روایت زندگی بشر از «حجر» تا «قجر»/ از دره خرم‌آباد چه می‌دانید؟

اقتصاد ایران: خرم‌آباد- دره خرم‌آباد را از نخستین سکونتگاه‌های بشر می‌دانند، جایی که انبوهی از آثار باستانی از فلک الافلاک زیبا تا سنگ نوشته را در خود جای داده است تا بهانه‌ای برای ثبت جهانی این دره باشد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: شهری که امروزه از آن به نام خرم‌آباد نام‌برده می‌شود از نخستین سکونتگاه‌های مردم ایران به شمار می‌رود، آبشارهای زیبا، سراب‌ها، دریاچه کیو، پارک‌های جنگلی، آبسرده، بیدهل، گلستان، رباط، زاغه، آبشار بیشه و … از جمله جاذبه‌های و منظر طبیعی این شهرستان محسوب می‌شود.

از دره خرم‌آباد چه می‌دانید؟

رودخانه‌های کشکان و رودخانه خرم‌آباد از این شهر عبور می‌کند و ارتفاعات «مخمل کوه»، «یافته»، «سفیدکوه»، «هشتاد پهلو»، «کوکلا»، «تاف» و … از مهم‌ترین کوه‌های آن به شمار می‌رود.

روایت زندگی بشر از «حجر» تا «قجر»/ از دره خرم‌آباد چه می‌دانید؟

اهمیت این شهرستان علاوه بر موقعیت استراتژیک آن به‌عنوان پل ارتباطی شمال به جنوب به آثار تاریخی و ما قبل تاریخ موجود در این شهرستان بازمی‌گردد.

غارهای پیش از تاریخ «کنجی»، «یافته»، «پاسنگر»، «گر ارجنه»، «قمری»، پل «شاپوری»، قلعه «فلک‌الافلاک»، آسیاب «گبری»، «گرداب سنگی»، «مناره آجری»، مقبره «باباطاهر»، «سنگ‌نوشته»، پل «صفوی»، حمام «گپ» و … از جمله آثار تاریخی موجود در این شهرستان است.

قدمی دیگربرای ثبت جهانی خرم‌آباد/آزادی«کنجی»ازبندسازه‌های غیرمجاز

ثبت جهانی دره تاریخی خرم‌آباد شاه‌کلید توسعه مرکز لرستان

ثبت جهانی دره تاریخی خرم‌آباد از مهم‌ترین پروژه‌های حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری لرستان محسوب می‌شود، شهری که آثار تاریخی و طبیعی زیادی را دل خود جای‌داده است.

لرستان بیش از پنج هزار اثر تاریخی دارد که از این تعداد بیشتر از دو هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی شده‌اند، جایگاه لرستان آنجا بیشتر آشکار می‌شود که بدانیم این استان رتبه دوم ثبت آثار تاریخی ملی را دارد؛ اما همچنان در حوزه ثبت جهانی آثار تاریخی توفیقی نداشته است.

قدمی دیگربرای ثبت جهانی خرم‌آباد/آزادی«کنجی»ازبندسازه‌های غیرمجاز

اهمیت ثبت جهانی خرم‌آباد از جنبه‌های مختلف قابل‌بررسی است؛ اما نهایی‌شدن این امر می‌تواند شاه‌کلید توسعه مرکز لرستان در حوزه گردشگری باشد.

خرم‌آباد شهر باغات و آب‌ها

عطا حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان دراین‌رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: شهر خرم‌آباد، شهری است که در حوزه معماری و شهرسازی با دو عنوان معروف است، یکی «باغ شهر» خرم‌آباد و دیگری «آب شهر» خرم‌آباد.

روایت زندگی بشر از «حجر» تا «قجر»/ از دره خرم‌آباد چه می‌دانید؟

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه این دو عنصر «باغ» و «آب» در اطراف قلعه «فلک‌الافلاک» تعریف شده است، عنوان کرد: این پکیج فرهنگی، طبیعی و تاریخی که در اطراف این قلعه قرار گرفته و امیدواریم به‌زودی «جهان شهر خرم‌آباد» شود، یک موقعیت بسیار مناسب است که با ساماندهی و آزادسازی اطراف این قلعه به شکل یک نگین و موقعیتی خاص، تاریخی و ویژه تقدیم به جامعه جهانی شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با تأکید بر اینکه این کالایی لوکس و فرهنگی است و این کالای فرهنگی را ما در هیچ جای دنیا با این ویژگی‌های معماری، فرهنگی، مذهبی و تاریخی یک جا نداریم، افزود: تمام المان‌های تاریخی و طبیعی از «باغ شهر»، «آب شهر» و «ابرنشانه های شهر» که اطراف این قلعه جمع شده و پشتوانه تاریخی و فرهنگی، طبیعی و عظیمی که پشت آن هست، همه عناصر ثبت جهانی را در خودش جای‌داده است.

سفر به تجلی‌گاه «خرمی» و «آبادی» /به دیدار شاهکار معماری جهان برویم

حسن‌پور، ادامه داد: شاخصه‌های مدنظر یونسکو در این قلعه تاریخی و اطراف آن به شکل پکیج یک جا جمع شده است.

خرم‌آباد شهر غارها و پل‌های تاریخی

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه این مجموعه از نگاه یک گردشگر صرفاً قلعه تاریخی «فلک‌الافلاک»، نیست، بلکه یک مجموعه زنجیروار به هم متصل است، تصریح کرد: ما مجموعه غارهای پیش از تاریخ دره خرم‌آباد را در این منطقه داریم که آنها نیز به‌نوعی به قلعه متصل می‌شوند.

سفر به تجلی‌گاه «خرمی» و «آبادی» /به دیدار شاهکار معماری جهان برویم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، افزود: رودخانه‌ای در مرکز شهر خرم‌آباد جریان دارد که اطراف قلعه را در قسمت شرقی دور می‌زند.

حسن‌پور، ادامه داد: سه پل قدیمی از شامل پل «گپ»، «حاجی» و «شکسته» بر روی این رودخانه قرار گرفته‌اند، بنابراین، این قسمت به همراه باغات «گلستان»، «ارم»، «سروستان» و بقایای باغ «فیض» که همان مجموعه چهارباغ تاریخی را برای ما تداعی می‌کند، دره‌ای تاریخی به نام «خرم‌آباد» است.

روایت زندگی بشر از «حجر» تا «قجر»/ از دره خرم‌آباد چه می‌دانید؟

وی بیان داشت: این دره، مینیاتوری است از زندگی پیش از تاریخ بشر از «حجر» تا «قجر».

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، تأکید کرد: اینها ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که این قلعه تاریخی، محیط پیرامونی قلعه و این شهر تاریخی کهن دارد، رفتارهایی که با شهرهای تاریخ در دنیا داریم باید با این شهر هم داشته باشیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ