تحولات اوکراین| تأکید زلنسکی بر لزوم پایان سریع‌تر درگیری

اقتصاد ایران: کمبود جدی نیرو در ارتش اوکراین، تصرف ۹ روستا توسط روسیه در ماه جولای، ناتوانی اتحادیه اروپا در تأثیرگذاری بر اوضاع، رایزنی مستمر مسکو و پکن درباره مناقشه، تحریم‌های روسیه علیه ژاپن و انگلیس و تمدید حکومت نظامی در اوکراین، از رویدادهای مهم جنگ هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعتراف کرد که نیاز به پایان دادن هر چه سریعتر به درگیری نظامی با روسیه را به‌سرعت درک می‌کند. او این موضوع را در دیدار با کاردینال پیئترو پارولین، وزیر امور خارجه واتیکان در کی‌یف مطرح کرده و گفت: «فکر می‌کنم همه ما متوجه هستیم که باید درگیری نظامی را هرچه زودتر به پایان برسانیم، زیرا نمی‌خواهیم جان انسان‌های بیشتری را از دست بدهیم.»

زلنسکی همچنین تاکید کرد که سفر پارولین یک «سیگنال قوی» از سوی واتیکان است، همچنین از این کشور بابت شرکت در «نشست صلح» در سوئیس تشکر کرده و یادآور شد که  این دیدار را باید «اولین گام در مسیر دستیابی به صلح» ارزیابی کرد. 

اخیراً رئیس‌جمهور اوکراین بارها به لزوم مذاکرات با روسیه اشاره کرده است. به عنوان مثال، چند روز قبل زلنسکی اعلام کرد که در دومین کنفرانس در مورد مناقشه اوکراین، کی‌یف آماده است با مسکو گفتگو کند و اگر اوکراین خواهان پایان درگیری است، باید به مذاکرات روی بیاورد.

این در حالی است که یک مقام نظامی اوکراینی، سرلشکر ارتش - آرتور گوربینکو فاش کرده که نیروهای مسلح اوکراین در جبهه خارکف با کمبود فاجعه‌بار نیروی انسانی مواجه هستند، در حالی که فرماندهی ارتش از ارسال نیروهای تقویتی خودداری می‌کند. 

او در مصاحبه‌ای گفت: «نمی‌خواهم نام و مقام کسی را ذکر کنم، اما ما همواره درخواست‌هایی برای تکمیل نیروی انسانی، تسلیحات و مهمات ارسال می‌کردیم که به آنها ترتیب اثری داده نمی‌شود. و در چنین شرایطی، اجرای تصمیمات اتخاذ شده با مجموعه نیروها و تجهیزات موجود غیرممکن است.»

این نظامی اوکراینی توضیح داد که اوایل ماه می، چهار گردان تحت فرماندهی او در این جبهه مستقر بودند. یکی از این گردان‌ها با 70 درصد ظرفیت و دو گردان دیگر با 60 درصد و گردان چهارم فقط با نیمی از ظرفیت در حال مقاومت بودند. او اشاره کرد که سربازان حتی خمپاره‌انداز نداشته و تنها یک تانک و یک توپخانه در اختیار داشتند. 

پیش از این گزارش شده بود که در منطقه خارکف بیش از 30 مزدور خارجی که در کنار طرف اوکراین  می جنگیدند، کشته شده‌اند. 

الکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین هم اخیراً به کمبود جدی نیروی نظامی برای مقابله با روسیه در تمام جبهه‌های نبرد اشاره کرده و امکان تکمیل گردانها را سخت دانسته است. وضعیت نیروهای مسلح اوکراین به دلیل کمبود نیروهای انسانی و تعداد کم نظامیانی که به خوبی آموزش دیده باشند، هر روز بدتر می‌شود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و هشتاد و دومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

تبریک وزیر دفاع روسیه به نیروهای مسلح کشورش برای آزادسازی دو روستای دیگر

آندری بلویوسوف، وزیر دفاع روسیه به نظامیان ارتش این کشور به دلیل تحت کنترل خود درآوردن روستاهای پشتیانویه و رازوفکا تبریک گفت. 

بر اساس اطلاعات منتشره شده امروز، چهارشنبه، در وزارت دفاع روسیه، بلویوسوف تلگرامی به فرماندهی و نیروهای تیپ 15 گارد موتوریزه منطقه جنوبی که روستای پشتیانویه را آزاد کرده‌اند، ارسال کرد. وی یادآور شده که به دلیل هماهنگی و عملکرد دقیق نیروهای روسی، دشمن مجبور به عقب‌نشینی به سمت مناطق غربی شد. 

علاوه بر این، وزیر دفاع روسیه به فرماندهی و نیروهای تیپ 13 گارد تانک منطقه جنوبی، که روستای رازوفکا را از دست نیروهای مسلح اوکراین در جبهه بوگوسلاو آزاد کرده‌اند، نیز تبریک گفته و  از قهرمانی این جنگجویان قدردانی کرد.

وزارت دفاع روسیه نیز یادآور شد که در جریان عملیات آزادسازی این مناطق، بیش از 2000 نظامی روسی به دلیل شجاعت و فداکاری‌هایشان با نشان‌های دولتی و نظامی مختلف مورد تقدیر قرار گرفتند. 

در تاریخ 21 جولای، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نظامیان روسیه روستاهای رازوفکا در سرزمین لوگانسک و پشتیانویه در منطقه خارکف را آزاد کرده‌اند. همچنین اشاره شد که نظامیان روسیه در این جبهه خطوط و مواضع بهتری را به تصرف خویش درآورده‌اند. از آغاز ماه جولای، در منطقه عملیاتی، 9 روستا تحت کنترل ارتش روسیه قرار  گرفته‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا خواستار گزارش درباره دارایی‌های روسیه شد

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که دارندگان دارایی‌های روسی موظف هستند تا تاریخ دوم ماه آگوست درباره موجودیت چنینن دارایی‌هایی به طرف آمریکایی اطلاع دهند. 

در بیانیه‌ای که شب گذشته، سه‌شنبه، از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده منتشر شد، آمده است: «تمامی مؤسسات مالی که دارای دارایی‌های حاکمیتی روسیه هستند یا از وجود آن‌ها آگاه هستند، باید تا تاریخ دوم آگوست 2024 یا در طی 10 روز پس از شناسایی این دارایی‌ها، گزارش دقیقی به دفتر کنترل دارایی‌های خارجی [وزارت خزانه‌داری ایالات متحده] ارسال کنند.» 

اطلاع‌رسانی درباره دارایی‌های روسیه می‌تواند از طریق یک فرم ویژه انجام شود که شامل نام افراد دارنده این دارایی‌ها، ارزش کل آن‌ها و سایر اطلاعات مربوطه است. 

یک روز قبل جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اولین بخش از درآمدهای حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اولین هفته اوت به کمیسیون اروپا منتقل خواهد شد. این مبلغ بالغ بر 1.4 میلیارد یورو خواهد بود. به گفته او، این منابع مالی برای خرید مهمات و سیستم‌های دفاع هوایی برای اوکراین اختصاص خواهد یافت.

تماس مستمر سفارت روسیه با مقامات چینی درباره بحران اوکراین

سفارت روسیه در پکن اعلام کرد که طرف روسی در تماس مستمر و نزدیک با رهبری چین در مورد بحران اوکراین است. 

در بیانیه‌ای که از سوی نمایندگی دیپلماتیک روسیه منتشره شد، آمده است: «ما در تماس مداوم و نزدیک با مقامات رسمی پکن در مورد وضعیت اوکراین هستیم. مسکو به رویکردهای متوازن طرف چینی در قبال بحران اوکراین و تلاش‌های آن برای کمک به حل و فصل سیاسی-دیپلماتیک این بحران، از جمله ابتکاراتی که چین در این زمینه مطرح می‌کند، بسیار ارج می‌نهد. دیدگاه‌های ما تا حدود زیادی مطابقت دارد.» 

چین تلاش‌های جدیدی برای حل و فصل مناقشه اوکراین انجام می‌دهد. در این راستا به دعوت وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین، دمیتری کولبا، همتای اوکراینی‌اش، به پکن سفر کرده است. موضوع اصلی مذاکرات نقش احتمالی چین در دستیابی به صلح پایدار و عادلانه خواهد بود.

ناراضیتی زلنسکی از سفر هماهنگ نشده اوربان به مسکو

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، ابراز نارضایتی کرده است که ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، در دیدار خود در کی‌یف، او را از برنامه‌ریزی برای سفر به مسکو مطلع نکرده است. این موضوع را دونالد توسک، رئیس‌جمهور پیشین و نخست‌وزیر فعلی لهستان، اعلام کرد. 

توسک در گفتگو با خبرنگاران پس از جلسه دولت گفت: «برای همه ما این موضوع بسیار ناخوشایند و غیرمنتظره بود که رئیس‌جمهور زلنسکی به من در ورشو و قبل از اجلاس ناتو این مسئله را مطرح کرد. او از این مسئله شکایت کرد که اوربان در دیدار رو در رو با زلنسکی «فراموش» کرده بود به او اطلاع دهد که قصد دارد به زودی به روسیه سفر کند.» 

مجارستان از اول جولای ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده گرفت. پس از آن، اوربان به روسیه و اوکراین سفر کرد و همچنین به چین رفت تا درباره راه‌های حل و فصل بحران اوکراین گفتگو کند.

روسیه در اقدامی تلافی جویانه ورود 13 شهروند ژاپنی را ممنوع کرد

روسیه در اقدامی تلافی جویانه و در پاسخ به تحریم‌های اعمال شده از سوی دولت ژاپن، ورود 13 شهروند این کشور به خاک فدراسیون روسیه را ممنوع کرده است. 

فهرست جدید افراد ممنوع‌الورود در وبسایت رسمی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده است. در بیانیه وزارتخانه آمده است: «بعنوان اقدامی تلافی‌جویانه نسبت به ادامه تحریم‌های ژاپن علیه کشور ما در ارتباط با عملیات ویژه نظامی، تصمیم گرفته شده تا ورود به خاک فدراسیون روسیه برای 13 شهروند ژاپنی به طور نامحدود ممنوع شود.» 

 در اواخر ماه ژوئن، دولت ژاپن تحریم‌های ضدروسی خود را گسترش داد و تحریم‌هایی علیه 11 شخصیت حقیقی و 28 شرکت دیگر در این کشور اعمال کرد.

روسیه در پاسخ به تحریم‌های لندن، ورود 15 شهروند انگلیسی را ممنوع کرد

روسیه ورود 15 شهروند بریتانیا را در اقدامی تلافی جویانه در پاسخی به خط مشی ضد روسیه‌ای مقامات لندن ممنوع کرد. 

در بیانیه‌ رسمی وزارت امور خارجه روسیه در این باره آمده است: «ما همچنان مجبور به تأکید بر تعهد دولت بریتانیا به سیاست‌های خصمانه علیه روسیه هستیم، که هدف آن مقابله همه‌جانبه با کشور ما و تحریک رژیم زلنسکی [رئیس‌جمهور اوکراین]  به ادامه خونریزی است.» 

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در پاسخ به اقدامات خصمانه لندن، برخی افراد از بخش‌های خصوصی امنیتی که به آموزش نظامیان اوکراینی می‌پردازند، مدیران شرکت‌های صنعت نظامی بریتانیا که به اوکراین تسلیحات می‌فرستند، و همچنین کارشناسان و نویسندگان رسانه‌هایی که مواضع خصمانه‌ای نسبت به روسیه در مورد عملیات ویژه نظامی دارند، به فهرست افراد ممنوع‌الورود اضافه شده‌اند.

در اواسط ماه ژوئن، دولت بریتانیا فهرست تحریم‌ها را به روزرسانی کرد و بیش از 40 مورد جدید را به آن افزود، از جمله بازار بورس مسکو هم تحریم شد.

در همان زمان ایالات متحده نیز تحریم‌هایی علیه 300 شرکت و شخصیت حقیقی در آسیا، اروپا، آفریقا، آسیای مرکزی، کارائیب و خاورمیانه به بهانه کمک به روسیه در اجرای اقدامات نظامی خود در اوکراین اعمال کرد.

ناتوانی اتحادیه اروپا در سازماندهی مأموریت صلح برای اوکراین

پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه و روابط اقتصادی خارجی مجارستان، اعلام کرد که تغییر محل نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا از بوداپست به بروکسل نشان‌دهنده ناتوانی این اتحادیه در سازماندهی یک مأموریت صلح برای اوکراین است. 

سییارتو در مصاحبه با تلویزیون مجارستان گفت: «سیاستمداران طرفدار اقدامات نظامی اتحادیه اروپا به رهبری جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا، به وضوح از ناتوانی خود در تحمل این واقعیت که نخست‌وزیر مجارستان، ویکتور اوربان، در هفته‌های اخیر یک مأموریت صلح‌آمیز را انجام داده است، ناراضی هستند. احتمالاً برای آن‌ها سخت است که بپذیرند دیگر قادر به گفتگو با تمامی نقش آفرینان مهم در سیاست و امنیت جهانی نیستند.» 

وی افزود که به نظر می‌رسد سیاستمداران طرفدار جنگ غربی از این می‌ترسند که روزی مجبور شوند اعتراف کنند که استراتژی دو سال گذشته آنها کاملاً اشتباه بوده است. سییارتو افزود: «آن‌ها به وضوح از این می‌ترسند که روزی مجبور شوند مسئولیت این شکست سیاسی را بپذیرند.» 

در 22 جولای، شورای اروپا دیدار غیر رسمی وزیران خارجه اتحادیه اروپا را از بوداپست به بروکسل منتقل کرد و دلیل این اقدام مواضع مجارستان در خصوص درگیری اوکراین که تلاش می کند هرچه زودتر این جنگ خاتمه یابد.  در همان روز، سییارتو اعلام کرد که کشورش مخالف این تصمیم است و رفتار سیاستمدارانی که این پیشنهادات را مطرح می‌کنند، کودکانه توصیف کرد.

مخالفت مجارستان با تخصیص 6.5 میلیارد یورو به کی‌یف بدون تضمین ترانزیت نفت روسیه توسط اوکراین 

وزیر امور خارجه مجارستان همچنین اعلام کرد که مجارستان تا زمانی که اوکراین مشکل ترانزیت نفت روسیه را حل نکند، تخصیص 6.5 میلیارد یورو از صندوق صلح اتحادیه اروپا به اوکراین برای تأمین تسلیحات را تصویب نخواهد کرد. 

پیتر سییارتو در این مصاحبه‌ گفت: «من به‌صراحت به همکاران خود اعلام کردم تا زمانی که این مسئله توسط اوکراین حل نشده باشد، همه باید تخصیص 6.5 میلیارد یورو به عنوان جبران خسارت برای تأمین تسلیحات از صندوق صلح اتحادیه اروپا را فراموش کنند.» 

وی پرسید: «چگونه می‌توان تصور کرد که اوکراین 6.5 میلیارد یورو دریافت کند، در حالی که امنیت تامین انرژی برخی کشورهای اروپایی تهدید می‌شود.» همچنین وزیر یادآور شد که در توافقنامه همکاری اتحادیه اروپا و اوکراین، ذکر شده است که کی‌یف نمی‌تواند ترانزیت انرژی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به طور کامل یا جزئی قطع کند.

یک روز قبل مجارستان و اسلواکی درخواست مشاوره با کمیسیون اروپا را به دلیل توقف ترانزیت نفت روسیه توسط اوکراین آغاز کردند. سییارتو توضیح داد که کمیسیون اروپا سه روز برای پاسخ به این درخواست فرصت دارد و سپس این موضوع به دادگاه ارجاع خواهد شد.

لهستان با خرید 150 خودروی زرهی مرزهای شرقی خود را تقویت می‌کند

مقامات لهستان قصد دارند 150 خودروی زرهی خریداری کرده و پهپادهای اضافی را در مرزهای خود با روسیه و بلاروس مستقر کنند. این اقدام در چارچوب برنامه‌ای به نام «سپر شرقی» انجام می‌شود.

این خبر روز سه‌شنبه توسط دفتر نخست‌وزیری لهستان، دونالد توسک، اعلام شد. در ویدئویی که در صفحه رسمی شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) منتشر شد، آمده است: «ما 10 میلیارد زلوتی (حدود 2.5 میلیارد دلار) برای برنامه «سپر شرقی» تخصیص می‌دهیم. ما با خرید 150 خودروی زرهی آغاز می‌کنیم تا موفقیت و امنیت سربازان لهستانی رادر مرزهای خود با روسیه و بلاروس افزایش دهیم.» 

علاوه بر این، در این اطلاعیه آمده است که جلیقه‌های ضدگلوله جدید، سلاح‌های گلوله‌صاف، کلاه‌خودهای مدرن و دستگاه‌های دید در شب نیز برای نیروهای نظامی خریداری خواهد شد. همچنین، برنامه‌هایی برای افزایش تعداد نیروهای مستقر در منطقه «سپر شرقی» تا هزار نفر وجود دارد.

تمدید وضعیت جنگی و بسیج عمومی در اوکراین

پارلمان عالی اوکراین روز سه شنبه لایحه‌های تمدید وضعیت جنگی و بسیج عمومی در کشور را تصویب کرد. 

یاروسلاو ژلزنیاک، نماینده رادا در این باره در کانال تلگرام خود نوشت: «پارلمان تمدید وضعیت جنگی را به مدت 90 روز تصویب کرد. بدین ترتیب، این وضعیت از 12 آگوست تا 9 نوامبر ادامه خواهد داشت.» 

او افزود که 339 از 353 نماینده به این تمدید رأی مثبت دادند و اکنون برای تصویب نهایی قانون، تنها امضای رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، نیاز است. علاوه بر این، پارلمان از تمدید بسیج عمومی در اوکراین تا 9 نوامبر حمایت کرد. 338 نماینده به این تمدید رأی دادند. 

این نماینده اشاره کرد که این دوازدهمین بار است که پارلمان در این دو موضوع رأی‌گیری می‌کند. چند روز قبل زلنسکی این لوایح را به رادای عالی ارائه داده بود. 

پیش از این، در اواسط جولای، اوکراین قوانین حضور مردان وظیفه بین 18 تا 60 سال در خیابان‌ها و نحوه توزیع احضاریه‌ها برای حضور در ستادهای نظامی را تغییر داد و از این پس، مردان باید هنگام خروج از خانه کارت نظامی خود را همراه داشته باشند که ممکن است توسط نیروهای گشت بررسی شود.

کاهش تقاضا برای بسیج در میان زندانیان اوکراینی

به گفته رومن کاستینکو، دبیر کمیته امنیت ملی، دفاع و اطلاعات پارلمان عالی اوکراین، تقاضا برای بسیج و اعزام به جبهه نبرد در میان زندانیان اوکراینی کاهش یافته است و اکنون روی جذب نیروهای جدید از میان افرادی که در بازداشتگاه‌ها بسر می‌ برند، تمرکز خواهد یافت. 

او گفت که در حال حاضر  بیش از 3 هزار و 800 نفر از زندانیان در کنار نیروهای مسلح اوکراین خدمت می‌کنند. البته، اکنون تقاضا در این خصوص کاهش یافته است زیرا «بیشتر افراد انگیزه‌مند دیگر به ارتش ملحق شده‌اند.» 

کاستینکو معتقد است که به طور کلی می‌توان حدود 5 هزار نفر از زندانیان را در نیروهای مسلح اوکراین بسیج کرد.
به گفته برخی کارشناسان نظامی، کی‌یف به دلیل تلفات سنگین در میان نیروهای مسلح اوکراین در جبهه مجبور به جذب افرادی از میان زندانیان شده است. به نظر آنها، تقاضا برای چنین نیروهایی از سوی فرماندهان به دلیل تمایل به حل فوری مشکل کمبود نیرو  در خط مقدم جبهه است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ