هدفگذاری تولید ۸ تن زیتون در سال از باغ موقوفه طارم

اقتصاد ایران: زنجان-مدیرکل اوقاف و امور خیریه زنجان از هدفگذاری تولید هشت تن زیتون در سال از باغ موقوفه خبرداد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام مختار کرمی از هدف گذاری تولید هشت تن زیتون در سال از باغ موقوفه خبرداد و گفت: این باغ پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی احداث زیتونکاری در اراضی وقفی طارم با هزینه کرد ۲۰ میلیارد ریالی اجرا شد.

وی افزود: پس از پنجاه سال با احداث باغ زیتون و فروش محصولات آن نیت‌های نیک شاعر نویسنده و معلم طارمی اجرا خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: از وظایف اصلی اوقاف اجرای نیت های خیر واقفان از طریق رساندن شایسته موقوفات به درآمدزایی با روش های به روز و بهرورانه است.

کرمی افزود: به همین دلیل موقوفات شاخص و دارای قابلیت تولید و سرمایه گذاری در سطح استان و شهرستان طارم شناسایی شد و طرح های تولید محور با استفاده از دانش روز و افراد متخصص در موقوفه زنده یادان محمدرضا و رباب روحانی که جزو فرهیختگان و فرهنگیان شهرستان طارم بودند اجرا شد.

وی ادامه داد: با توجه به وجود زمین مناسب کشاورزی به مساحت پنج هکتار که جزو وقفیات این دو واقف ارجمند است از سال گذشته احداث باغ زیتون در این موقوفه کلید خورد و با گرفتن مجوز بهره برداری آب به میزان یک لیتر بر ثانیه مقدمات شروع طرح آماده شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: در ادامه با بهسازی و تکمیل چاه آب در اراضی وقفی پایین دست و اجرای خط انتقال آب به زمین اصلی، چاله کنی برای غرس نهال زیتون به تعداد ۱۰۰۰ اصله آغاز شد و در مرحله بعد با خرید لوله و اتصالات اجرای شبکه آبیاری قطره‌ای، احداث استخر تأمین و ذخیره آب ۱۶۰۰ مترمربعی نیز آغاز و در حال پیگیری است و پس از یکسال شروع اقدامات به پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی رسیده است. تمامی اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی هزینه شده در این طرح از محل عوائد موقوفات شهرستان طارم تأمین و پرداخت شده است.

کرمی افزود: برآورد کل اعتبار مورد نیاز ۳۳ میلیارد ریال است و تاکنون ریالی از نهادها دولتی و خصوصی حمایت و مساعدتی انجام نشده است. انشاالله با به ثمر رسیدن این طرح تولیدی و کشاورزی برای ۲۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه زنده یادان آقای محمدرضا روحانی و همسر ایشان بانو رباب طارمی که بنا به حکمت خداوندی فرزندی نداشتند، پنجاه سال پیش یک درصد از روستای آببر را که اکنون تبدیل به شهر شده، وقف تعزیه داری اباعبدالله الحسین (ع)، تأمین هزینه های تحصیلی و درمانی اهالی آببر نموده اند تا هم رضایت الهی را به دست بیاورند و هم ثمره کار خیر خود را در زندگی و پس از حیاتشان ببیند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: به همین خاطر تلاش می کنیم با به ثمر رساندن این طرح، نیت های این واقفین نیک اندیش را که دارای افق های متعالی برای مردم و جامعه خود بودند به نحو شایسته اجرا کنیم. اگر وقف درآمد نداشته باشد نیت های انسان دوستانه و عام المنفعه واقفین معطل می ماند و هدف از وقف محقق نمی شود به همین دلیل اجرای نیت‌های واقفین منوط به درآمد زا بودن موقوفات است و اوقاف این وظیفه و امانت مهم را برعهده دارد.

کرمی افزود: با اجرای مدیریت بهینه بر روی اراضی و املاک وقفی درآمد کلی موقوفات شهرستان طارم در سال گذشته ۴۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت، همچنین عوائد موقوفات از ابتدای سال تا این لحظه، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد افزایش یافته است. شهرستان طارم ۲۶۷ موقوفه، ۲۱ امامزاده و ۱۴۰ مسجد و مکان مذهبی دارد

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ