱۵۵ دستگاه گوشی تلفن همراه، ۵۳ کارت بانکی، ۵۷ کارت هدیه و ۳۱ قطعه سیم کارت و مقادیری ارز خارجی کشف و ضبط شد.

سرهنگ موسوی با بیان اینکه کلاهبرداران سایبری با تبلیغات و درج آگهی جعلی به قیمت پایین‌تر از بازار، اقدام به وسوسه و فریب کاربران فضای مجازی می‌کنند، افزود: شهروندان به هیچ وجه به تبلیغات فریبنده افراد در فضای مجازی توجه نکنند و از پرداخت بیعانه تحت هر شرایطی خودداری کرده و در صورت تصمیم به خرید کالا با مراجعه حضوری و رؤیت کالا برای پرداخت وجه معامله و تحویل کالا اقدام کنند.

رئیس پلیس فتا زنجان با بیان اینکه به رغم توصیه‌های پلیس فتا در خصوص خریدهای برخط، متأسفانه همچنان افراد، فریب آگهی‌های وسوسه‌کننده در سایت‌های خرید و فروش کالا را می‌خورند و هدف کلاهبرداران قرار می‌گیرند، افزود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک موضوع را از طریق مرکز فوریت‌های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ یا سایت پلیس فتا به آدرس www.fata.gov.ir با کارشناسان ما در میان بگذارند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ