وقتی ایده اصلی فیلم تفنگ برنو شد/ چالش در نگارش فیلمنامه

اقتصاد ایران: کارگردان فیلم کوتاه «برنو» با بیان اینکه مهمترین چالشش، در نگارش فیلمنامه اتفاق افتاده گفت: مسأله این بود که چگونه فولکلورهای بختیاری‌ها را با باورهای غلط و بی فایده در یک زمان محدود به تصویر بکشم.

- اخبار فرهنگی -

محمد ثریا کارگردان سینما و نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «برنو» که در بسته فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» در حال اکران است، در گفتگو با خبرنگار تسنیم درباره ایده این فیلم توضیح داد: چند سالی که به واسطه فیلمبرداری چند فیلم مستند به روستاهای عشایر بختیاری نزدیک شدم، در آنجا با بسیاری از رسومات آنان آشنا و پیرامون‌شان گپ و گفت می‌کردیم. خود مردمان این سرزمین از ایده اولیه فیلمم که در مورد تفنگ برنو بود استقبال کردند و همین موضوع، شروعی شد برای پرورش ایده و نوشتن آن توسط خودم و مرتضی شهبازی.

وی در مورد چالش‌هایی که در «برنو» با آنها مواجه بود، گفت: مهمترین چالش من، در نگارش فیلمنامه اتفاق افتاد که چگونه فولکلورهای بختیاری‌ها را با باورهای غلط و بی فایده در یک زمان محدود و کم به تصویر بکشم. متن ابتدایی بسیار جا افتاده‌تر و محکم‌تر بود اما خب زمان بندی ما برای ساخت برای حدود مثلا پانزده دقیقه مجاب‌مان کرد کمی باید خلاصه گویی کنیم که همین چالش بزرگی بود.

ثریا درباره تعامل با عوامل «برنو» بیان کرد: اصولا کار فیلمسازی کوتاه بسیار وابسته به گروهی است که دور هم جمع می شوند. تجربه من پس از ساخت 5 فیلم کوتاه و آشنایی و رفاقت با بسیاری از آنها سبب شد تا همه در خدمت متن پیش رویم و این کار را برای من که در انتخاب آنها دست داشتم آسان می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد ساخت چون رفتن به مناطق بختیاری نشین آسان نبود تصمیم گرفتیم در تهران و در موزه استاد معین با طراح صحنه خوب‌مان خانم اشرف شاه حسینی فضاسازی کنیم.

ثریا در ارزیابی حضورش در سینمای کوتاه، نسبت به دیگر مدیوم‌ها، توضیح داد: قطعا مدیوم انتخابی من سینمای بلند است اما برای مدیوم کوتاه بسیار احترام قائلم و تمام این سال‌ها فیلم کوتاه ساختم تا بتوانم برای ساخت فیلم بلند آمادگی لازم را کسب کنم. همچنین تهیه‌کنندگان دولتی و آزاد نیز در سینمای بلند راحت‌تر برای سرمایه گذاری تصمیم می گیرند.

کارگردان فیلم کوتاه «برنو» درباره اکران فیلم کوتاه در سینماها و تاثیر «هنر و تجربه» در جذب مخاطب برای فیلم کوتاه گفت: اکران فیلم کوتاه در سینماها اتفاق بسیار خوبی است و هنروتجربه کاری بسیار سخت را در این زمینه دارد. همچنین از طرف دیگر این کار برای این گروه سینمایی کاری پر سود است حتی اگر فروش آن نزدیک به صفر هم برسد که این‌طور نبوده و نیست، مطمئنا اول به سینمای هنری و مستقل و بعد به مردمان برای آشنایی بیشتر کمک فراوان خواهد کرد.

 

بر این اساس، بسته فیلم کوتاه «سیمرغ» شامل فیلم‌های «ارفاق» به کارگردانی رضا نجاتی، «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده فرد، «دآبر» به کارگردانی سعید نجاتی و فیلم کوتاه «برنو» به کارگردانی محمد ثریا است. فیلم کوتاه «دآبر» در سی و هشتمین دوره، فیلم کوتاه «ارفاق» در چهلمین دوره، فیلم کوتاه «برنو» در چهل و یکمین دوره و فیلم کوتاه «شریف» در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بخش کوتاه را از آن خود کرده‌اند. «سیمرغ» متفاوت‌ترین و ویژه‌ترین بسته فیلم کوتاهی است که در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شده است؛ 4 فیلم کوتاه که طی چندین سال اخیر جایزه «سیمرغ فجر» را به خود اختصاص داده‌اند، به همراه ویدئو‌های پشت صحنه فیلم‌ها در این بسته تماشایی شده است و روی قاب نقره‌ای سینما می‌رود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ