امکان بارداری ایمن پس از درمان سرطان خون با سلول های بنیادی

اقتصاد ایران: تحقیقات جدید نشان می‌دهد زنانی که تحت درمان با سلول‌های بنیادی برای سرطان خون یا بیماری‌هایی مانند سلول داسی قرار گرفته‌اند، می‌توانند با موفقیت بارداری را به پایان برسانند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، به بسیاری از چنین بیمارانی معمولاً گفته می‌شود که تحت آنچه "پیوند سلول‌های خونساز آلوژنیک" (alloHCT) شناخته می‌شود، بارداری ایمن نیست.

دکتر «کاتیا سوکل»، نویسنده این مطالعه و پزشک ارشد در بیمارستان دانشگاهی کارل گوستاو کاروس درسدن آلمان، می‌گوید: «نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که دریافت‌کنندگان زن alloHCT می‌توانند بارداری موفق و ایمن داشته باشند.»

همانطور که محققان توضیح دادند، alloHCT شامل گرفتن سلول‌های بنیادی از یک اهدا کننده سالم و پیوند آنها در بیمار مبتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان خون یا بیماری سلول داسی شکل است.

اما این پیوندها با خطراتی همراه است، از جمله استفاده طولانی مدت از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و استفاده قبلی از پرتو درمانی یا شیمی درمانی با دوز بالا. همه اینها می‌تواند باروری زن را تهدید کند.

سوکل در یک نشریه خبری توضیح داد: «باروری یک موضوع بسیار مهم برای بیماران زن جوان است. حتی برخی از بیماران به دلیل نگرانی در مورد باروری، از دریافت برخی درمان‌ها منصرف می‌شوند. مخصوصاً برای بازماندگان جوان سرطان، بازگشت به زندگی عادی شامل تنظیم خانواده است.»

برای پی بردن به این موضوع، محققان داده‌های مربوط به پیوند سلول‌های بنیادی را بررسی کردند. آنها میزان بارداری و تولد و همچنین عوامل خطر متعدد را برای ۲۶۵۴ بیمار زن که بین ۱۸ تا ۴۰ سال تحت alloHCT قرار گرفته بودند، محاسبه کردند.

از این گروه، ۵۰ زن ۷۴ حاملگی را گزارش کردند که ۵۷ مورد آن منجر به تولد زنده شد، که میانگین زمان از پیوند سلول‌های بنیادی تا اولین بارداری ۴.۷ سال بود.

اگر زن در زمان پیوند سلول‌های بنیادی بین ۱۸ تا ۳۵ سال سن داشته باشد، احتمال بارداری بیشتر می‌شود و بارداری در سن متوسط کمتر از ۳۰ سال اتفاق می‌افتد.

تیم تحقیق خاطرنشان کرد که در اکثر موارد (۷۲٪)، این بارداری‌ها بدون استفاده از درمان‌های باروری رخ داده است.

محققان خاطرنشان کردند گاهی اوقات عوارض مرتبط با بارداری در میان زنانی که پیوند سلول‌های بنیادی دریافت کرده بودند وجود داشت، به ویژه مشکلات عروقی مانند پره اکلامپسی، اِدِم (تورم) و فشار خون بالا.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ