مازندران روی ریل جهانی شدن در دولت سیزدهم/ ماموریت تازه شروع شد

اقتصاد ایران: ساری- مازندران در سه سال فعالیت دولت سیزدهم با کارهای جهادی و تلاش های شبانه روزی، چندگام رو به جلو و به سوی جهانی شدن پیش رفته است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: شمارش معکوس برای آغاز فعالیت دولت چهارم شروع شده است اما بازخوانی خدمات صورت گرفته توسط دولت شهید رئیس جمهور طی سه سال گذشته، حکایت از انجام اقدامات قابل توجه و شگرفی در این استان است.

رشد سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی، کاهش نرخ بیکاری و تورم، احیای کارخانه‌های ورشکسته و از رده خارج شده، افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، آزادسازی ساحل دریا که به حیات خلوت برخی خواص تبدیل شده بود، از جمله خدمات و اقدامات دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

همچنین شتاب بخشی به روند ساخت سدهای بزرگی نظیر گلورد و هراز و تلاش برای ارتقای مهار آب‌های سطحی در استان مازندران، تشکیل ستاد ویژه مبارزه با جنگل خواری و کوه خواری، بازگشت و احیای کارخانه‌هایی نظیر نساجی و چوب و کاغذ مازندران به مدار تولید از دیگر اقدامات دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

اگرچه مأموریت دولت سیزدهم در کشور پایان یافت اما خدمات و آثار بزرگ ناشی از تلاش‌های جهادی و شبانه روزی رئیس جمهور شهید و همکاران، سال‌های سال در این ملک باقی خواهد ماند.

هیأت دولت در سه سال فعالیت خود دو سفر استانی به مازندران داشت که در مجموع بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای شتاب بخشی به پروژه‌ها به استان تخصیص داده شده است. در سفر اول ۱۷۶ و سفر دوم ۱۱۷ مصوبه برای تعالی استان مازندران مصوب شد.

مازندران روی ریل جهانی شدن در دولت سیزدهم/ ماموریت تازه شروع شد

ثمره مصوبات دولت به استان مازندران را از کارخانه چوب و کاغذ مازندران شروع می‌کنیم، جایی که رئیس جمهور شهید، در دومین سفر استانی به مازندران و چند روز قبل از شهادتش، خودکفایی و احیای ۳۹۵ واحد و کارخانه تولیدی راکد را در آن جشن گرفته بود.

اکنون این واحد تولیدی نه تنها زیان ده نیست بلکه طی دو سال اخیر با سوددهی چشم به بازارهای صادراتی دوخته است

چوب و کاغذ کارخانه‌ای که در دولت قبل قرار بود به بهای ناچیزی به سرمایه‌گذار غیر واجد شرایطی واگذار شود اما در دولت کنونی و با ورود دولت سیزدهم و تزریق اعتبار خط‌های این کارخانه به مدار برگشت و اکنون این واحد تولیدی نه تنها زیان ده نیست بلکه طی دو سال اخیر با سوددهی چشم به بازارهای صادراتی دوخته است.

امید نیک نژاد مدیرعامل کارخانه چوب کاغذ مازندران در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه میزان تولیدات این کارخانه طی دو سال گذشته روند جهشی به خود گرفته است، گفت: کل تولید کاغذ مورد نیاز آموزش و پرورش برای ۱۵۵ میلیون کتاب درسی به صورت ۱۰۰ درصد داخلی انجام می‌شود که ۴۵ هزارتن برای چاپ کتب درسی و ۵ هزارتن برای جلد کتاب است.

وی همچنین از صادرات محموله‌های کاغذ به کشورهای مختلف نظیر عراق خبر داد.

طی سه سال از فعالیت دولت سیزدهم، گام‌های بزرگی برای توسعه و ارتقای شاخص‌های حوزه بهداشت و درمان مازندران برداشته شد که این امر باعث شده اکنون این استان بزرگترین شبکه بهداشت و درمان کشور را به نام خود ثبت کند، موضوعی که برای مازندرانی‌ها ملموس است.

علاوه بر این با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، چتر پوشش این خدمات برسر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مازندرانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گسترانده شده و افراد در دورترین نقاط استان از آنها بهره مند هستند موضوعی که در گذشته موجب سلب آرامش مردم این دیار بوده است.

فعالیت ۴۰ بیمارستان در مازندران

از جمله زیرساخت‌های فراهم شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی مازندران توسعه بیمارستان‌های تابعه این دانشگاه است؛ در گذشته تنها ۱۵ بیمارستان فعالیت داشتند و این تعداد اکنون به ۴۰ بیمارستان افزایش یافته است.

فرهاد غلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به دستاوردها و اقدامات دولت سیزدهم در استان گفت: فقط در سفر دوم دولت به استان، اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) فریدونکنار، مرکز جامع سلامت شهید بصیر فریدونکنار، مرکز آنژیو گرافی بیمارستان آیت الله طالقانی چالوس، مرکز جامع سلامت ۲۰۰۰ تنکابن افتتاح شد.

مازندران روی ریل جهانی شدن در دولت سیزدهم/ ماموریت تازه شروع شد

وی مجتمع بیمارستانی ۱۱۰۰ تختخوابی آیت الله طبرسی شهرستان ساری، مجتمع دانشگاه پیامبر اعظم (ص) شهرستان ساری، بخش‌های آی سی یو، ارتوپدی و رادیولوژی بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان ساری، تسریع در تکمیل پروژه‌های نیمه کاره درمانی ثامن الاحجج شهرستان گلوگاه، بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان بهشهر، بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان نکا و بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی شهرستان نور را از جمله پروژه‌های در دست اقدام معرفی کرد.

ساماندهی بازار برنج

برنجکاری یکی از مهم‌ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تأمین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

ساماندهی وضعیت برنج و عرضه آن در شمال و جلوگیری از فعالیت دلالان و واسطه‌ها از مهمترین مصوبات سفر دوم دولت به مازندران بود و رئیس جمهور شهید، دستور تشکیل کارگروه ویژه ای متشکل از استانداران شمالی و وزارت جهاد را صادر کرده بود. همچنین حذف ارز ترجیحی برای واردات برنج از دیگر مطالبات و خواسته‌های رئیس جمهور در این سفر بود و نیاز است دولت جدید به این وعده جامع عمل بپوشاند.

آزادسازی ساحل اقدامی ماندگار

از مجموع نوار ساحلی مازندران ۳۰ کیلومتر در تصرف نهادهای دولتی و ۲۲ کیلومتر مربوط به بخش خصوصی است که همچنان در تصرف قرار دارد و سعید کیاکجوری مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران طول نوار ساحلی دریای خزر در استان را ۴۸۷ کیلومتر عنوان کرد و گفت: هنوز ۵۲ کیلومتر از طول سواحل خزر در این خطه آزاد سازی نشده است.

مازندران روی ریل جهانی شدن در دولت سیزدهم/ ماموریت تازه شروع شد

وی افزود: ۳۰ کیلومتر از سواحل آزاد نشده در اختیار نهادهای دولتی و ۲۲ کیلومتر آن مربوط به بخش خصوصی است و در حال حاضر اعم خدمات در صنعت گردشگری ساحلی دیدن دریا یا در حد شنا کردن در فصل تابستان است.

وی به وجود ۹ پرونده ساخت و ساز غیر مجاز دریایی در سواحل مازندران اشاره کرد و توضیح داد: ۲ طرح شیلاتی و هفت طرح غیر مجاز تفریحی و گردشگری است که از این تعداد پنج پرونده منجر به محکومیت و چهار پرونده در حال بررسی است.

تقویت کریدور شمال - جنوب و فعال سازی دیپلماسی اقتصادی و توسعه مناسبات با کشورهای همسایه خزری و ورود به بازارهای اتحادیه اوراسیا، تصویب و اجرای منطقه آزاد تجاری که از مطالبات دو دهه‌ای مردم مازندران بود، گوشه‌ای از خدمات ماندگار دولت سیزدهم در استان به شمار می‌رود.

همچنین میزبانی از اجلاسیه گردشگری کشورهای عضو اکو و حذف روادید گردشگری با روسیه و کشورهای حوزه خزر، صنعت گردشگری در مازندران را به سمت جهانی شدن پیش برده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ